Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1897 ggr
[Jhillhzan]
0

Utomhus bur - bygga själv

Tjolahopp!

Jag och sambon ska göra ett litet projekt i April, vi ska bygga en utebur till systrarna bus - en tillräckligt stor så att den rymmer båda två och att dem röra på sig lite mer än en 120 bur inomhus (som också kommer göras om hösten, men det vet inte sambon om just nu;)

Och då har jag självklart några frågor ;)

* Vad för sorts färg ska man inte använda? 
Självklart ska man ju inte måla insidan.

* Vilket nät är bäst?
Kyckling nät har jag till deras tillfälliga Hage just nu.

* Vilket material är bäst att använda?

Meningen är att detta kommer vara deras boplats under dagtid, aldrig över natten eller vintern. Så den behöver inte vara isolerad förutom ifrån värme och regn :)

Tack på förhand :D 
Lägg gärna upp bilder på era för lite inspiration :)

[LittlePiglet]
1

Färg vet jag inte men jag tycker att osb skivor är bra att bygga burar med. När det gäller nät skulle jag inte använda kycklingnät för (om det är det nätet jag tror det är)jag har hört att kaniner kan bita och dra så i maskorna att dom halvt tar sig igenom och kan fastna, vet dock inte om det stämmer. Jag änvänder svetsnät, typ minknät fast billigare =)

Zvintos
0

* Vad för sorts färg ska man inte använda?
Självklart ska man ju inte måla insidan.
Måla insidan är inga problem om man använder rätt färg. Jag har använt linoljefärg när jag målat, både utvändigt och invändigt.

* Vilket nät är bäst?
Kyckling nät har jag till deras tillfälliga Hage just nu.
Det bästa är svetsat fyrkantsnät då det är tåligare än kycklingnät, samt att jag personligen tycker det ser mycket snyggare ut.

* Vilket material är bäst att använda?
Jag föredrar att bygga i OSB och 45x45mm reglar, samt sen läkt till dörrar.