Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1466 ggr
Litenburk
0

Mest tillgivna rasen?

Olika kaninraser verkar vara lite olika i temperament… Vilen/ vilka är mest tillgivna?

Jag har en dvärgvädur och en lejonhuvad. Dvärgväduren är klart mest gosig och pussig av sig hittills. Alla är kaniner är ju olika men det måste finnas någon, eller några raser som utmärker sig extra mycket?

Mvh Tanja

Zvintos
0

Dvärgvädurar är de jag ägt flest utav och således då stött på många gosegrisar. Men även belgiska jätten jag hade var en otroligt härlig hona, som bokstavligen talat skulle pussa på en så fort man kom i närheten utav en.

marty94
0

Dvv o Rex tycker jag ;)

Litenburk
0

Jag håller med er om att DYV är himmla goa.. :)

# 1, Vet du om det är rastypiskt för belgiska jättar att vara så gosiga?

# 2, Är rex verkligen en ras? Är det inte bara en pälstyp?

Sen undrar jag om vissa raser är lättare att toaträna? En del kaniner verkar inte lägga en enda plupp utanför toalätten. Tänkte om det finns några raser som i så fall lämpar sig bättre som inomhuskanin?

Mvh Tanja

natha-mjau
0

holländare, tycker jag.
har tidigare haft dvv, lejon, hermelin och blandras.

marty94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Joda det finns rex kanin oxå ;)

Här är min,
Han är som en hund ^^)

ninor
0

Jag har haft:

- En renrasig hermelin

- Blandras hermelin/lejonhuvad

- Renrasig lejonhuvad

Den absolut vildaste är blandrasen. Den lejonhuvade är ännu så pass liten (9,5 vecka) så jag vågar inte riktigt säga något om hennes personlighet. Men hon verkar ganska lugnt. Men av dessa är helt klart hermelinen den som varit lugnast och "enklast". Det gick att göra vad som helst med honom utan att han hade något emot det.

Men kaniner har ju personligheter, så utav dessa tre går det ju inte att dra några slutsatser som gäller för hela raserna så att säga. Men jag har en förkärlek till hermeliner. :)

Zvintos
0

#3: Det kan nog variera väldigt mellan linjerna, skulle jag gissa på. Vet att det finns de som har motsatt erfarenhet när det gäller gosighet på jättarna.