(S) Kaninhane Bortskänkes!
Sommaren -10 kom katten hemsläpandes med en liten kaninunge som han hittat Gud vet vart. Kaninungen flaskmatades första tiden och överlevde, men vart han kom ifrån är det fortfarande ingen som vet.
"Gunnar" är idag 1,5 år och en trevlig kille. Dock inte den ultimata förstakaninen då han har rätt mycket energi. Han är väldigt social och kontaktsökande men kan fortfarande bli skrämd av snabba rörelser och är inte jätteglad vid att bäras runt.
Har gått lite i sele men skulle behöva tränas mer.
Dessvärre har jag väldigt lite tid för honom och kommer snart flytta till lägenhet. Jag vill därför ge bort honom till någon som kan ge honom ett bra hem, gärna med utevistelse när vädret tillåter.
Han finns i Halmstad och jag kan väl transportera honom en viss sträcka om så krävs, men inte halva Sverige runt direkt.
Som sagt - jag vill inte ha något för honom utan letar bara efter någon som kan ge honom ett bra hem!
ni som vet vad kaan det va för ras
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
#1 Tycker han ser ut som en (wienertecknad) dvärghare. Jättesöt!
Hur mycket väger han ungefär?
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Ja det kan ju stämma. Jag har andra bilder där han är väldigt lik en vildkanin, så jag har alldig haft en misstanke om att det kan röra sig om en korsning då det funnits en del korsningskaniner i vildkaninsområdet i närheten. Men som sagt - ingen aning egentligen!
Han är ju en väldigt liten och nätt kanin. Nu han jag inte vägt honom, men han är snäppet större än en generell hermelin (och med betydligt längre ben!).
Ska se om jag hittar någon hushållsvåg som jag kan peta ned honom i:P
Puttar upp i förhoppning om att någon vill ta sig an Herrn:P
La nämligen ut honom på blocket varpå vad dels fick lite mejl angående att göra mössa av honom (gissar på folk som inte har något bättre för sig än att jävlas med andra…) och nu idag någon dam som ringde när jag var ute och red och nämnde något om barnbarn och när hon kunde hämta honom, men med dels dålig mottagning och hennes väldigt brutna svenska bad jag henne återkomma ikväll. Fick dock en lite dålig magkänsla så vette tusan hur seriöst det är.
Så som sagt, puttar upp i förhoppning om att någon kaninmänniska skulle vilja ha honom - inklusive inne- och utebur btw.
Han ser ju garanteraat ut som en korsning mellan tam och vildkanin :)
Kan inte komma på någon tamkaninras som är så pass slank och med så spetsiga öron. Har ni dessutom mycket vild och korsningar mellan vild och tam i närheten så kan det mycket väl vara så! :)
Hittar du inte hem så kommer mitt omplaceringshem dra i gång snart, får vi ihop det med tiderna så kommer länsstyrelsen och kollar under veckan och efter det öpnnar vi :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Ja jag hade väl någon form av misstanke om att det kunde röra sig om en korsning. Mentalt är han ju inte heller som en klassisk dvärgvädur eller dylikt heller, utan det är rätt mycket "go" i grabben. Skittrevlig och inga agressiva beteenden alls, men väldigt aktiv och gillar inte en massa skrammel och snabba rörelser. Dock jävligt social och brukar hoppa runt fritt när jag lyckats stäcka ut katten ur rummet och kommer då gärna upp och lägger sig jämte en i förhoppning om att bli klappad!
Vad skönt att höra att där finns någon form av sista utväg! Nu är det ju förvisso en bit till Elkilstuna och han är ju inte direkt resvan, men ändå bra med någon utväg om så skulle krävas!
Reptilmat/mössa/människoföda vill jag iaf inte att han slutar sina dagar som!
#8; Transport brukar inte vara några problem. Är han ovan kan han bli stressad, men de brukar lugna ner sig ganska fort.
Somsagt är det bara att höra av dig i så fall! :)
Men såklart är det skönast om han kan komma till ett nytt hem direkt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
bor han inne eller ute? :)
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#10 Men Thea då ;))
Om där är vildkanin i, bör väl mamman till den vara vitblåögd eller liknande, med tanke på wienerteckningen. Väldigt söt i alla fall! :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#11 haha va? ;) är nyfiken den såg väldigt trevlig ut ju :D
Mvh Järnskogens kaniner
Efter Regn Kommer Solsken
#12 Väldigt söt :D
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Väldigt vacker liten krabat! Och jag tycker du verkar ha en väldigt fin känsla för dina djur! Vet inte varför men jag känner starkt att jag vill tala om det. Jag hoppas verkligen att han finner ett nytt fint hem! Får någon slags magisk känsla då jag tittar på honom! Önskar så att man hade ett litet hus någonstans där man kunde har massor utav fina kaninburar och hagar och ett liten "lekstuga" där dem kunde skutta omkring…Då skulle jag kunna ta hand om många fina djur. Ja, som sagt,vet inte varför jag skriver men…lycka till i alla fall! :) Kram / Moni
Åh, vilken vacker kanin!
Jag älskar verkligen "har-former", Han måste nog ha vildkanin i sig..
Vill så himla gärna ta över honom, dock vet jag inte om jag kan övertala far min om en till kanin på gården ;/
// Kram Tilda!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
om du kan fixa transport upp till gbg så kan han få komma bo här hemma hos mig o mina andra älsklingar…
10# Han bor inne i en hemmasnickrad (pappa är snickare) bur när vädret är trist, men annars har jag honom ute så mycket som möjligt. Tyvärr har jag häst, pluggar på högskola och har lite väl mycket bollar i luften, så jag har inte kunnat göra så mycket med honom som jag hade velat.
14# Tack, vad kul att höra! Jag vill ju väldigt gärna tro att det är sant, om inte annat;)
Jo han är lite speciell. På gott och ont dessvärre, vilket gör det svårt att hitta ett nytt hem till honom. Hade det varit min gamla inavlade korsningskanin Herkules som jag fick i unga år hade det varit lätt som en plätt, men eftersom hern inte är någon direkt nybörjarkanin så är det väl lite svårare tyvärr. Som sagt, han är hur snäll som helst men man känner av att där nog är en aning vilt däri.
Hojta till om du hittar den där lilla stugan, för Gunnar kommer gärna och hälsar på;)
15# Ja han är en rätt stilig kille! Själv hade jag mest robustare kaniner när jag var yngre och hade gnagare och kaniner, men han är väl egentligen den stiligaste av de jag haft under åren.
Ja, säg till om du får tillåtelse att ta hem en till!
16# Kan du bara erbjuda ett bra hem till honom så kan jag säkert lösa det med transport på något vänster. Så länge han kommer till någon som är seriös och dessutom klarar av en kanin som har en del vild i sig så är transporten dit mitt minsta problem!:)
17#
Jo då ett bra hem kan jag allt ge honom…=) Han kommer att få bo i en bur som är 120x60 som kommer att stå inne nu i vinter om han bo inne annars så kommer han att få bo ute i förrådet med dom andra i en bur som är likastor dom inneburen… o sommar tid kommer han att få flytta ut till dom andra o hoppa i kaninhagarna/Altanen…
Och det med tempramentet är bara en fördel… tycker om kaniner som har lite utav det där galna i sig… då två av mina tjejer är rätt vilda utav sig så är jag van med det…
/ Sussi
hade jag plats hade jag gärna tagit hand om honom men hoppas han får ett annat bra hem!
Mvh/Ellen<3
Puttar upp lite till då han fortfarande finns kvar.
Herrn är för övrigt vägd och ligger på ca 1,7 kg!
Så söt :3
Är det vilt i den så kanske den 'bör' komma till någon som avlar för att få tillbaka Örestad? väldigt söt var han iaf.
HERRE GUUD! vilka ögon! såååååååååå urgulliga <3<3
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
22# Av ren nyfikenhet, men vad är Örestad? Jag är lite dåligt insatt och har aldrig riktigt hört talas om det namnet innan :P
#24 Det är en ras som blev utrotad, men som några försöker få tillbaka igen. :)
// Anka
#25 Om jag får lov att fråga .. vad är det för "raser" i Örestad ? eftersom att Lilacs skrev "Är det vilt i den så kanske den 'bör' komma till någon som avlar för att få tillbaka Örestad?" så tänkte jag på om det var t.ex vilt och någon annan ras i .. xD
Väldigt fin lillkillen är ! Hoppas du hittar det perfekta hemmet åt honom . 
#26 Vet bara att de använder holländare och nån annan, om det var en vildkanin kan jag väl inte tro, men jag är heller inte expert. :p Lättare att googla ;)
// Anka
Nu är jag kär ;') Vilken snygging!
Finns en som avlar fram Örestad genom att använda vildkaninskorsning ja :)
kan nån ta kontakt med henne så kanske hon vill ha han
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Tack så mycket för infon! Hade ingen aning om vad det där var, så det var ju intressant att höra!
Mejlade dig, men skriver här också och frågar om Gunnar är kvar? :) Är SUPERintresserad av honom om han inte hittat rätt hem än!
// Kram Tilda!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét