Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 12072 ggr
[luckymoa]
0

Måla kaninbur invändigt?

Håller på med projekt burbygge, o nu e de snart klart! :) Men vilken sorts färg ska jag måla insidan i buren med? Vill ju inte måla med nått som skulle kunna va giftigt, men samtidigt vill jag ju att de ska va en bra o hållbar färg… Vad har ni målat med? :)

[_hsleiufhbtv]
0

Tass, behöver också veta.

feilazicko
1

Jag har faktist inte måla mina burar för det är så mycket konstiga medel i nästan alla färger. Och om kaninen gnager på den så får den det i sig och det är inte bra.. :)

[_hsleiufhbtv]
2

#2 men om man har en hane som kissar ner hela buren då? >.

feilazicko
1

Jo något borde men ju ha.

Zvintos
0

Linoljefärg tycker jag är det bästa, eller om man väljer bara linolja (ifall man vill ha det träfärgat). Naturligt och bra, samt skyddar bra.

[_hsleiufhbtv]
0

#5 vet du ungefärliga priser på detta? :)

Zvintos
0

#5: Kommer inte ihåg sådär på rak arm och vet inte hur priserna ser ut på andra ställen. Men har för mig att jag betalade runt 100-lappen för 1½-2L vit linoljefärg på Coop Bygg för några år sedan.

svartkanin
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har målat alla mina burar med en vit giftfri färg.

Fördelar med att måla:
• Det blir ljust och fint i buren.
• Det går lättare att torka av skvättat piss från väggar och tak.
• Buren håller längre.

Nackdelar med att måla:
• Man måste måla om efter ett tag, eller slipa bort färgen när den börjar bli dålig.

Pappa hade en burk i garaget, men om man skulle köpa en ny så kostar den kring 400:- för en stor burk. Jag tycker dock att det är en billig "livsförsäkring" för buren.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[luckymoa]
0

Tack för era tips?! Ska gå på jakt efter färg imorrn :)

mlinz
2

En målad bur håller längre :) Då även om färgen är "dyr" blir det billigare i längden :) 

Jag har byggt alla mina burar så att reglarna är på utsidan = inget att gnaga på. Har ladugårdslack i botten och vit akrylatfärg på väggarna

PrinzeZz
0

jag använder vanlig vattenbaserad färg.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[luckymoa]
0

Kom på att ja glömde skriva att buren ska vara utomhus… Då kan man inte måla me vanlig vattenbaserad färg va? Eller? :)

[_hsleiufhbtv]
0

#7 okej tack :) men blir den helt vit? Eller man ser träet igenom?

Zvintos
0

#13: Den blir helt vit om man målar 2-3 lager. Glad

[_hsleiufhbtv]
1

#14 super, då kör jag på sån! :)

thegirlyone
0

jag har målat min kanins bur med vanlig blå färg han tyckte den var snygg i affären

kaninen har ätit lite på buren men inget har hänt alls

jag vet ej vad färgen hette