Tonårs kanin
Hej!
Jag har en tonårs kanin här hemma. Det är jätte jobbigt! Hon t.ex. attackerar mig om jag ställer in mat i buren. Hur ska jag visa henne att det är fel? Jag skadar aldrig mina djur!
Hon bitts ibland också vilket är väldigt jobbigt!
Jag vill att hon ska komma när man ropar på henne också. Hur gör jag för att hon ska komma när jag ropar på henne?
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Tror inte det finns något som heter "tonåren" på kanin, alltså att dem ändrar beteende då. Tror hon kanske brunstar?
För min Flizan höll på så ett tag. Hon bet aldrig men morrade, och knuffade handen med framtassarna och markerade liksom.
Det som gäller är att inte visa att man är rädd. Ev ha handskar på sig. Och absolut inte dra bort handen om hon flyger på den, för då vinner hon. Man ska helt enkelt bete sig normalt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 jo tonårsperioden kan en del komma in i när de är mellan 4-8 månader.
Hade en kanin som aldrig komm ur den perioden.
TS: Du måste vara väldigt stark och självsäker psykiskt och intala dig själv att du inte är rädd för din kanin, visar du rädsla så känner kaninen av det. Om kaninen attackerar dig så visa inte att du är rädd, dra dig inte tillbaka. Det kan underlätta av att ha på sig en tjock tröja och vantar för att undvika att bli riven och biten. När din kanin morrar/biter ska du med bestämd röst säga ”Nej!” och visa att detta beteende inte är tillåtet.
Klappa din kanin och visa styrka, så småningom kommer kaninen förstå att hur mycket den morrar och attackerar flyttar du inte på dig. När kaninen är snäll ska du uppmuntra med belöning, godis/frukt/grönsaker. Du kan även prova att locka fram din kanin med någon godsak du vet att den tycker om, när du bjuder kaninen på godsaken ska du försiktigt börja klappa den efter ett tag när det känner sig lugnare, om den inte attackerar så ger du beröm.
Ett annat tips? är att du flyttar kaninen till ett okänt ställe när du vill umgås med den, kaninen känner sig osäker då den inte är på sitt egna revir.
Prova även att sitta utanför kaninens bur och prata lugnt med den. Något så enkelt som det kan hjälpa, kaninen kan då inse att du inte är farlig. Du kan öppna burgallret och låta kaninen komma ut till dig och utforska på egen hand. Ha en godbit i beredskap för att ge den beröm.
Det är vanligt att kaninen attackerar och morrar när man kommer med maten. Den attackerar för att hota dig, en del kaniner biter även. Det känns otroligt jobbigt att ha en kanin som attackerar vid matning, men det finns ett sätt att träna bort det som har ett resultat.
**Börja såhär:
**Välj ut någonting du kan ha maten i, en slev, sked eller dl mått. När du ska ge kaninen mat så räcker du fram dl måttet med maten i och kaninen kommer gå fram och attackera. Det är viktigt att du är helt stilla och inte rycker till eller drar tillbaka, det är precis vad kaninen vill och blir mer eller mindre uppmuntrad till att fortsätta eftersom den får sin vilja igenom.
Efter ett tag tröttnar kaninen på att bita och riva dl måttet och slutar. Det är då träningen börjar! Håll kvar måttet i handen och ta försiktigt fram andra handen och klia kaninen i nacken/klappa den.
Det tar tid men så småningom lär sig kaninen att den inte kan skrämma dl måttet och att det är skönt att bli kliad/klappan. Då har du vunnit och du ska fortsätta klappa/klia kaninen när du kommer med maten.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#2 Inte haft en enda kanin som varit i "tonårsperiod", möjligen Flizan en kort period om man ens kan räkna det till det (då var hon 7-8 månader gammal)men ingen annan av alla dem kaniner jag har haft, varkens honor eller hanar :)
Jag tycker inte heller om benämningen "tonåren". Ibland kan kaniner bli knepiga vid könsmognaden, och då antingen sura eller vilja para tex handen. Massor av hormoner flyger i dem just då (precis som med människor och många andra djurarter) och är inte kroppen van kan det bli"överspel". Om man hanterar kaninen rätt och inte tex blir arg och slår till den så brukar det vara ganska snabbt övergående. Min erfarenhet är att de kaniner som hamnar i "tonåren" är de som är extra hormonkänsliga och dessa tenderar att bli sura vid brunst och dräktighet med. På vissa, de flesta, märks könsmognaden knappt.
Ta på dig handskar och långärmat och låtsas som det regnar så blir det nog bättre snart :) Blir det inte det så är det nog kaninens grundtemperament som kanske inte är det bästa.
Ljustadalens kaningård
#2: Om hon aldrig kom ur den perioden så var det inte det vissa kallar för "tonåren", utan troligen bara det temperament hon helt enkelt hade.
#5 nej iof inte.
Hon hade antagligen föräldrar med dåligt temperament också.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Tack för alla svar!
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Min kanin är 11 månader och har aldrig betett sig så :o
LOOK IT'S BOB
☻/ This is bob, copy paste him on
/▌ every comment you see so he can
/ \ take over the World
#8 Alla kaniner gör inte det. Dem är ju inidvidet precis som t.ex människor, så alla är dem olika :)
Jag tycker att hanar mest blir pissiga och kåta när de är "tonåringar", och honorna kan bli lite morriga och jobbiga, försvara buren och så vidare.
Jag har märkt tonåren mycket tydligt på mina hermeliner (fött upp sen 2006), speciellt honor kan vara jobbiga vid 4-7 månader och sen bli hur trevliga som helst.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se