Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1670 ggr
Cloudberrys
0

Hjäp med avelsplaner!

Ja, som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite hjälp med vad man ska tänka på när man startar en uppfödning. Jag är ändast en uppfödare på hobbynivå med några kullar om året och jag tycker att jag har koll på det mästa när det gäller uppfödning. Men det skadar ju inte om man får veta mer. Som jag skulle gärna vilja ha hjälp med färgkombinationer, vilka färger man ska korsa om man vill ha en viss färg osv. Samt vika färger man inte ska korsa. Jag kan också tillägga att jag har uppfödning av lejonhuvad Dvärgvädur. Men ni kan också hjälpa med lite grundläggande delar, även om jag redan vet detta!

Mycket tacksam för svar!

<3 Mvh Wellingtons Kaningård ~||~ Lejonhuvad Dvärgvädur <3

Wellingtons.weebly.com

Zvintos
2

Ett tips? är att kolla igenom de artiklar som finns på sajten, som har med Avel och genetik att göra. Glad

[Wera]
0

Undvik:
Havanna (bruna färger) bör inte paras med chinchilla eller zobel
Brokat med brokat (eller mantel)
Vit blåögt med brokat (många vit blåögda brukar kunna vara brokade "under" det vita så att säga)

Det beror på vad man vill ha för färger och vad man har som mål. Vill du ex. få fram en rödare färg på svart tan fungerar viltröd ibland men annars ska man helst hålla sig till samma färg (om man avlar för utställning). Svart (enfärgat) fungerar med många färger utan att "skada", dock helst inte med zobel och siames. Blå fungerar också med nästan alla färger.

Kika in på www.kaninfarg.se där står det lite mer om vilka färger som inte bör kombineras.

Zvintos
0

Kopierar in det jag skrev i en annan tråd gällande vilka färger som inte bör kombineras:

"Det här är de jag kan komma på sädär på rak arm. Det finns säkerligen fler kombinationer som bör undvikas.

* undvika att blanda in wienertecknat i icke blåögd Avel, så långt det går. Inte kombinera ex vit blåögd med zobel, rysstecknat, havanafärger (såsom egern, havana, kanel etc). Vit blåögd + zobel eller havanafärger kan ge lila-aktiga ögon. Kombinerat med rysstecknat kan det ge sk syntetisk vit rödögd, det vill säga en wienertecknad rysstecknad.

* inte använda zobel annat än i zobel-avel (då syftar jag även på zobelsiames, white zobel osv). Ej heller kombinera zobel med ex havana, egern eller liknande. Detsamma gäller viltgrå, för att slippa problem med viltzoblar. Absolut inte kombineras med chinchilla.

* undvika ex madagaskar och isabella till zobelsiames. Detta då madagaskar och isabella ska ha slöja, medans en zobelsiames inte ska ha detta. Alltså kan man få en zobelsiames med slöja, vilket inte är önskvärt.

* ej blanda in gult i havana-linjer, då detta sen ger kanel.

* ej blanda in gult i rysstecknat, då det sen ger sk gula rysstecknade. Inte heller blanda in ex havana i rysstecknat, då rysstecknad havana ej heller är godkänt."

Cloudberrys
0

Okej, tack för svaret!

Men det går väl bra att korsa en Japantecknad G/S med Isabella..?!

Wellingtons.weebly.com

Zvintos
0

#4: Det går, ja.

Cloudberrys
0

Juste sen måste jag fråga, när kan man börja avla på en hane? Alltså vilken ålder? Jag vet att det går att avla på den såfort den blivit könsmogen men är det någon rekomenderad ålder? :)

Mvh

Wellingtons.weebly.com

Zvintos
0

#6: Jag föredrar om hanen är över året, så att han hunnit ställts ut och hunnit mogna rent utseendemässigt. Men sen har jag främst dvärgvädurar, som kan mogna sent i utseendet (dvs breddar sig sent).

Beebii
0

En följdfråga: vilka färger kan man vänta sig om vit blåögd paras med bourgogne?! :-)

[Wera]
0

#8 Beror på vad den vita bär på… Hur ser stammen ut?
Ex. min vit blåögda har enbart vit bö i sin stam, så parar jag honom med ex. en blå kanin blir det troligtvis bara svart och viltgrått (med wiener), lika så om han paras med en viltgrå, viltblå, viltgul eller japantecknat etc etc.

Zvintos
0

#8: Omöjligt att svara på, eftersom man inte vet vad den vit blåögda dels är för färg under det vita och även vad den kan tänkas bära på. Man får räkna med viltgrå med eller utan wienerteckning när man parar en vit blåögd med enbart vit blåögt i stammen. Allt som uppkommer i övrigt blir en överraskning.

Beebii
0

Oj så osäkert!? Hanen ska vara bara vit bl vad jag vet, samma med bourgogne honan men hur kan man veta detta? Hanen är tysk import utan papper men öronmärkt.

[Luppa]
0

#11 En vit kanin är alltid en annan färg under det vita. Han skulle till exempel kunna vara viltisabella brokad.

Elina.
0

#4: Isabella och andra slöjade färger ska inte blandas med japantecknat, detta då de japantecknade ungarna då får slöja.

Cloudberrys
0

Isabella har väl inte Slöja?!

Eller har jag fel?

Mvh

Wellingtons.weebly.com

Zvintos
0

#14: Isabella har slöja, jo. Med slöja menas det på sidorna. På en madagaskar är det grå/svart och på en isabella är det blått.

Ex denna manteltecknade hona, där ser man som en blå halvmåne på sidan. Detta är det som kallas för slöja.

Cloudberrys
0

Okej så då kan man alltså inte blanda Japantecknad G/S med Isabella om man vill ha Utställnings Avel? Alltså att man kan ställa ut kaninungarna också.

Wellingtons.weebly.com

Zvintos
0

#15: För utställningsavel bör man inte blanda dessa, nej.

Cloudberrys
0

Okej, är detta bara för att det inte är önskevärt att korsa dom färgerna, eller kan man inte sätta stamtavla, och på så sätt kan man inte ställa ut?

Wellingtons.weebly.com

Zvintos
0

#18: En japan med slöja är icke godkänd och ska inte kunna gå igenom en utställning, därför ska de inte ha stamtavla heller. Så inte önskvärt att korsa och inte kunna sätta stamtavla på/ställa ut går oftast hand i hand.

Cloudberrys
0

Okej.

Wellingtons.weebly.com

Beebii
0

Hmm så om inte färgerna är godkända spelar det ingen rol om de är rasrena!? Stamtavla är bara okej på utställningsdjur? Själv tycker jag förstås att det bästa är friska och renrasiga kaniner ;-)

Beebii
0

Vit bö och vit med mörk mask (vit zobel?!) hur funkar det utställningsmässigt?! Så himla många färger har inte lärt mig många än! ;-)

Zvintos
0

#21: Exakt. Om det inte är godkänd teckning/färg så spelar det ingen roll alls att de är rasrena, för stamtavla får enbart skrivas på utställningsbara kaniner.

#22: Vit med mörk mask, är det rysstecknat du tänker på eller zobelsiames? Oavsett så ska dessa absolut inte kombineras med vit blåögt. Anledningen är att zobel har rubinglans och detta kan då sen ge vita blåögda med lila ögon, vilket inte är önskvärt alls. Rysstecknat + vit blåögt kan ge sk rysstecknad wienertecknad, även kallad syntetisk vit rödögd. Dessa ser helt vit rödögda ut, bortsett från en ynka liten liten fläck på svansen. Det lättaste är att lära sig att vit blåögd enbart bör kombineras med vit blåögd, för att få godkända färger på en gång. Glad

Beebii
0

Tack! Dock lite konstigt tycker ju jag, rasrena borde kunna ha stamtavla! Är det lika med alla färger? Ex zobelblå paras m zobelblå, bourgogne med bourgogne och Japan med japan för att bli godkända?! Dessutom måste alltså alla ställas ut för stamtavla?! Ursäkta lite trådkapning men lite samma frågor! ;-)

Zvintos
0

#24: Nej, andra färger kan paras med andra färger och få godkända varianter. Det är just vit blåögt som är lite "speciellt".

Stamtavla syftar till utställningsbar kanin. Så till icke utställningsbara är det härstamningsbevis som gäller.

Hur menar du med alla ställas ut för stamtavla?

Beebii
0

Kaninerna kan kanske ha stamtavla ändå ja ;-) stamtavla men utan utställning går bra men inte ställa ut utan stamtavla!? :-) Fattar jag rätt då?

Zvintos
0

#26: Stämmer. De måste inte ställas om de har stamtavla, men däremot måste de ha stamtavla för att ställas. Undantag är projektkaniner ex för ny ras eller liknande, men det är inget vi behöver gå in på för då blir det nog ännu snurrigare. Tungan ute