Vad kan jag göra åt det?
Hej !!
jag var nys ute med min kanin ( oliver ) i sele och precis när jag ska ta in honom ser jag en lös hund springande mot oliver, jag blir jätte rädd och tar upp honom blixtsnabbt sedan kommer hundägaren och tar in hunden. Det är andra gången det blir så och det är samma hund. Om jag skulle vara 1 min sen så skulle min kanin redan varit borta. Mina frågor är:
Kan jag anmäla ägaren?
kan jag överhuvutaget gör något? isf vad?
Snälla ge mig råd på vad jag ska/kan göra är verkligen tacksam.
/Kram Betul ♡
Om du vet vem personen är så går det att anmäla för att den är lösspringande och ägaren inte har koll/pli på den. Det går visserligen att anmäla även om du inte vet vem det är. Oavsett tror jag dock inte att polisen kommer göra något överhuvudtaget.
#1 tack för ditt svar. Men ifall jag inte hade hunnit få upp oliver och den skulle dö, vad skulle jag kunna göra då? skulle ägaren bli straffat för det eller hur skulle det gå till?
/Kram Betul ♡
#2: I sådana fall hade det räknats som "förstörande av egendom" eller liknande. I lagens ögon är det samma som om man ex förstör någons bil. Sen vad som görs åt saken, kan jag inte svara exakt på. Torde bli ex böter för det eller liknande.
#3: okej, tack så mycket för ditt svar 
/Kram Betul ♡