Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 480 ggr
Sonso
0

Snabb frågor om att ta kull

Hej!
Jag har några frågor här som jag skulle vilja få svar på! :)

1. Om jag tar en kull, ska dom få bo ute/inne, eller annat?

2. Hur stor bör buren vara?

3. Är det någon speciell inredning som gäller i buren?

4. Är det smart Att ta en kull på våren/sommaren?

5. Om inte alla ungar blir sålda, vad gör jag med dom då?

Jag kommer självklart att läsa på jätte mycket, men här är bara några frågor som jag skulle behöva svar på! :)

Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se

Zvintos
0

1. Om jag tar en kull, ska dom få bo ute/inne, eller annat?
Ungarna ska bo där mamman är van att bo. Är hon van att bo ute, så bör hon fortsätta bo kvar och därmed föds även ungarna där. Likaså om hon är van att bo inne.

2. Hur stor bör buren vara?
Hur stor den bör vara beror på ras. Jag tycker att ytan bör vara som minst laglig yta + halva lagliga ytan. Exempelvis runt 140-150x50 (alt 60) till dvärgvädurshona med kull. För större raser - större bur. Detta är då den yta som jag föredrar. Det står även i lagen vad minsta yta är för hona med kull. Den är samma som för ensam kanin, vilket jag tycker blir väldigt litet.

3. Är det någon speciell inredning som gäller i buren?
Det är lag på bolåda, i övrigt ungefär samma inredning som vanligt.

4. Är det smart Att ta en kull på våren/sommaren?
Det gör man lite som man vill. Däremot är det under vår och sommar som kaniner brukar vara mest lättsålda till kel.

5. Om inte alla ungar blir sålda, vad gör jag med dom då?
Tja, det är något du måste komma fram till själv. Vissa väljer att skänka bort ungarna, andra väljer att bygga nya burar och spara ungarna tills alla får ett hem och en del väljer att avliva/äta de som blir kvar. Oavsett hur man gör så bör man ha en plan.

CorneliaAndersson
0

1. Det beror på vart honan bor. Jag har mina utomhus, men på vintern (när det är lite kallare) så får de föda sina ungar i garaget men på sommaren är de i sina väggburar!:)

2. Lagen säger att det minsta måttet så smått som ''vanligt'' alltså om vi säger att en hermelin ska ha ungar och du har burmåtten 100x50x50 (minsta mått för kaniner under 3kg) så räcker dom måtten. Men jag brukar alltid ha i lite större bur så ungarna kan få springa å så.. :P

3. Det ska ju vara säkrat så att ungarna ej kan klämmas ihjäl eller liknande. Samt att det kan vara smart att ha en vattenskål (om du nu har skålar) med högre kant eller sätter upp vattenskålen på sitthyllar/taket på bo-huset ;)

4. Ja det är det. För då är det inte LIKA STOR chans att ungarna fryser ihjäl om de skulle råka hamna utanför boet. Samt att många är intresserade av ungar på sommaren/våren. :)

5. Ja, det beror ju på. Vissa behåller dom tills de hittar hem, andra ger bort dom till någon (som de får det bra hos) och vissa slaktar och äter upp dom. T.ex. hermelinuppfödare som får en kull där en av ungarna ej har dvärggen (som hermeliner ska ha) slaktar den /de ungarna.. :P

Hoppas du förstår lite :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Sonso
0

#1 Tack så jätte mycket! :)

#2 Samma där, tack så jätte mycket! :)

[Luppa]
0

Ska kanske påpeka att det inte är alltid det GÅR att ge bort kaniner. De flesta vill ha små ungar, de betalar hellre 400:- för en liten unge än att ta en 4 månaders som de får gratis.
Så var beredd på att antingen behålla 4-5 st i värsta fall, eller avliva dem.

Sonso
0

#4 Okej, får göra något sånt! Vet annars att min kommpis brukar ha kaniner i sitt stall. Så jag kanske kan flytta över dem dit? :)

[Luppa]
0

#5 Absolut, jag har mina i ett stall.