Munkpeppar till kanin?
Min hona är jättejobbig just nu. Hon brunstar och hon triggas bara av att Manfred är i närheten. Hon gnäller, gräver och är hyperaktiv och nu har hon börjat bli aggressiv också. Kan man ge munkpeppar till kanin? Och i så fall hur mycket per dag? Kastrering är nämligen inget alternativ då hon är ganska gammal.
Ja, man kan ge munkpeppar till kanin. Hur mkt vet jag inte, men man brukar ge innan tävlingar osv.
Personligen skulle jag inte göra det, utan jag tycker att det är sådant som man får utstå som kaninägare.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Vad är munkpeppar? Och vad hjälper det mot? 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 Munkpeppar är ett sorts preventinmedel och gör så alla "kärlekskänslor" försvinner ett tag.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Jag tänker mer för hennes eget och Manfreds bästa. Nu var jag tvungen att sära på dom eftersom att Chelsea blir så aggressiv. Måste ju vara jobbigt för henne att gå runt och vara så hormonstinnig, och jag vill ju kunna ha kaninerna tillsammans som förut. Hur lång tid kan det ta innan kaniner slutar brunsta?
#3 Det är inget preventivmedel, men man kan använda det för att lindra PMS och brunst så att de blir lite lugnare. Det gör inte så att de inte kan bli dräktiga.
Okej ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#4 Det beror på.
Jag vet en i kaninhoppnings klubben som ger sin kaninhane munkpeppar några dagar innan tävling. Han börjar "kära ner sig" när man klappar han och tar i han osv, men han fokuserar bättre på hoppningen.
När din hona är aggressiv är det väll bara i perioder?
Är det 2 honor du har ihop eller?
Brunstperioden är också olika, men det brukar vara i ca 3 v för min ena kaninhona. Ibland märker man av det och ibland inte, men jag brukar bara tänka att det är så dom blir ibland och man får ha lite extra tålamod.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Nej, hon bor med en kastrerad hane, som hon lyckades trigga igång att försöka para sig med henne, vilket han inte haft en tanke på sedan han kastrerades. -.- Men när han inte vill blir hon sur på honom för att han inte gör sitt jobb så att säga.
#8 Aha, så hon är på han hela tiden eller?
Är det verkligen nödvändigt då att dom måste bo ihop?
Som du säkert vet så är det stressande för kaninen att alltid tänka på att para sig, det löser inte munkpeppar kan jag då säga! Det enda du kan göra är att sära på dom.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
#10 Det är sällan att det har fungerat en längre tid för dom som använt det.
Det kan fungera om du bara ger när hon blir brunstig.
Jag skulle dock inte ge, utan låta dom bo på sin egna yta men haft dom tsm i hagen.
Jag ska säga att jag själv inte har någon erfarenhet av själva doseringen osv.
Dom som har använt det har endast gett före tävlingar ibland och inte för vardagligt bruk, så jag vet inte hur det skulle fungera.
Om du vill prova så prova du! Jag tror inte att det hade löst problemet, dessutom så är det inte realistiskt att ge en massa munkpeppar regelbundet bara för att dom ska bo tsm (enligt mig).
Lycka till iaf! 
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Nej jag hade bara tänkt att ha det medan hon brunstar. Grejen är ju att hon är på honom i hagen också. Men jag ska testa att ha dom åtskilda ett tag och se hur hon reagerar.