Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1521 ggr
[MiniPim]
2

Mina föräldrar vägrar!

Blir så arg, jag har ansvar över mina kaniner så det måste endå vara jg som bestämmer, önskar att jag var över 18 år så jag både kunde köra bil själv och bestämma.. Jag vill ha en till kanin och dem går med på det , dock orkar dem inte åka 20 mil som tar 2 timmar… Sen vill dem inte att min kanin ska bo inne resten av året efter vintern..

Känner på mig att dem bestämmer lite mycket, jag vill också bestämma :(

Jag vill köpa från internet för EGNA pengar men jag får inte?

varför? blir så irriterad, alla får ju köpa sina saker för egna pengar och jag går faktiskt med på det men dem vill ju inte ….

Är era föräldrar så?

Wand
7

Ska du ha en kanin som bor 20 mil bort så får du väl åka och hämta själv? Det finns tåg och buss. Annars får du ju ordna transport. Min mamma åker inte ens 8 km för att hjälpa mig hämta djur som jag vill ha. Det är mitt ansvar och det är jag som får fixa med det. 

Jag kan även förstå om de inte vill att du ska ha kaninen inomhus, då får du respektera det. När du bor i eget hem får du ha hur många kaniner du vill inne, men det är dina föräldrar som bestämmer nu, hur tråkigt du än tycker att det är. Det är snällt att de går med på att låta dig skaffa en till kanin tycker jag.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[MiniPim]
0

#1 Men jag får ju inte ens det… Jag menar att fast än jag kan ta eget ansvar att åka dit så säger dem nej…

Jag kan ha min kanin på MITTrum men det får jag inte heller..

Wand
4

#2 DITT rum är ju en del av dina föräldrars hus.

Jag ser nu att du är 11 år, så jag förstår fullt ut varför inte dina föräldrar låter dig hämta kaninen själv. Men får du inte ens om du fixar transport, så någon kan hjälpa dig att hämta kaninen och lämna den till dig?

[MiniPim]
0

#3 Ja, men jag äger mitt rum det har till och med dem sagt.

Ja.. Nej, dem säger att om inte dem kan hämta hit kaninen så är det ett stort NEJ och det är ju klart att dem inte vill åka hit för att det är lika långt. Ingen kan..

Stiinisen
0

#4 kolla på djurtransport.ifokus , där kanske det finns någon som kan hjälpa dej :)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Wand
1

#4 Du kan väl se det som att det är ditt, men att dina föräldrar är dina hyresvärdar. Det är hyresvärden som bestämmer vad du får ta in även om det är ditt hem. Flört

Har du kollat på djurtransport.ifokus? Kollat med folk här inne som kanske ska köra den sträckan? Jag fick en hamster direkt hem från Finland tack vare iFokus suveräna nätverk. Ingenting är omöjligt!

[MiniPim]
0

#6 Mina föräldrar tillåter mig inte det, dem tycker det fortfarande inte är värt.. :((((

Wand
2

#7 Haha, då finns det tyvärr inte så mycket du kan göra. Du är ju ännu väldigt liten, så det är ju svårt att fixa med sådant där om inte dina föräldrar vill engagera sig i det, och det kan du inte tvinga dem att göra. Glad

exitingsvillemo
2

Att tänka på är också att bensinen är jättedyr just nu, så att åka 20 mil dit och 20 mil hem blir en kostsam historia! Du får helt enkelt leta en kanin som bor närmare. Dom har kanske inte råd att åka en sträcka på 40 mil och kanske inte heller tid..?

[MiniPim]
0

#8 Därför blir jag oehört irriterad.:/

[MiniPim]
1

#9 Ja, det tjatar mina föräldrar på så kostade kaninen 200 kronor och pappa tjata på bensinen sen va det över. :(

Det är tråkigt att vara 'liten'

Fridaaaa
2

Tar mer än 2 timmar att köra 20 mil kan jag ju säga.

Men eftersom att det är dem som ska köra, så får du vänta tills du har körtkort eller hitta en kanin närmare ;) Bensinen är verkligen inte billig just nu!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
0

#12 Längtar verkligen.

Fridaaaa
3

#13 Ja det är en frihet att kunna köra själv. Dock blir man mer medveten om att det kostar att köra och att ha en bil ;) Inte bara att köra dit man vill….

[MiniPim]
0

#14 Har du en egen bil?

Annars kan man ju åka buss utan att sina föräldrar blir sur

Wand
5

Jag fyller 18 om 2 veckor och varken kan eller vill ta körkort. Det är helt enkelt för dyrt, och jag kommer inte ha råd att äga en bil eller betala för bensin på många, många, många år, så då känns det helt enkelt bara onödigt att betala flera tusen för ett körkort när jag ändå kan åka buss… Foten i munnen

Och tro mig, det är skönt att vara barn, jag saknar det ibland!

[MiniPim]
0

#16 Haha, ja buss är ju inte illa. Jag åker buss varje dag 2 gånger snart 4 och jag gillar det mmer än att åka bil, man får mer tid för sig själv än att köra bilen liksom,

Jag har inte provat men jag tänker så i mitt huvud

Fridaaaa
0

#15 japp :) Har jag. Tog körkort när jag var ca 19½ år :)

#16 Va glad att du har bra bussförbindelse! Här ute där jag bor är den inte den bästa direkt.

Clariiz
6

Tänk på det positiva istället för det negativa!

Du får skaffa en till kanin! Det är väl underbart? Många får inte ens ha en kanin. 
Och bensin är ruzkigt dyrt, du kan räkna ca 18 kr milen för bensin och slitage på bilen.
40 mil kostar alltså ca 720 kr.

Helt plötsligt kostar kaninen 920 kr. Det är mycket pengar, och dessutom tar 40 mil väldigt lång tid att köra! Dessutom kanske ni kör fel, stanna och äta/kissa. Mötet med säljaren osv.

Erbjud dina föräldrar att du betalar bensin, kanin och ger dem lite extra för besväret. Dvs ca 1000 kr.
Accepterar dem inte det tycker det är fullt förståeligt! Tror inte det är många föräldrar som skulle köra så långt.

Håll koll på blocket så kommer du snart hitta en underbar kanin som finns betydligt närmare än 20 mil bort!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[MiniPim]
2

#18 skönt :3

#19 ja,. men jag får inte de kaninen jag ville ha. jag gilalde den jättemycket så jag blev ledsen kändes som att dem visste att vetlanda låg långt bort och därför sa dem att jag fick en kanin för att dem viste att jag inte fick

Stiinisen
1

Tänk ochså på att du redan har 4 (?) kaniner!
Många får inte änns ha en kanin.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Fridaaaa
1

#20 Kommer fler tillfällen, finns massor av kaniner snart till salu  nu mot sommaren.
Ska man inte ha renrasig Avel osv ska man inte enbart gå på utsidan på kaninen utan kaninens personlighet. Därför är det bra om man kan träffa kaninen innan man bestämmer sig :)
Visst personlighet är ju viktigt i renras Avel med men där är utseendet minst lika viktigt :)

Peak303
4

Jag kan säga som så länge du är under 18 och bor hemma så får du följa vad dina föräldrar säger och hur de vill ha de.  
Och som de sa längre upp att eftersom du är 11 år gammal förstår jag varför du inte får åka och hämta en kanin själv.
Mamma vågade knappt mig cykla till skolan ensam då. Men du kan ju se ang transport och låta dina föräldrar vara med på de och visa och låta de maila eller ringa personen som transporterar kaninen till dig isf.

Så att dina föräldrar tar ansvaret för transporten så att det känner att det är seriöst.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[MiniPim]
0

tack alla..

emmajensennn
0

Är det min kanin Fanat du snackar om? :P

You can't make a rainbow without a little rain

[MiniPim]
0

#25 JAAA :(

emmajensennn
0

#26 Är du såå fässt vid henne?

[MiniPim]
0

#27 Ja det är jag, står inte ut :(

BusBella
0

När jag blev fäst med Belice vägrade pappa och mamma köra, men det är ju förståeligt eftersom det var en bra bit över 20 mil att köra, och vi hittade inte ens transport på djurtransport ifokus… Men sen skulle mammas arbetskamrat upp lite mer än halvvägs dit och sen ner till Stockholm, så Belice och Flash fick åka buss till honom och han tog hit dem till oss. Och dem var så söta att busschauffören inte ens tog betalt för dem!

Får man fråga varför dina föräldrar inte vill att du fixar transport?

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[MiniPim]
0

#29 Det får du fråga dem, eftersom dem blir irriterade på mig. Dem säger bara nej sen vågar jag inte fråga.

exitingsvillemo
3

Men om du redan har 4 kaniner, varför måste du nödvändigtvis ha ytterligare en?? Var glad att du får ha kanin överhuvudtaget!

emmajensennn
0

#28 ojjj :P

[Wera]
0

När jag inte hade körkort körde min mamma mig oftast (om hon hade vägarna förbi) annars letade jag efter några andra som kunde hämta (djurtransport.ifokus) eller så tog jag tåget! :)

Nu har jag dock körkort så jag sköter allt nu, ink. hämta foder.

emmajensennn
1

#33 Jag tror inte jag vill skicka min kanin via transport…

[MiniPim]
0

#34 Ja, funderade på det.. Det känns inte jättesäkert eller vad nu..

emmajensennn
0

#35 Precis… Jag "vågar" inte riktigt utsätta min bäbis för det… Det är ju synd att inte dina föräldrar kunde hämta henne… Tror du du kan lägga ut fler bilder på era djur i ditt fotoalbum? vill se dom ;)

Zvintos
1

#34: Fast jag kan inte se någon skillnad på att ex jag själv åker och hämtar, eller att någon som ska åt mitt håll tar med sin kaninen istället. Det blir ju samma resa för kaninen. Jag har haft en bekant som tagit med sig kanin åt mig när hon var iväg, då hon ändå skulle dit. Kaninen hade det precis lika bra som om jag själv skulle åkt.

[MiniPim]
0

#36 ja ingen vet ju, dem kanske inte orkar köra henne och sedan lämnar henne någonstans, då vet varken du eller jag var hon är ..

Haha, ja visst :)

emmajensennn
0

#37 det är ju bara det att det är 20 mil :P

#38 precis :/

[MiniPim]
0

#39 Snart flyttar jag till vetlanda, är så fast vid Fanta så det inte finns…..

Det finns fler ilder nu :)

emmajensennn
0

#40 ingen bra…

emmajensennn
0

#40 förresten! Det var fel lösen till s.s ;) du kan ju skicka lösen via mejl?

[MiniPim]
0

#41 Näää..

Ska se först om jag har kvar stallet vänta lite, och om jag kommer ihåg lösen, jag tror det va de jag gav dig ^^

Zvintos
0

#39: 20 mil behöver inte vara några problem. Kommer själv troligen få transporthjälp för min kaninhona och hon kommer då att transporteras strax över 17 mil. Allt beror ju på vart någonstans folk åker. Glad

emmajensennn
0

#44 jaa…. men om jag ska sälja dom, ska dom bort inom en månad… jag tror inte nån åker hit då ;)

[MiniPim]
0

#45 Ni åker möjligen inte förbi göteborg, eller borås eller något nån dag ? ^^

emmajensennn
0

#46 tyvärr… vi åker typ inte längre än till Jönköping, nässjö, eksjö :P

[MiniPim]
0

#47 haha, okej :(

emmajensennn
0

#48 mm :(

[MiniPim]
0

#49 Jönköping är ju ändå lite närmare, tar 1 timma o 55 min. Vi brukar åka till ullared utan problem Obestämd

emmajensennn
0

#50  aa… fråga?

p.s har du kvar stallet?

[MiniPim]
0

#51 Ska gö det när dem kommer hemm

nä tyvärr :(

emmajensennn
0

#52 okej…

Gaiezza
1

Jag har som flera andra här full försåelse att dina föräldrar inte vill köra deig eller att du skulle åka själv, 20 mil är sjukt mkt.

Sen så skulle jag vilja ha en anledning till att du skaffar ännu en kanin?

4 räcker gott och väl.

Bacon, svaret är bacon. 

emmajensennn
0

#54   Alla kanske inte är hennes egna? hon kanske vill ha en aldeles egen? + att 4 är inte så mycket… såg innan att en har 39 möss + 2 katter….

Borgbackens
2

#55, Väldig storleksskillnad på möss och kaniner ;)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Wand
0

#56 Men möss kräver också utrymme, och 39 möss tar upp stor plats. Jag har 7 möss och bara det kräver 3 stora burar som tar upp en stor del av mitt rum.

emmajensennn
0

#56 men båda är ju djur

Borgbackens
0

#57, 39 möss tar säkerligen upp mer plats än 5 kaniner, men en mus tar förmodligen inte upp lika mycket plats som en kanin. Så jag menar Glad

Hälsningar Johanna ~

emmajensennn
0

#59 jag vet vad du menar… men ändå? vill hon ha fler kaniner, så får hon? hennes föräldrar går ju med på det :D

Peak303
1

Men eftersom du "bara" är 11 så ska man inte jämföra sig med de som är äldre och har fler djur. Eftersom det är föräldrarna som tar ansvaret för att djuren kommer till veterinär osv. så förstår jag att de inte vill lägga ut pengar på att kör 20 mil dit och sen 20 mil hem för att hämta en kanin.

När man är äldre(18+) så har man ju ansvaret själv för djuren och kan göra mer som man vill och hur man känner för. Så förstår inte riktigt varför ni diskuterar ang att personer som är äldre har fler djur och klagar på att 4st är lite, tänk då på de som inte får ha ett enda djur..

-'  Malin Hultman

emmajensennn
0

#61 menar du henne eller mig?

Peak303
0

#62; Jag menar henne.

-'  Malin Hultman

emmajensennn
0

#63 trodde det :P

Fridaaaa
0

#39 Kan säga att mitt ena marsvin åkte ca 60-65 mil med tåg med en ifrån köping (stockholm) till Skåne ;) fungerade kanonbra!:)

#55 4 kaniner är mycket när man går i skola, speciellt när man börjar gymnasiet sen. Dem ska ju ha samma Motion, kel osv då också. Jag har 5 kaniner nu, men så är jag hemma ofta med. (går ej i skola, har tagit studenten)

emmajensennn
0

#65  okej, men jag vill inte det med Fanta…

Jag hade 15 stycken? och jag gick i skolan då med och jag fick ta hand om alla själv. Btw var det ju 12 kaninungar som jag fick uppfostra till tama kaniner själv, och det var inga problem

Fridaaaa
2

#66 Nu går inte du gymnasiet heller eller hur? Det är stor skillnad på grundskolan och gymnasiet kan jag ju lugnt säga.

Borgbackens
0

Två utav mina kaniner har även de åkt väldigt långt, 801km rättare sagt, från Helsingborg till Gävleborg. Det klarade de båda galant!

Hälsningar Johanna ~

emmajensennn
0

#67  När jag hade alla 15 gick jag i 6an? nu går jag i 8an

Fridaaaa
1

#69 Ja 6an och 8an är grundskolan ;) Gymnasiet är oftast mer pluggande, långa dagar osv.

emmajensennn
0

#70  MM…. Så jag var ju bara 12 när jag fick uppfostra 12 kaninungar som var jätte vilda

pigelina
1

Har en kanin som åkt mer en 100 mil för att komma till mig:)

Från 4-5 kaninen är dt inte så stor skillnad, och känner man att man klarar av det ser jag inga problem med att man bara är 11 och har så många, men sen får man också tänka på att när man blir äldre och börjar i högstadiet kanske man tycker andra saker är kul och inte hinner spendera lika mycket tid med kaninerna.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

emmajensennn
1

#72   det är ju olika hur föräldrar tänker också ;) jag skulle inte heller åka så långt… ifs åkte vi ju från vetlanda - Trollhättan för att köpa mitt kallblod…  och från vetlanda - stålemara för min shettis ;)

Qepta
2

Var glad att du har 4 kaniner.

Det finns barn och ungdommar som inte ens får en kanin, eller ett marsvin, eller en hamster.

Det finns människor som måste vänta tills de är 18 år för att köpa ett husdjur.

Sedan så är det dina föräldrar som bestämmer över vad du får göra för dina pengar fram tills du är 18 år och har egen ekonomi eller om du sommarjobbar.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

pigelina
0

#73 Vad menar du att föräldrar inte tycker att man ska ha någon som kan transportera kaninen eller att den ska komma i närheten för att det är dåligt för den att åka långt? Fattar inte:P

// Hanna

emmajensennn
0

#75 jag menar: Hennes föräldrar tycker det är för långt… så därför kan hon inte köpa kaninen

Peak303
0

Jag kan tillägga att jag fått ner en kanin från Gävleborg som jag hämtade upp i Göteborg (bor utanför Helsingborg i Skåne) och även en kanin från Stockholm där mamma hämtade henne på Stationen i Lund(skåne). Båda transporterna gick utmärkt. Så kan ju säga att transport är inte farligt.

-'  Malin Hultman

pigelina
0

#76 Ja men långt ifrån vad? Jag behövde åka två mil från mig till en utställning jag endå skulle på för att hämta min kanin, det är ju knappast långt,

// Hanna

emmajensennn
0

#77 min kanin och mitt val hur hon ska transporteras…

#78 det är 20 mil ifrån där jag bor…

Peak303
2

#79; har inte sagt att du måste?
Jag sa att transport inte är farligt. Det har inget mer att göra om du vill att kaninen ska åka med någon annan till sin nya familj eller inte?

-'  Malin Hultman

emmajensennn
0

#80  Jag menar ju att jag inte vill att hon ska åka transport… inte att hon inte får säljas till dom

pigelina
0

#79 Det är ju därför det finns snälla människor som endå åker den streckan kanske som kan tänka sig ta med en kanin? Fattar fortfarande inte vad du menar med att det är förlångt? :)

// Hanna

emmajensennn
0

#82  Hennes föräldrar tycker att 20 mil är för långt för dom att åka för att köpa Fanta

Peak303
0

#83; Just de som #82 menar att då är de snälla människor som ändå ska den biten som kan tänka sig att ta med en kanin på vägen. Som då hjälper dig att få sålt din kanin och att TS kan få hem kaninen.

-'  Malin Hultman

emmajensennn
0

#84 jag har pratat med dom jag känner, och vad Aynaz säger har hon också det… men ingen kan :/

Fridaaaa
0

#83 Det nog många inte förstår varför det är mer okej för dem att hämta än att en snäll människa transporterar kaninen. Blir samma sak?

pigelina
0

#83 Ja men det är ju därför som ungifär hälften här tipsat om att det finns personer som kanske kör den streckan och kan ta med en kanin:)

Och gillar man inte att någon annan hämtar kaninen åt en så finns det ju säkert massa uppfödare närmare:)

// Hanna

sowhatever
2

var nöjd med att du får köpa en till kanin!!

linoleum
3

#TS

Jag är inne på mitt 20e år och bor hemma pga studier.
Tidigt i vintras dog mina två råtthanar och jag vet redan nu att jag vill ha råttor i mitt liv. Men trots min ålder måste jag "köpslå" med min mamma då det fortfarande är hennes lägenhet jag bor i.

Tycker trots allt att du som 11-åring kan vara glad över att ha 4 kaniner! Personligen tycker jag att det är tillräckligt mycket att ta ansvar för vid din ålder :)

svartkanin
2

#89 Håller med! Var nöjd, jag fick inte kanin fören jag fyllde 13 Flört

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

deleteduser
2

#89 #90 håller helt med er! Jag är snart 14 och får nöja mig med att sitta och titta på bilder av andras kaniner, och ibland passa nån kompis kanin…

fast jag har dock en hel del andra djur Oskyldig

dermot
0

Jag har skickat en kanin härifrån Skåne som skulle upp till Värmland.

Först fick hon åka från Hörby där jag bor till Höör och sedan till ytterligare en i Landskrona, därefter åkte hon upp till Norrköping (LU) och sedan ner till Värmland.

Så löste vi transporten.. Många människor inblandade men kaninen kunde inte må bättre på vägen!

Så visst kan transport lösas på någotvis, även om det kan ta tid och många samtal eller mejl innan man finner hjälp.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[MiniPim]
1

Den här tråden kna tas bort, känner mig lite dum att ha tyckt så.. Inser nu att dem är rätt snälla av att jag fick köpa henne .

Va bara så arg förut när det inträffade

[Wera]
2

20 mil är inte så långt? Det blir mkt fram och tillbaka dock! Jag körde 24 mil idag bara för att shoppa och lämna en orm! Glad
Haft kaniner som kommit från Skåne till mig vilket är 75 mil, haft kaniner som flyttat från mig till Luleå vilket är lika långt. Det är inga problem om kaninen har hö eller någon morot och får lite vatten under resan.
Har en kanin som kommer från Holland. Så det är inte långt för kaninen, men det är jobbigt att köra så långt för en kanin om man inte tycker att en kanin är viktig eller "värd att åka så långt för". (Vissa tycker ju det). Tungan ute Det blir ju liksom flera hundra kr bara för att hämta en kanin som kanske i sig bara kostar 300-400 kr. Transport för 20 mil (fram och tillbaka eller enkelresa?) kostar ju drygt 300-400 kr enkelresa. Så jag förstår/förstod dina föräldrars tänkt!

Wand
0

#94 Det är ju långt om föräldrarna inte är så sugna på att åka, eller om flickan är 11 år och inte kan ta sig iväg själv. Flört

Men då det kommer till att köpa djur så tycker jag att transport är det lättaste nästan, hahaha… man hittar alltid vänliga själar med lite fix!

Ninjapig
0

Jag bestämmde mig förra året för att skaffa en Dvärghare vid namn Billie som fanns i kirruna… Själv bor jag i dalarna ;)

Jag visste inte hur jag skulle bära mig åt då, jag skulle bara ha henne punkt slut!
Sen var det så att ägaren pluggade på gotland så hon bodde där ibland, men det var ju lika långt det!

Jag hade en jäkla tur att hon hade en vän som skulle hem över ett lov och som bodde i Mora! Hon kunde transportera Billie till tågstationen där jag bor! :)

Men det är svårt… det där med avstånd och transport.

// Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

emmajensennn
0

#93   kan du lägga upp mer bilder på dina djur?

[MiniPim]
0

#97 Ja

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.