Kanin+tamråtta i samma bur?
Hej, jag vet inte om det är många som gjort såhär själva.
Men ni har nog sett mitt förra inlägg angående att jag får hem en rexkanin snart.
Jag har en kaninbur, den är också ihopsatt med en mindre fågelbur för mina råttor.
Det kommer inte vara några problem att göra om detta så det blir 1 kaninbur och 1 råttbur, det uppmuntrar dem säkert mer att gå ut o motionera mera.
Dock är jag nyfiken på om man kan låta dem dela buryta? Råttorna använder mest övre våningen förstås, så kan nedervåningen vara anpassat till kanin?
Mina hanar är vana vid andra djur sen innan. Katt och hund, och är orädda av sig när de märker av att det inte är nåt farligt. rexkaninen har delat bur med marsvin vad jag sett.
Det jag förstår är väl att det blir att städa buren oftare men det är inget problem. Känner att det kan vara ganska effektivt rent socialt för dem och att de ändå har varsin våning men kan dela yta om råttorna går ner.
Tror ni att detta är möjligt? Jag vill inte att det ska klassas som djurplågeri eller annat, och till en början bör de ju lära känna varandra innan de får flytta ihop förstås.
http://www.youtube.com/watch?v=JEefBjktEBs
i stil med såhär.
Från djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (L80)
2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin.
Den sista meningen tyder alltså på att det är olagligt.
// Fawo (;
bra då vet jag:) jag tänkte på mer det siociala, men varför har djiuraffärer dem i samma bur?
Har djuraffärer råttor + kaniner i samma bur? Aldrig sett, och det är helt klart olagligt. Du borde anmäla om du vet någon som har så.
Förstår själv inte heller varför det är lagligt att ha kaniner + marsvin då kaniner kan ge marsvinet bordertella bronchiseptica. + att kaniner hoppar o kan lätt skada marsvinet 
// Fawo (;
#2 Det är inte lämpligt att ha kanin med marsvin, så fattar inte varför det står så på jordbruksverkets sida, galet :/
Folk läser det och tror att det är okej att ha 1 marsvin och 1kanin ihop :/
TS: Du får ha kanin & Råtta i samma rum men ej i samma bur
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Njae inte råttor men marsvin. Jag hade ingen aning om att det ej ska vara så men har sett det ganska ofta i djuraffärer?
2. ah då vet jag! Det hade nog inte varit optimalt oavsett tror jag haha, men jag ska låta dem umgås tillsammans på öppen yta.
Är det innebur du har till kaninen? Tänk på att rexar blir över 3 kg och därmed behöver en minsta höjd på 60 cm. Det är få (om nån) innebur som har en innerhöjd på minst 60 cm.
Minsta lagliga mått till rex är 120x60x60 vilket ger en golvyta på 0,71 kvm.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Nu har jag inte mätt buren jhag köpte i somras, men den är stor eftersom jag hade 3 st råttor till den plus att jag placerade en fågelbur på. Dessutom kommer min kanin att vara som mina råttor: frigående. Buren ska bara vara stängd de timmar jag är borta. Men jag kommer skaffa stängsel så jag kan skärma av den till köket/hallen. Det är en Minirex så hon lär inte väga mer änm 2 kg:)
Alltså den är inte den största i laget men helt klart lagom! kommer ha hörntoalett o den biddevitten till henne som jag har till råttorna.
Alltså den är inte den största i laget men helt klart lagom! kommer ha hörntoalett o den biddevitten till henne som jag har till råttorna.
#6 Icke lämpligt att ha kanin med marsvin heller av många anledningnar. Djuraffärer är bara skit oftast.
Tycker inte heller att man ska blanda olika arter, och efterssom kaniner är kolinidjur så tror jag inte de skulle uppskatta sällskapet 
Absolut inte råtta med kanin! Råttor kan vara väldigt elaka mot andra djur. De råttor jag hade gick gärna in i min kanins bur och bet honom. Ute på golvet jagade de honom. Råttor äter bla. kött och har ett rovdjursliknande beteende mot hardjur och andra gnagare.
Min kanin uppskattar tydligen råttornas sällskap, jag har burarna öppna brevid varandra och de hälsar på varandra utan problem. Såvida ninen inte stjäl mat från dem, då blir det ruff. Jag låter dem bestämma det där själva.
Mina råttor är vana vid andra djur, och de är lite äldre nu så de bryr sig knappt ens en gång. De undviker hellre än går in i en fight. Går mina in i henne sbur knaprar de på hennes foder, går in i hennes hus eller putsar hennes päls.
Konstigt att jag aldrig haft dylika problem som beskrivs. Klart att man alltid ska ha det i bakhuvudet, men ändå.
Jag tycker inte du borde ha dem tillsammans utanför burarna heller.
Busbella: Haha, nä det kanske du inte tycker. Men det fungerar ju uppenbarligen (mot förmodan ) väldigt bra. Och jag har dem på friskutt när jag är hemma, så de är knappast ensamma. Mina grabbar är även uppe i åldern så de gör ingenting annat än sover ändå.
Varför är folk så himla negativa till att låta olika arter samexistera på det här viset? Om man inte har uppsikt, vet vad man gör eller ens introducverar dem till varandra så förstår jag väl att man är negativ. För man själv är orolig eller så, men faktum är att man kan få det att fungera med rätt handledning. Man får vara försiktig och envis helt enkelt.
JAg är inte direkt den enda som får olika arter att komma överens så.
Min förra kanin bara älskade att jaga vår katt, de låg och rullade runt på golvet och lekte, katten hade aldrig klorna ute och de var ständigt övervakade 
min förra kanin, för några år sen, älskade att få pussar av vår hund ( som hon bland annatr hjälpte att uppfostra från valp ).
Råttorna älskade min f.d hund som dog i somras. Katten mitt ex hade gillade de inte så värst. Men nyfikna var det. Efter ett tag insåg de väl att det inte var farligt.
Kaninen är väldigt framåt, i början var det ett ståhej ett par dagar men aldrig bråk. Bara nyfikna nosar som var intresserade av sin nya granne.
Självklart kan olika arter samexistera tillsammans. Det handlar ju om kunskap också. Hur man lägger upp en introduktion oich vilka tecken man ska titta efter. Jag blev glatt överraskad iallafall.
Djur är oförutsägbara. Det är svårt att veta om det kommer ske någon olycka oavsett hur glada djuren verkar. Självklart vet man bäst som ägare, men jag tänker själv mer på sjukdomar som kan överföras mellan djuren.
// Fawo (;
Innan mina råttor gick bort så brukade de få träffa mina marsvin på golvet. De samsades och allt gick bra :) Självklart hade jag uppsikt!
#18 Samma sak med vissa av mina kaniner, dem gillar hunden och katterna :)
Ja, alla är så negativa till att låta en art träffa en annan för det är inte "naturligt".
Men är det naturligt att ha hundar inomhus? I koppel? Är det naturligt att kela med en kanin? Att dem bor i bur? Är det naturligt att katter och hundar bor ihop? Att dem äter torrfoder?
Inte alls, men det funkar, våra djur är så pass domesticerade, vissa instinkter finns alltid kvar men att introducera dem inför andra sorter eller arter kan gå utmmärkt, likaså urarta totalt.
Av mina erfarenheter har jag haft hundar med hästar, kor, får, katter, kaniner och kaniner har fungerat med katter, hundar och marsvin - alla gånger! Att dem sedan ska bo i en trängd yta som bur kan vara jobbigt, men är dem fria i rummet elelr lägenheten så varför inte? Funkar det så funkar det, funkar det inte nä men vad bra då vet man att det inte är en idé med just dessa individer.
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
Fawo, nu är det ju gnagare vi talar om. De är lätta att separera om de skulle ryka ihop. Och oftast handlar det om att de nyps eller dylikt för det är sällan de går in i en full fight i onödan. De hävdar sitt space, inte så mycket mer.
Jo men kaniner hoppar o kan göra stora frakturer t.om döda en annam gnagare pga deras starka bakben. Det är inte helt ovanligt i djuraffärer att en kanin gör frakturer på marsvin som le tt till avlivning. Samt stora bitkador. Detta säger jag inte för att jag är helt emot att djur ses utanför buren. Utan bara för att man måste vara försiktig och att det inte alls bara behöver vara nyp de gör på varandra om de skulle börja bråka.
// Fawo (;
Javisst om man låter dem vara i samma bur. Att dela en så liten yta när det handlar om djur mdd behov av revir så funkar det förstås inte.
Dock var min tanke att buren skulle få vara i olika våningar, men det blir så bökigt att städa och dona det så jag lät bli hah.
TS! du känner dina djur bäst och har du uppsikt på dem så go for it! Mina trivdes 
Jag låter råttburen stå ovanför kaninburen, fast de sitter inte ihop. Jag bor just nu i en liten etta så burar tar upp myucket plats! Men flyttar till en tvåa i maj så man ska nog stå ut liiite till hihi.
Med tanke på att kaniner är bytesdjur, så håll lite extra koll så att kaninen inte blir stressad. Det kan vara väldigt stressande för ett bytesdjur att ha ljud /rörelser över huvudet då det kan efterlikna rovfåglar.
Skönt med lite mer utrymme :) Bodde själv i en liten etta med 10 råttor. Men flyttat till en stor 2a nu!
// Fawo (;
Nu pratar vi om gnagare? Nej, kaniner är inte gnagare.
#19 men råttor är..
Nu ursäktar jag att jag byter samtalsämne helt, MEN. Är det bara jag som tänkte på att hon i youtube klippet hade handdukar som underlag till kaninerna? :o
Jag ser inget fel med att djuren umgås på eget bevåg utanför burarna. De tvingas inte att umgås och de behöver inte vara nära varandra dygnet runt. Som jag förstår har de ganska stor yta att röra sig på - kommer de bra överens finns det ingen anledning att låta dem vara ensamma. Min kanin tycker bra om att umgås med mina katter och min gris under kortare perioder, dock inte hela tiden då han helst är själv eller i människosällskap. Håll ett öga öppet bara så att de inte hamnar i bråk. Annars tycker jag bara att det är bra om de kan ha roligt av varandra.
#31 Det är flera som har annorlunda underlag till sina kaniner. Just handdukar är inte särskilt optimalt till sina kaniner då de kan dra av "trådar" och få dem i halsen eller liknande. Är nog inte så nyttigt att äta heller. Men har man en kanin som inte rör handduken så är det väl ett bekvämt underlag. Min lillas favoritplats i lägenheten är markerad av en handduk han dragit dit själv, som han ligger på. Fast jag skulle inte välja att ha det i buren när han är obevakad, OM något mot förmodan skulle hända liksom
Jag skulle passa mig lite om jag vore du med det här(jag såg att du inte tänkt ha dem tillsammans, men ha båda frigående samtidigt är inget jag skulle rekomendera). Jag har haft både kanin och råttor samtidigt. När jag ''precis'' hade fått hem min lilla kaninbebis och lät honom skutta runt och utforska rummet till en början. Råttorna var ute samtidigt och det första en av mina råttor gjorde var att kasta sig på kaninen och försökte bita halsen av honom. Flera av mina råttor har gett min ena katt några riktigt obehagliga sår, och mammas och pappas katt har också fått några nyp och päls bortslitet… Inget överdrivet, inget socker på toppen på mina ord. Bara sanningen om att råttor kan flippa rätt snabbt om något annat djur är i närheten.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Dom är förövrigt hur söta råttor som helst, men låt dig inte lurats när de är söta och gulliga mot dig.. För jag blev rätt grundlurad
1. Ophelia bestämmer väldigt mycket själv hur hon vill ha det i relation till Råttorna, och råttorna i dagsläget har lärt sig att de inte är intresserade av henne alls. De flesta hanråttor är ena lata jäklar. Så allt dom vill göra är att äta och sova mest. Så de stöter inte ihop så ofta.
2. Har dem på friskutt under uppsikt, dock väljer de själva när de vill gå in och ut under tiden jag är hemma.
3. JAg känner mig lugn att ha dem tillsammans. De som inte haft råttor innan kan inte säga så mycket om hur råttor är och beter sig. Jag är van vid att ha kanin, haft kaniner sedan jag var 6 år gammal ihop med andra djur. Så jag är fullt medveten om vad jag håller på med. Dock har jag inte haft två olika " burdjur " samtidigt, därför frågade jag mest om möjligheten om buren är en våningsbur.
Råttor är lite som hundar. Eller vilket djur som helst. Från en bra och seriös uppfödning kan man få hur fina individer som helst. Jag har upplevt " sämre " individer också men då var beteendet solklart med tanke på var de kom ifrån, om härkomst ens fanns dokumenterat. Mina råttor jag har nu är underbara och vana vid andra djur. Så det är inga som helst problem. De samexisterar, men umgås inte direkt längre. Ophelia stressas inte iöverhuvudtaget fölr hon möter dem så sällan även om burarna är i samma rum.
Jag måste få avråda från att ens ha de lösa ihop jag också. Hade råttor och kanin lösa ihop förr, funkade finfint - tills en dag när kaninen plötsligt sparkade till en råtta. Den råttan var millimetrar från att förlora ett öga.
Utöver det så håll råttorna borta från kaninburen helt. Hö har en tendens att innehålla både löss och skabb som går på råttor och det är bra onödigt att utsätta de för det.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
det är väll kul att ha dom ihop :) alla är så negativa tycker jag.. vrf skulle då kaniner och hundar få vara med varann?
Fast vad händer om kaninen sparkar till råttan av misstag? Eller med flit ? Är det fortfarande lika kul då ? jag tycker det vore fruktansvärt onödigt att utsätta råttan för fara för att det skulle va kul för dig! sen kan ju råttan skada kaninen också!
#37: Det är kul tills man får lägga ut tusenlappar för att åka akut till veterinär på jourtid…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#38 det har du rätt i men hon sa ju att dom ''undviker'' varann typ
Ja kanske det, men man kan aldrig vara helt säker. Jag skulle iaf ta det säkra före det osäkra..
Att ha två katter tillsammans kan leda till dyr veterinärkostnad också. Förstår inte det negativa. TS kör på! Jag håller med dig!
#42: Katter har ett utbyte av varandra, de har samma kroppsspråk och ligger på samma nivå - det är inte samma sak som med råttor och kaniner.
Jag håller fast vid mitt.
#44: Gör så, så gör jag samma sak fast med stöd av svensk djurskyddslag…
#45 Står ingenting i svensk djurskyddslag att olika djurarter inte får träffas. Ingenstanns….
#46: Kolla inlägg #2.
Utöver det är en djurägare skyldig att skydda sina djur från onödigt lidande. Vad tror du händer med en råtta som får en spark i huvudet? Skabb och löss på råttor är i allra högsta grad lidande det också och totalt onödigt att utsätta de för.
#47 Dem menar att dem inte ska bo ihop. INgenting om dem träffas då och då på golvet. Så tolkar jag det i alla fall….
Ja det är inte bra. Men står t.ex att kanin får vara med marsvin, men det är minst lika dåligt som att dem träffar råttor i så fall. Ett marsvin kan med bli skadad av en kaninspark.
#48: Hållning involverar mig veterligen inte bara buren.
Ja, kanin med marsvin är också dåligt och borde inte tillåtas - men sen när gör två fel ett rätt? Reglerna säger klart och tydligt att djur ska skyddas från onödigt lidande, svårare än så är det liksom inte. En kaninspark i huvudet på en råtta är inget annat än onödigt.
Öööh? Så enligt svensk lag får jag ej ha katt och hund i samma hus heller menar du?
#50: Men snälla du; "2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag av marsvin."
Kan inte säga det mycket bättre än gulzebra!!
#51 - Med "hållas tillsammans" menar man att de inte ska hållas i samma BUR. Om de träffas på golvet, gräset etc så är det inte någon lag på det, och inte heller skadligt på något sätt om man håller koll på djuren.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#53: Så om man SER när kaninen med sina ack så starka bakben sparkar en mycket mindre råtta i huvudet är det inte skadligt? Bra, då vet vi det.
#54 - Jag sa att man skulle hålla koll på djuren.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
#53 fortfarande lag på att djur ska skyddas från onödigt lidande. och får råttan en spark från kaninen, eller kaninen ett bett från råttan för att man ville att de skulle hälsa på varadra, så har man inte följt den regeln.
#56 - Skrev fortfarande att man skulle hålla koll på sina djur.
#55: Ja, precis. Hålla koll och hålla isär är två väldigt skilda saker.
#58 Om råttan skulle vara vi/närad kaninens bak eller kan man bara vara snabb och flytta undan den, så undviker man att råttan blir sparkad. Svårare än så är det inte.
Ärligt, alla har sagt sitt är det inte dags att lägga ner den här diskussionen??
#59: Råttor är för det första snabba och envisa djur som snabbt lär sig var de inte får vara och tar sig dit med flit. Ska man plocka bort de från bakdelen hela tiden så kommer man inte få göra annat. Lite drygt kan tyckas.
Samtidigt tar det fortfarande inte bort det faktum att de kan skada varandra. Råttor är rovdjur och kan attackera kaninen, och kaniner kan bitas rätt illa själva också. Enda sättet att helt undvika skador är således att hålla de åtskilda helt och hållet. Är det verkligen så svårt att förstå?
#59 - Om råttan inte låter bli kaniner så får man ju såklart sära på dem, jag är inte dum.
Well, som sagt får man hålla koll, så skadar de inte varandra. Om man är uppmärksam själv. Nej, det är inte svårt att förstå, jag sa bara att det inte är olagligt och att man kan undvika skador om man håller koll på sina djur också.
#62: Att råttan inte låter bli kaninen eller vice versa får inte hända öht. Det ska aldrig dyka upp ett behov av att sära på de helt enkelt för att de aldrig ska gå ihop just för att de inte ska skada sig.
Som sagt, att man håller koll eliminerar inte skaderiskerna. Och jo - enligt lag är man som djurägare skyldig att skydda sina djur från onödigt lidande. Lidandet som uppkommer vid ev skador (eller, än en gång, via ohyra från kaninens hö) är i allra högsta grad helt onödigt just för att kaniner och råttor inte har några som helst behov av att träffas.
# 63 Jag har förstått din åsikt och jag har en annan. End of discussion? :)
Då kan man likväl stänga in kaninen i ett vadderat skyddsrum. Fri tillgång till hö är också skadligt, de kan ju få höet i ögat och skada sig. Varför ska de ens få röra sig - de kan ju faktiskt sträcka sig. Man kan inte förebygga varje risk utan att det får negativa följder även det.
Fungerar en sak så gör den, ingen idé att varken överanalysera eller diskutera detta i åratal. Den här tråden är trots allt till för tips? till TS, inte för extremt partiska påståenden.
#65: Skillnaden är att en kanin BEHÖVER hö och rörelse. Den behöver däremot inte umgås med råttor.
Gå över en väg är farligt med, inte undviker man vägen för det.
Trotts att mina tre katter som är rovdjur skulle kunna attackera min lilla kanin, döda och äta upp. Trotts att min ena katt kan attackera smådjur.
Och trotts det så lever min frigående kanin ännu, trotts ett liv tillsammans med dessa rovdjur. Inga skador heller för den delen som jag har sett. Och allt går super bra, ibland kan det bli någon tass ifrån katten, men det är endast då när kaninen är för närgående och som katterna tycker är äckligt/pinsamt eller något - så de säger ifrån. Även kaninen brukar jaga katterna. Men jag skulle aldrig kunna sätta in henne i en bur och stänga in henne. Det vore mera lidande!
Även om folk nekar att ha marsvin och kanin tillsammans, så hade jag det ändå för några år sen, ett gäng marsvin tillsammans med en kanin (alla frigående där med), gick skit bra det med! Satte ihop alla burar med, Stort fick de! Och som sagt, bra gick det.
Som ägare, en person som känner sina djur och har koll på sina djur och vet vad de gör, go for it.
Men olyckor kan hända lätt, när som helst, hur som helst. Det gäller för oss alla, för det ska man väll inte stänga in sig och skita i allt? Då kan man lika gärna gå och begrava sig direkt. Det är inget liv.
Alla djur är olika individer med olika personligheter, och de fungerar olika.
Som sagt, olyckor händer lätt.. Och jag har väääääääldigt god lust att det hände någon "olycka" hos grannen nu så de håller käften! suck! -_-, Tror de har en hel jävla by inne där samtidigt som de har nå slags sport och sång dag och pratar tävling om vem som kan prata högst på deras språk.
#67: Olyckor händer lätt ja. Det betyder inte att man ska ta onödiga risker.
Finns en hel del onödiga risker här i livet, men ändå så tar man det. Det kallas att leva.
#69; Där måste jag bara flika in att det är skillnad på att riskera sitt eget liv och att riskera någon annans.
Det känns som att den här diskussionen inte leder någon vart. Det är heller inte det är som TS frågade om. Så håll er till ämnet, eller acceptera varandras olika åsikter. Annars låser jag tråden.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag är inte omedveten om risker och så vidare. Men tamdjur kan råka illa ut i hemmet med större sannolikhet än att de råkar sparka varandra eller ryka ihop.
Barn ihop med gnagare till exempel är för mig ren idioti av många anledningar, ändå skaffar mammor och pappor smådjur till sina barn.
Men jag har bra koll som sagt. De har accepterat varandra och mina råttor känner jag väl : dom bryr sig inte om någonting annat än varandra. De umgås inte. Och Ophelia kommer ändå inte åt dem plus att hon är lagom ointresserad. Skillnad vore om jag tog ut dem alla och tvingade dem att vara ute samtidigt. Så är det inte.
Som sagt råttor är rovdjur i viss mån. Jag har haft massor av råttor från seriösa uppfödare. Råttorna hade jättefint temperament, mot mig. Men kaninen var de inte snäll emot. Det ligger i deras natur och inget fel i det. Var försiktig.
Inga problem med det serrdö, inga problem
Bara jag som tycker att buren på filmen var lite för liten för en kanin?
♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥
Union J and Jedward
Kaniner och råttor ska inte gå ihop på grund av smittorisken också, råttor bär i 9 av 10 fall på mycoplasma vilket kan göra kaninen fruktansvärt dålig.
Lellson; Vilken film? Exempelfilmen? Det är ju lagom OT. Min kanin är friskuttare med buren som hem^^,
Det var något nytt, men det kan man testa dem för.
Alla råttor har myco. Men den bryter bara ut när immunförsvaret blir dåligt, det är då de blir sjuka
#77 Men det smittar ju även om de är symptomfria. :)
Ja självklart! Ville mest bara påpeka att alla råttor har det, och inte bara 9 av 10 ;)
#79 Läste någonstans (ganska osäker källa dock) att det var 90%, men det kan säkert stämma att det är alla, jag har sjukt dålig koll på just råttor. Man brukar anta att alla möss bär på det i alla fall.
Sedan bär ju som sagt kaniner på bordetella naturligt i sina bihålor, det kan göra råttorna dåliga.
#5 Marsvin måste alltid vara med marsvin :)
Hihi ..
Som dem andra säger, tror inte det är lagligt.
#5 det var ju det hon menade?
men nu får folk börja läsa igenom tråden innan de skriver.
tycker du ska göra som du vill, ha dom utanför buren eller gör det inte :)
#81 Ähh ja det vet jag. Har inte skrivit att dem inte ska det!
Har själv liksom 6 st marsvin..
# 76 Ja, den buren menade jag
♥ | Once a Jedhead, always a Jedhead | ♥
Union J and Jedward
Mina råttor är så pass gamla att de inte direkt orkar bry sig om henne.
Anywho, nu har man haft henne här ett tag och det har fortfarande inte varit några problem.