(S) Adoptera bort min kanin; Yuki.
Jag har en kaninhona som jag älskar, och är född 8e november 2010 vid namn Yuki. Problemet är… jag orkar inte med henne (vilket låter hemskt men jag kan förklara).
Fick hem henne från en djuraffär den 26e december 2010 då jag valde henne för hon var den som kom fram till mig av alla kaniner och när jag bar henne i min famn så hade hon öronen utspridda och var väldigt nyfiken och inte ett dugg rädd. Tog ungefär ett dygn innan jag fick henne och hoppa upp i mitt knä och börja gosa med mig frivilligt jag var så glad.
När jag var hemma så fick hon springa fritt i mitt rum och jag hade koll på henne men när jag sov eller var borta så blev hon instängd igen. Efter att ha fått smak av friheten så efter några veckor då hon blev instängd en natt så började hon gnaga på gallret och jag antog att det var en fas men hon fortsatte så tillslut efter några sömlösa veckor (jag bor i en etta med henne i samma rum) så valde jag att göra henne frigående och det visade sig gå jättebra till en början….
Jag vaknade upp efter en natt med att jag hörde henne gnaga på tapeten gräva och bita i soffan (soffan som var ny fick tyvärr slängas då den var helt sönderbiten och hon hade grävt ett stort hål ner till botten av den där hon fastnade) och givetvis gräver hon i sängkläderna med (får slänga de o köpa nya varje månad), givetvis så har hon även bitit in i gipsskivan på tapeterna så tapeterna är helt sönder.
Just nu har jag delade känslor jag älskar att komma hem till henne efter jobbet o få gosa med henne men jag vågar inte byta tapeter eller köpa en ny soffa för jag vet att de kommer gå sönder. Så jag bävar inför framtiden hur jag ska göra. Om jag hade haft pengar så skulle jag flytta in i en tvåa och ha henne i ett rum där hon kundes pringa runt men pengarna finns tyvärr inte.
Trots allt detta så ska jag säga att hon är en grymt go kanin, hon kommer direkt o hälsar på mig när jag kommer in genom dörren hon följer efter mig överrallt och är där jag är (under fotöljen på balkongen och även i köket står hon o kollar på när jag lagar mat) även när jag går på toa så sitter hon där utanför och väntar, tills jag kommer ut. När jag släcker lägenheten så hoppar hon upp i min säng o väntar tills jag har gått o lagt på mig under täcket för att sedan hoppa upp på min mage för att bli klappad i en timme, när jag vänder mig på sidan så slickar hon mig på näsan i minuten för att sedan hoppa iväg o lägga sig vid mina ben och efter ca 8 timmar så pussar hon mig tills jag kliver upp så det är en bra väckarklocka.
Yuki är inte steriliserad, hon är extremt gosig o nyfiken enda gången hon springer o gömmer sig är när dammsugaren kommer fram. Jag har aldrig blivit biten närmast var när jag försökte klippa klorna första gången så nafsade hon för att hon ville att jag skulle sluta.
Ja jag är en 25 årig man som blev gråtfärdig när jag skrev detta inlägg för hon är min lilla ögonsten och tankarna har gått länge att jag inte orkar med henne, men aldrig velat ta steget.
Om det finns någon som är intresserad så skulle jag gärna se att de antingen har stort hus där hon kan få ett utrymme då hon inte förstör för er, får springa ute eller en van kaninägare som vet hur man tar hant om henne.
Jag trodde jag var mogen att skaffa ett husdjur och jag älskar kaniner, men jag antar att jag är fortfarande för naiv.
Kom gärna med frågor om du/ni är intresserade och vill ge ett bra hem till denna godbit!
Givetvis ingår alla hennes grejor såsom bur(120x80), vattenskål och matskål. Spån, hö och mat. Skulle gärna vilja ha kontakt med den nya ägaren så jag vet att hon mår bra.
Just nu är hon lite överviktig och jag har dragit in på pellets och ger henne nästan bara hö.
Andreas, i Gävle
Alltså jag måste lägga mig i lite nu. jag hoppas du inte tar illa vid.
Min kanin som jag har haft sen 21 september 2007 har fått varit både i mitt rum och just nu får hon vara i hela huset(dagtid då någon är hemma och vaken). PÅ helgerna kan hon få komma ut redan runt 12-14 och kan vara ute tills vi ska gå och sova alltså runt 23-00 på helgerna.
Att ha en kanin ute på nätterna är inte så bra om man är rädd om grejer. Det låter mysigt med att hon hoppar upp i sängen och är nära dig när du ska sova.
Min kanin skakar galler hon med, men alltså det är ju bara för att hon vill komma ut och ha uppmärksamhet, men när man väl släcker där hon är så lugnar hon ner sig. Mitt tips? till dig är att låta henne vara i sin bur om nätterna och där hon ligger och sover mest lägg över en filt så hon får lite mörkare där. Så gör vi här hemma och hon förstår precis att nu ska hon sova.
Nu ska jag vara mera ärlig och jag kommer säkert få påhopp utav folk men jag struntar i det, om det nu skulle komma något. Kaniner äter tapeter om man har otur men om man har uppsikt över dem och försöker visa att dem inte får göra så här så löser det sig på ett eller annat sätt.
Du ska se hur det ser ut här efter att min kanin har teroriserat våra tapeter, det ser inte så fint ut men det går liksom att fixa till om man vill kanske inte just nu men det går vid ett senare tillfälle.
Du älskar din kanin och du vet inte om du klarar av att lämna bort henne. Du lämnar bort henne för att hon
Gör hål i möbler, sängkläder, äter tapet. men jag kan garantera dig att din kanin är inte den enda som gör så här. Att hon ganger på gallret visar bara att hon vill vara ute och skutta omkring men dem kan inte göra det jämt.
Gör insättningen i buren lite rolig. Ta ur matskålen och häll i mat vänta med att lägga in matskålen förrän hon har hoppat in i buren och tagit en liten godisbit eller något för att belöna henne att hon hoppade in själv. Ställ in matskålen och stäng buren Lägg in henne i buren typ en 20-30 minuter innan du ska sova. Gör dig i ordning på dessa minuter och lägg över filten och säg gonatt till henne sedan går du och sover.
Försök att ignorera henne när hon skakar galler, hon slutar efter en stund. Men innan du bestämmer dig för att lämna bort henne om du nu inte redan har gjort det, så gör dessa tips?.
sammanfattning. Så här gör nämligen jag när jag sätter in min kanin i sin bur.
1. Tar bort matskålen och häller upp ny mat i skålen, ropar på Isa och ger henne något litet(hon får välja något ur en skål själv).
2. Ställ ner matskålen och stäng buren.
3. Gör dig i ordning för sängen, gå på toa, borsta tänderna och det du brukar göra.
4. När du kommer tillbaka och ska lägga dig, gå fram till buren säg gonatt(stoppa in ett finger och försök klappa henne om det går, ÖPPNA INTE buren), Ge henne typ en liten broccolibit eller salladsbit eller det hon gillar och säg gonatt och lägg över filten över den halvan som hon sover på mest om du vet.
5. Gå sedan till sängen och släck så fort du kan, lägg dig på huvudkudden och slappna av. Om hon börjar bita i gallret är det liksom ingen katastrof.
gör det här innan du säljer/lämnar bort henne. Man behöver inte sälja/lämna bort dem om man inte måste. Du kan fortfarande ge henne det kärleksfulla hem du redan ger henne.
För mig är dina skäl inte bra nog, ett bra skäl till att sälja ett djur är typ allgeri eller om man inte har tid med dem.
ett annat tips? man kan göra är att spruta lite parfym på det stället dem biter på. det ska finnas ett medel som inte vi känner men jag vet inte vad det heter eller om det finns längre. Jag hoppas du inte lämnar bort henne.. Ge det ett försök i alla fall =)
Lycka till =)
Sandra
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Går även att "smeta" äckliga saker på gallret så dem inte vill gnaga på det ;)
Eller bygga en kompost galler Hage åt henne när du ska sova/inte är hemma och kan ha koll? :)
Men förstår om du känner att du inte orkar mer just nu och ändå vill sälja henne, jobbigt när djuren förstör saker :/
Jag hoppas att du hittar ett fint hem till henne om du inte orkar göra ett försök till. Att "göra sig av med" ett husdjur är inte det lättaste beslut man kan fatta.
Utöver de tips? du har fått ovanför så kanske du skulle testa att ge henne grenar att gnaga på, speciellt nattetid, eller hänga upp en morot/annat gott i ett snöre i buren när hon ska vara där - sätt moroten så att hon får kämpa för att nå den.
Du kanske kan ha henne ute nattetid eftersom hon ändå tycks sova med dig och då gör hon ju ingen skada? Men annars kan buren faktiskt vara ett roligt ställe också, om man bara ser till att det blir det.
Om det här hade varit en hund hade folk reagerat helt annorlunda! Eller ett barn. Tänk på ett barn som föräldrarna inte säger åt att ligga i sin egen säng, i sitt eget sovrum, utan tillåter att barnet springer runt i huset på nätterna och förstör inredningen. Det är helt galet!
Jag tänker vara tydlig här:
Du har låtit djuret ta över ditt liv. Det är du som ska vara ledare och den som bestämmer, inte djuret. Sätt gränser! Hon får sova i buren (som givetvis ska ha bra med inredning så hon har något att göra) och hon måste vara i buren när ingen är hemma och kan hålla koll på henne. Hon får inte hoppa upp på möbler och gräva i dom. Hon får inte äta tapeter (erbjud något roligare att gnaga på, dvs olika gnagleksaker, hus, trägrenar etc).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Jag tycker det låter som att hon är rejält understimulerad! Och därmed måste hitta på en massa saker att göra när hon har tråkigt. Se till att hon har grenar att tugga på, aktiveringsbollar med godis, gömma godis, grävlåda, gå ut på promenader och allmänt försök skaffa en spännande omgivning för henne. Får inte djuren både fysiska och mentala sysselsättningar så kommer det att behöva hitta på egna saker.
Jag tycker att det låter som din kanin skulle trivas bättre i ett stall, gärna en stor box för häst där hon kan rumla runt, gnaga och gräva bäst hon vill. Alla kaniner trivs/fungerar inte inomhus oavsett hur väl man vill dom. Tycker inte du ska ta åt dig av alla påhopp ovan, får man hemmet totalt förstört är det inte lätt. Att stänga in en kanin som är van att skutta fritt tycker jag är mycket värre än att göra sitt bästa för att hitta ett nytt hem där hon kan få utlopp för sina "hobbies". Önskar lycka till!
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com
Köp tunnlar som man har till katter, jag har två st till min kanin och hon älskar att springa igenom dem =)
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
#0 funderat på kastrera henne? det kan nog lunga ner homonerna o "grävabo" instinkten. Lycka till med henne 
En kanin har behov av att gnaga och gräva och det är vår uppgift att se till att de får möjlighet att göra det. Finns det inga bra gnagalternativ som goda grenar, gnapinnar mm så väljer de att gnaga på buren (burkaniner) eller inredningen. Så ge henne roliga gnagsaker, ge henne leksaker som du byter ofta. Ge pappkartonger som hon kan demolera
Grävbetendet kan du ge upplopp för genom att ge henne en grävlåda med jord/spån/torv.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Om någon undrar så har jag givetvis henne kvar, eftersom jag bara skrev här är såklart därför då skulle jag hitta seriösa adoptivföräldrar och eftersom ingen har nappat så får jag behålla henne tills jag har hittat ett nytt hem, vägrar annonsera på blocket då jag är rädd att hon blir ormmat eller hamnar hos en familj som låter småbarnen göra vad de vill med henne.
Tack för alla tips? jag har försökt allt, hon får givetvis en kvist från äppelträd varannan vecka, hon har leksaker som hon älskar att lägga sig i, jag förstår att folk blir arga då jag inte kan ta hant om ett djur jag skaffat själv jag är ju trots allt 25 år Men ni ska veta när jag skrev det där brevet så mådde jag skitpissigt själv och var tvungen att stanna ibland med skrivandet för att gosa med henne och jag kunde inte sova på hela natten då jag tänkte på det för hon är ju ändå min lilla kaninkärlek.
Just nu har jag bestämt att behålla henne och strunta i att köpa soffa och taptestera tills jag får ett bättre jobb och har råd att flytta till en tvåa och låter henne springa i sovrummet bara.
Som sagt ledsen om jag träffade en öm punkt på vissa men tro inte att jag försökte adoptera bort henne bara för att jag har tröttnat på henne, hade bara sådana jobbiga tankar att planera mitt liv efter henne i 7 år med att aldrig kunna göra fint i mitt hem. Har endast drömt två mardrömmar jag kommer ihåg de senaste åren och både går ut på att hittar henne död och jag har både gångerna vaknat med att legat o gråtit bra länge plus blir alltid glad när jag vaknar upp på mornarna med att hon pussar mig på näsan och hör hennes små brummande. Och hon är en perfekt väckarklocka för hon vägrar ge sig tills jag har klivit upp.
Så jag hoppas ingen tror att jag inte gillar henne för hon är det go'aste jag har.
Du har fått en del tips?, och jag tycker det var bra tips? till skillnad från någon som tyckte det var påhopp… Men har du inget kök? Min kaninpojk bor i en Hage av kompostgaller i köket när vi sover/inte är hemma/inte orkar hålla koll på honom. Han skakar det gallret en del men eftersom vi kan stänga till sovrummet gör det inget. Tycker också att du kan ge grenar oftare än varannan vecka, en varje kväll till exempel! Om du inte vill klippa ner hela äppelträdet så gå ut i närmsta skog och klipp lite!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus