Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3810 ggr
westblom
0

kanin slickar på tassarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tagit om hand en kanin som är 2 år (1,2 kg)men han har tappat päls lite ovan på tassarna och under ser de ut som han är skinnflådd eller att de kan ha frätit bort pga skitig bur,men som det är nu så har jag iaktagigt han och han slickar rätt mycket på tassarna,på bak hasorna  ser ut som torkade sår längst bak liksom, jag har haft han 2 veckor  jag frågade förra ägaren om hon inte hade sett något de hade hon inte,jag såg inget förrens jag hade kommit hem med han,är det någon som har någon aning om va det kan vara,ska kontakta vet men vill avvakta lite till då de vart en omställning för han,han hade inget på förra stället buren var under all kritik bajset var de vitt mögel på urinen stank amoniak i ögonen på mig undrar hur kaninen kännde ?han var lös i magen men de har försvunnit nu,jag tänkte om de kan bero på att han inte var rikgit skött att de är de som gjort att han är så på tassarna,,NU han har hö äppelkvistar får även lite pellets och ren bur självklart,,hoppas det inte vart för krångligtFörvånad

westblom
0

ingen som har någon aningFörvånadtrots att många läst deFlört

westblom
0

ska fixa halm iaf åt han så det blir lite mjukare åt hans tassar

Skogsdalens
0

Om jag fattade rätt så har han sår på tassarna? Kaniner kan tappa päls/ få sår på tassarna om de har hårt underlag. Med tanke på att han har sår så är det ju inte så konstigt att han slickar på tassarna, han vill ju göra rent. Fast jag fattade inte vad frågan var?

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

westblom
0

skulle ha uttryckt mig bättre men frågan är vad kan de bero på att han tappat päls och det ser ut som torkat sår det är inte rikgtigt sår mer som irriterat

emmajensennn
0

kan du ta kort på det och lägga in?

You can't make a rainbow without a little rain

westblom
0

ska försöka

Ambellah
1

Till TS: ett tips? är att du byter "rubrik" då det är helt normalt att kaniner slickar på tassarna ;) Skriv typ "sår på tassarna" eller liknande så får du kanske mer hjälp? Och som #5 sa, bilder är alltid till fördel :) Lycka till!

Mvh Alice och Morpen :)

westblom
0

här kommer lite bilder det syns inte så bra på baktassen

westblom
0

här kommer på framtassarn syns inte heller så bra

westblom
0

här kommer en till bild lite på ovansidan av framtassen

elinab
0

Kaniner som har hårt och/eller blött underlag att gå på får ofta den typen av sår under tassarna. Efter vad du berättat om hur han hade det i sitt förra hem är det inte konstigt att han fått sår.

För att såret ska läka bra behöver du:

-Vara extra noga med att hålla rent hos honom tills såret läkt.

-Ge honom mjukt underlag i buren/hagen/hemmet. Spån med halm ovanpå är bra. Om han är rumsren funkar också mjuka mattor och fleecefällar bra.

Om han är mycket röd eller irriterad kan det vara bra att smörja med en skyddande salva. En som funkar är inotyol. Finns på apotek och brukar användas till barn.

Hoppas du får nytta av svaret. Och vad bra att han fått ett nytt hem hos dig!

/Elin

Pelzi
0

djur har något läkande i salivet det är därför kaninen slickar på tassarna om det är sår :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/