Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 3334 ggr
Lurvboll
0

Teddydvärgvädur eller Dvärgteddy?

Ja, nu är jag en aning förvirrad här.

Köpte ju en "teddydvärgvädur" i höstas. Hon hade då öronen upp, tänkte att de skulle väl rammla ner efter ett tag. Men de har inte gjort det och hon är 4månader nu. De står praktiskt taget helt upp fortfarande. Ser ut som en vanlig dvärgteddy.

Nu till min fråga, om inte öronen lägger sig, vad ska jag då fortsättas kalla henne, Teddydvärgvädur eller bara Dvärgteddy? Och kan de falla ner fast hon är såhär gammal?

I give you all my love, rabbits...<3

[ÖstergärdetsKaniner]
1

Att öronen inte lägger sig kan bero dels på det ärftliga men också på hur pass kallt det är ute. OM hon är av rasen teddyvädur, så kan du ju inte kalla henne för dvärgteddy eftersom det är en helt annan ras. En teddyvädur med lätta öron helt enkelt :)

Lurvboll
0

Hmm, ja men känns endå så konstigt att kalla henne teddydvärgvädur eftersom hennes öron står rakt upp. Men ja, fattar! :)
Tack för svaret ^^

[Luppa]
0

En Dvärgteddy har inte vädursöron, deras öron är mkt mindre och smalare. Men om båda föräldrarna är vädur så är ju hon det med.

Linnet
0

Har kaninen bott ute hela hösten/vintern medan den vuxit så kan det bero på det, finns då inte så mycket att göra tyvärr, öronen kommer nog inte att lägga sig. Men är föräldrarna teddydvärgvädurar så är hon ju också det.

[Wera]
0

Har du två vita svenska föräldrar, men du själv föddes som mörk kallar du väl dig fortfarande för svensk Flört
Samma som med kaniner, kaninen kan inte vara någon annan ras än vad den är bara för att den råkar ha fått fel öronställning. Tungan ute

[Luppa]
5

#5 Nja… Om jag fötts som mörk av två vita föräldrar så skulle jag kalla mig själv en genetisk sensation, eller en otrohetskonsekvens ;)
Men jag fattar vad du menar.

Linnet
0

#6 Precis vad jag också tänkte=)

[Wera]
0

#6 Men det har ju hänt, om det finns någon mörk i släkten. Väldigt sällsynt men det har hänt, utan otrohet. Tungan ute
Men ja du förstår nog Glad

[EllenAlicia]
0

Zira min kanin var ju hälften frasnkt vädur och hon har uppåtstående öron :)

[Luppa]
0

#8 Det har jag svårt att tro. Däremot så föds ju albinos av mörkhyade.
Men nu är vi inne på en helt annan diskussion ;)

Hagabergs
0

Det kvittar hur bra öron genetiskt de har, när de är så här pass kallt ute så lägger sej inte öronen. Du får ta in den i värmen. Har själv 5 kaninungar inne nu. Har runt 56 kaniner just nu :O)

Lurvboll
0

Ja hon är utekanin och född i oktober och hon har varit ute kanin, men kan ju inte ta in henne då det blir så stor skillnad på temperaturerna. ;/

Linnet
0

Om du vänjer henne succesivt, ta in henne där det inte är så varmt kanske plus 10 eller så, men det är inte säkert att öronen lägger sig ändå om hon bott ute så länge, men det finns kanske en chans, för hon har ju inte vuxit färdigt ännu om hon bara är 4 månader. Det är ju värt att prova. Hade en höstkanin som bodde ute i ca 3 månader, hade flaxöron, ett upp och ett på flax, sen tog jag in henne och öronen la sig hur bra som helst på några veckor.

Vincent...
1

lägg upp en bild på h*n

HAHAHAHAHAHA…..

Lurvboll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

14# här ^^

Borgbackens
0

#15, Vilken sötnos! :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Lurvboll
0

16# Vi tackar :)

[Jenny84]
2

#17 har den inte väldigt korta öron för att vara dvärgvädur? i mina ögon så är det där mer i hermelinstorlek,tror inte den kommer lägga öronen pga dess korthet.

[Luppa]
0

Jag tycker att det ser ut som en "dvärgteddy", en teddyvädur har inte så korta öron.

Linnet
0

#15 Det där är nog ingen vädur över huvud taget, alldeles för korta öron. Har du nån härstamningsbevis/stamtavla eller har du sett föräldrarna?

Lurvboll
0

Jodå, jag har sett föräldrarna och har härstammningsbevis och hon är tedyydvärgvädur! :)

Linnet
2

#21 Fast kan man säkert veta att härstamningsbeviset stämmer då, för dom där öronen är inte teddydvärgvädursöron, även om det är dålig öronhållning, så ser dom inte ut så där, alldeles för korta och fel form.

[Luppa]
2

#21 Härstamningsbevis kan vem som helst skriva, kunnig eller ej. Om jag skriver Fransk vädur på mina kaniners härstamningsbevis så betyder de inte att de blir det. De kommer fortfarande att vara Lejonhuvade kaniner. :)

Lurvboll
0

22# Jag har kollat in olika uppfödares hemsidor som äger kaninen i härstammningsbeviset, och ja, de är teddydvärgvädurer! :o

[Luppa]
1

#24 Faktum kvarstår, inte ens en korsning dvv/lejon eller Dvv/hermelin brukar ha så korta öron.

Lurvboll
0

25# Det är det jag tycker är så konstigt ;P

[Luppa]
0

#26 Kan det vara så att uppfödarna tror att de är Dvärgvädur trots att de inte är det? Tjuvparning kan vara en möjlighet?

Linnet
0

Tänkte också på tjuvparning.

Lurvboll
0

Nej tror nog inte det, uppfödaren hade inga dvärgteddys.

Ljusta
0

Det finns Teddyvädurar med pinsamt korta öron som det avlas på, så jag tror mycket väl att denna kan vara en Teddyvädur med dålig öronställning.

Ljustadalens kaningård

[Luppa]
0

#30 Är de renrasiga då? Har aldrig sett en korthårig Dvv med så korta öron, hängande eller ej.

Ljusta
0

#31 Ja de är renrasiga. Teddyvädur är tyvärr i de flesta fall inte avlad för att bli bättre på kropp, öron och päls så det finns många som inte är så rastypiska. Har själv haft en kull med ungar (Teddyvädur) som föddes i oktober-november som fick superkorta upprättstående öron trots att båda föräldrarna hade hängande (men en har korta öron). Jag tror man dessutom luras av att pälsen är längre så öronen ser kortare ut.

Ljustadalens kaningård

[Luppa]
0

#32 Ok, trist.