Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2863 ggr
[MiniPim]
0

Lakrits svettas och har mjäll..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Igår när jag kelade med lakrits märkte jag att hon va helt svettig bakom huvudet, sen kollade jag i pälsen och hon hade mjäll.. Mamma sa att vi kanske kan tvätta henne eller något, men jag frågar här för rådgivning! Vad kan det vara? och varför?

Mina andra kaniner varken svettas eller har mjäll .

Här på bilden syns inte mjäll men hennes svettiga huvud ..

Sen undrar jag,o m hon behövs tvättas, kan man ta vanlig schampo?

Zvintos
0

Tror inte det är svett det är fråga om, utan jag gissar på att det är så att hon legat under vattenflaskan eller liknande.

[MiniPim]
0

#1 Det luktar också.

Zvintos
0

#2: Då är det nog något annat. För mig veterligen svettas inte kaniner såsom vi gör, utan de reglerar det genom att andas fortare.

[MiniPim]
0

#3 Okej,, vad kan mjället vara för?

Zvintos
0

#4: Är det mycket mjäll? I sådana fall skulle kontakta veterinär och be om råd, för då kan det vara mjällkvalster det är frågan om.

[MiniPim]
0

#5 Nej, inte mycket alls men det är som klumpar..

Zvintos
0

#6: Om det är som klumpar så låter det som mjällkvalster, för så brukar det se ut. Enklast är att ringa en kaninkunnig veterinär och rådfråga vad ni gör härnäst, om det finns något receptfritt ni kan prova utan att behöva åka in.

[MiniPim]
0

#7 Okej tack för hjälpen

[MiniPim]
0

Kan man tvätta henne med vanligt schampo`? Glad

Clariiz
0

Det är nog ingen bra ide.
Det kommer bara ta bort hennes naturliga fetter i pälsen och inte hjälpa mot de ev. mjällkvalster som finns. Ring en veterinär och rådfråga istället.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[MiniPim]
0

#10 Okej