Vad ska jag göra?
Jag har så ont i magen nu av oro att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Förhoppningsvis har ni några kloka tankar som kan lugna mig.
Min hona Bobban fick en kull i somras med sin kusin. Det var en tjuvparning, hon och hennes mamma satt i en kompostgaller Hage bredvid kusinhanen. Den översta ståltråden som jag lindat för att hålla fast gallret gick av och medans jag var inne och hämtade ett glas vatten så tog sin hanen över till tjejerna.
Jag lagade hagen direkt och höll tummarna att det inte skulle bli några barn. Missy bobbans mamma fick inga barn, men Bobban fick 4 st underbara ungar, två av dem har jag kvar.
Sedan i Januari hittade jag ett bo i en Hage där Bobban bodde med sin mamma (Missy) och sin dotter från sommaren (Maggie). Jag trodde bara de var skendräktiga men nejdå. I boet låg 5 st små kaninungar. Jag fattade absolut ingenting. Jag flyttade Maggie och Missy.
Missy fick sedan 2 ungar som båda dog och Maggie var skendräktig? och fick inga barn (som tur var eftersom hon endast var 5 månader).
Eftersom alla ungar var viltgrå fanns det ingen annan än min belgiska jätte som var pappa. Han har hoppat ur hagarna ute flera gånger trots att de är närmare 2 m. i höjd.
Smart som jag är har jag aldrig tänkt på att han självklart kan hoppa in i någon annans Hage om han kan hoppa ur sin egen.
3 av Bobbans ungar lever idag och växer så de knakar.
Slutet gott trots allt tänkte jag. Men nejdå.
Jag är i Indien nu, reste den 10:e kommer hem den 25:e och min syster passar mina kaniner medans jag är borta.
Fick ett sms av henne för några dagar sedan (har inte haft tillgång till internet förren nu) där hon skrev att hon hittat min vitblåögda dvv hane Mille inne hon Bobban och ungarna. Alla mådde bra med Mille hade sett väldigt trött och nöjd ut.
3 tjuvparningskullar på samma hona på mindre än 1 år. Jag förstår inte.
Vad ska jag göra nu?
Är det snällast att ta bort de ev. ungarna som föds om ca 4 veckor? Eller ska jag ge Bobban en chans?
Ungarna hon redan har är ju hälften jättekanin och hälften dvärgkanin och hade behövt bo kvar hos sin mamma längre än 8 v. Men nu kommer jag istället behöva ta bort dem från henne tidigare. Redan vid 6-7 veckor ungefär. Kanske 8 beroende på när Bobban stöter bort dem.
Oavsett så kommer jag kastrera Bobban när hon vilat upp sig efter kullarna. Då kan jag vara helt säker på att det inte fler bebisar efter henne i alla fall.
Tankar och tips? tas gärna emot!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Svår sits. Hur pass sliten är hon i nuläget utav kullen hon har? Är hon väldigt pigg och i bra hull, så hade jag nog velat fram och tillbaka om den kommande kullen skulle få en chans. Är hon sliten, så hade det för mig bara funnits ett alternativ.
#1; Hon är lika pigg och glad som vanligt. Hon är verkligen en supermamma, alla bebisar feta och glada och hon mår som vanligt. Äter och dricker lite mer men det är ju självklart.
Nu har jag inte träffat henne på över en vecka men hon var som vanligt innan jag åkte och min syster har inte hört av sig om att hon skulle förändrats.
Ska se hur hon mår när jag kommer hem, kan tänka mig att det inte är några problem fysiskt men hon brukar tröttna på sina ungar sista veckan (7:e veckan) kan tänka mig att hon redan börjat trötna på de hon har nu med tanke på att de är galna, inte stilla en sekund.
Men hon bor nu i en stor bur med en ännu större golvhage så hon kan ju ta sig undan i alla fall.
Så jobbigt när det är såhär.
Men Bobban kommer först i alla lägen och är hon sliten så tycker jag precis som du, då finns det bara en sak att göra.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Någon mer som har några tankar om hur just du skulle göra?
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Tycker som Ninnih e hon sliten så avliv dem kommande bäbisarna.
Varför inte kstrera hanarna? elr e dem tänkta att gå i Avel? hur som gör du rätt i att kastrera honan om ett par månader.
Men är hon pigg glad framåt så låt henne behålla ungarna, ev hjälpa till med dem, försök till stöd matning m.m
Som ovan säger. Är honan i fint hull och i bra skick så låt henne behålla de eventuellt kommande ungarna. Annars så finns det som sagt nästan bara ett alternativ…
Hälsningar Amanda och kaninerna
Du kanske kan kastrera henne innan hon ens föder ungarna? Kolla med din veterinär, jag tror att det är ganska vanligt att man gör så med katter i alla fall. Ju snabbare desto bättre då såklart! Fast frågan är om ungarna hon har nu klarar sig ifall hon bestämmer sig för att inte ha med dem att göra. Men hade jag varit du hade jag i alla fall kollat om veterinären kan tänka sig att göra det!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag vill inte vara dum mot dig på något vis,men jag undrar om inte din Belgiska Jätte hane har tagit sig ur hagarna med en stängselhöjd på 2 m på något annat vis än att hoppa?
Jag har aldrig sett en så tung ras som en BJ klara av att hoppa över 2 m upp i luften,jag har haft flera st BJ och dom har på sin höjd hoppat 60-70 cm pga sin tyngd.
#5; Jag har 5 vucna hanar och 3 ung hanar. Vissa av dem är tänkte i Avel. Så kastrera alla de går inte. För även om jag inte hade planerat några kullar nu utan satsa på mitt omplaceringshem så har jag planer om några år :)
#6; Det vill jag inte göra. För när jag kommer hem kommer hon ev. ha vart drältig i 1 vecka. Då känns det reskabelt. Dessutom har hon en kull redan och har massa mjölk. Ungarna behöver mjölken så länge som möjligt och en operation skulle göra att de måste säras på tidigare. Dessutom är det nog inte bra att operea bort hela paketet när hon har mjölk.
#7; Åhjo! Jättar kan hoppa. En boxvägg är ofta inga problem. Jag satte ner min hane i en Hage med väggar på 185 cm, jag han bara sätta ner honom innan han tvärvände och hoppa över gallret stillastående. Så 2m skulle hon nog klara med rätt motivation.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#8 Det verkar ju otroligt om kaninen kan hoppa 185 cm rakt upp från stillastående,med tanke på att det Svenska rekordet i höjdhopp för kanin ligger på 96,5 cm år 2003.
#9; Ja, jag trodde inte han skulle klara det. Men han tog sig ju ut, inga grävhål och inte en höjd ut kom han. Men ute var han och fick höra om jättekaniner som hoppade ur boxväggar.
Sedan såg jag ju med mina egna ögon hur han hoppade över.
Har tidigare haft en dvärgkanin som tog sig ur en box med väggar på 110 cm. Inga höjder nära väggen och med betong golv. Såg aldrig att han hoppade men efter att jag satt galler en bit till ovanpå träväggarna så rymde han inte mer.
Självklart har kaniner hoppat högre än vad världsrekordet ligger på! Betydligt högre!
Allt handlar om situationen. Självklart känner sig hane mer motivread att hoppa ur sin bur eftersom honor finns direkt utanför än vad en kanin på en hoppbana gör trots att den kanske gillar att hoppa.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Kan ju berätta att Bobban garanterat är dräktig. Hon har gått 3 veckor, och jag särade på henne och ungarna i måndags.
Hon är jättefet, trött och absolut irriterad på de ungar hon redan har så det kändes bäst att göra så.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
aj då…
hur gamla e dem andra ungarna nu då?
Håller tummarna på att hon klarar denna förlossning.
De andra blir 8 v. imorgon. Så det ju ingen fara med dem egentligen, de har varandra iaf fram tills måndag. Då flyttar den första.
Det vet jag att hon gör :) Hon är en tuffing, och beter sig precis som hon alltid gjort när det är bebisar på g.
Tyvärr är hon smällfet, men jag hoppas verkligen att det inte är för många ungar! Typ 2 skulle vara bra..
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
#9 Jodå går. Min jättekanin har tagit sig över ställen som är över 1m.
Skillnad på hemma och på tävling.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
va e mamman för ras? kasnke har missat de nånstans…
bästa vore väl om dem kommer ut död födda elr?
men håller som sakt tummarna!
Hon är lejonhuvad.
Nej usch! Inte hoppas jag på att de kommer ut döda!
Dels då så vet man inte om det ligger några döda ungar kvar i magen. Så då blir det en stressig tripp till veterinären för röntgen och det vill jag inte utsätta henne för.
Skulle det inte finnas några döda ungar så kommer hon fortfarande ha mjölk och det kan bli problem när inga ungar snuttar.
Hennes stora ungar diar inte längre.
Så usch nej. Inga dödfödda ungar tack. Men helst ingen stor kull heller. Skönast för henne om det är två 2 st. Men hon har alltid fått 4-5 st.. tyvärr.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
ok..får la hoppas de går bra.
Hoppas att allt går bra