Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1821 ggr
proxima
0

Kanin som biter på inredning

Ni som har innekaniner, hur gör ni för att kaninerna inte ska tugga på allt som finns tillgängligt, mattor, möbler, golvlister…? Finns det några bra tips? på hur man får kaninen att låta bli?

AkaiTsuki
0

Man kan lägga citron på, det är ju inte så gott att tugga på.. Men de kan bli typ ÄH vem bryr sig jag biter ändå och då är det inte bra att de får i sig så mycket citron

//Joanna

westblom
0

kaninen kanske har för lite sysselsättning

Saffran.
1

Du kanske kan testa med att bära bort kaninen till en gnagar pinne eller nått så fort du ser att hon/han börjar gnaga på en möbel mm? ;)

Om du gör det upprepande gånger kanske den fattar, man kan ju alltid testa. :)

natha-mjau
0

till sladdar så använder jag sladdskydd

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag har haft ganska tur med det, för mina kaniner biter inte på inredning. Dock har de en hel del aktivitetsleksaker och pinnar att gnaga på, även kartonger gillar de att sysselsätta sig med.

Sladdarna har vi satt högt upp samt med sladdskydd.

Citron har jag också hört ska vara bra mot gnagande, men det viktigaste är nog att ha andra saker som kaninen kan sysselsätta sig med.

westblom
0

jag har kartonger en tunnel, toarullar ,kvistar, en pall att hoppa upp på ,sen har jag skyddat hela rummet med skivor en bit  upp på väggen utifall dom skulle gnaga och det gör dom lite grann och att dom kraffsar de kommer mn inte ifrån men dom brukar gå loss på kartongerna,

proxima
0

Grejen är att kaninen har massor med saker att pyssla med, pinnar att gnaga på, aktiveringsbollar och gud vet allt, men han är ändå på mattor och möbler och gnager…Sladdarna är redan säkrade så dom kommer han inte åt!

Citron var ett bra tips?, men jag vet inte hur det funkar om man ska dränka en hel matta i citron? ;)

Tack för tipsen, jag tar gärna emot fler!

[Ai-chan]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Oj, det har jag haft riktiga problem med. Jag har en frigående hona.

Tugga på sladdar, mattor, dragit ner tapeter, tuggat på soffan, lister, mm. Men hon har lugnat ner sig extremt (skönt nog) . Kanske bara var nå tonårsfason med för den delen… Ingen aning. 

Sladdarna har jag gömt mera noggrant - men hon är inte lika mycket ute efter dom nu som hon var förr. Tapeter rev hon ner innan de renovarade inne här - men det slutade hon efter renovering när hon fick komma ut igen (weird! men hon kanske hjälpte till lite bara^^). Matta var super skoj att ta sönder och boa med - och den har jag nu slängt ut då hon även blev vaktig på den. Soffan mobbar hon fortfarande mellan varven, även lite smått bokhylla och lister-men hon har lugnat ner sig med det en hel del - mycket värre förr. Jag hämtar nya kvistar varje vecka åt henne så hon har flera olika.  Plus att hon är lite som en "brukskanin" har jag märkt, måste jobba en massa med henne. Hon är även smart så jag behöver ge henne en del hjärngympa och så. Gömmer mat, och sätter fast gotta, aktiveringsbollar (hon får aldrig mat längre i matskålen), osso har vi börjat på en del med klickern. I sommar kanske det blir även lite smått hoppning.

Jag tänkte inte så mkt på att hon hade så extremt mycket energi och även behövde en del hjärngympa. Tråkiga med hon är att hon lessnar väldigt snabbt på saker och ting också och ger upp väldigt snabbt. Så det är jobbigt att hita på saker åt henne att göra. Kan inte göra för mycket på en sak heller som kan vara roligt från början , för då lessnar hon där med efter ett tag. Men ja, dom är som hundar. en del behöver man jobba extremt mycket mera med, en del mindre.

Min kan verka väldigt lat som jag även blev lurad på. Men hon har bara alldelse för mycket energi så hon blir snabbt uttråkad. Om jag inte tränar henne så kan hon bli grinig (även extremt grinig) och börjar även då misshandla sakerna. Ibland, mellan varven kan jag bara slänga till saker åt henne så att hon har saker att göra för sig själv. Men oftast måste jag leka med henne, för då tycker även hon att det är roligare. Precis som man gör med katter och hundar. Kan köra väldigt hårt med henne mellan varven, när hon ligger på rygg och verkligen ser sliten ut. Då är vi nöjda, och hon är nöjd för ett tag. =)