Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 484 ggr
atlanta
0

Nyfikna frågor om avel

Bara för att jag är nyfiken…läste nånstans att man inte skall blanda vilka färger som helst, varför? Kan förstå om det är utställning och de får en icke Godkänd färg? men till kel, spelar det nån roll? Hur kollar man bettet på en kanin för att se om den har bettfel?

Frågar bara för att jag tycker det är intressant och vill lära mig.

Engagera
0

Det handlar om genetik och att olika gener antagligen kan ge kaninerna dolda fel och dyl. Någon kan säkert ge ett mer utförligt svar.
Det handlar inte bara om färger och uställningar. Kaninen ska ju födas och må bra också!

atlanta
0

Absolut! Men kan det bli dolda fel på en kanin för att man mixar "fel" färger??

Linnet
0

Ska man bara ha till kel så kan man väl blanda färger hur man vill, viktigt är att man aldrig parar två brokade kaniner med varann, då det kan ge vitscheckar, som aldrig blir särskilt gamla.

VId ca 4-5 veckors ålder brukar kaninungarna ha fått ett korrekt bett, det är enkelt att se, dom nedre framtänderna ska gå in under dom övre.

[ÖstergärdetsKaniner]
1

Ja, det kan det. T.ex. så ska man aldrig para brokad med brokad eller mantlad. Då kan det bli vitscheckar.

atlanta
0

Tack =) då förstår jag varför man inte ska blanda vissa färger

Ljusta
1

Har man till kel så kan det till och med vara bra att blanda så att man får många färger (nu är inte jag för rena kelkullar men ändå…). Men är man inte färgkunnig och blandar hejvilt så kan det lätt bli så att alla ungar blir svarta eller viltgrå. Vitschekar kan leva lika länge som andra kaniner, det är inte alla som drabbas av megacolon. Men om man inte vill riskera att få sådana så är det ju väldigt dumt att para brokat plus brokat (el mantlat-brokad osv).

Sen är min erfarenhet, och Birgit Lundbergs råd, att kaninungar ska ha fått rätt bett vid 3 veckors ålder. Får de rätt bett senare än så så är de ofta bettfelsbärare och ska inte avlas vidare på. Ungar som inte fått rätt bett vid 8-10 veckor avlivas då det är troligast att de har ett bettfel. Ett korrekt bett är när övertänderna överlappar undertänderna lite, de ska inte gå emot varandra.

Ljustadalens kaningård

atlanta
0

#6 Tack =)

Linnet
0

#5 Färger ha ringen betydelse om man blandar, det är brokade eller manteltecknade kaniner som man inte ska para med varann, eftersom dom då kan få brokningsanlag från båda föräldrarna och dubbla brokningsanlag=vitscheck. Jag avlar bara till kel och jag gillar att det blir många olika färger i kullarna, så jag försöker planera min Avel utifrån detta att med hjälp av att man vet genkoderna få fram många olika färger i kullarna.