Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 637 ggr
plutopellis
0

Blivit med kanin

Hej! Ny här inne Glad tog en tur inom djuraffären idag för gubben ville titta på fisk och kom därifrån med en liten kaninunge! Som det kan bli Skrattande

Jag för ett antal år sen haft en kanin, en dvärgvädur som jag fick när jag var 11 så kan inte säga att jag kan så värst mycket. När man är 11 blir det ju rensning av bur, matning, lite hoppning och massa gos. Han levde 14 år så han har ju typ alltid funnits där. Men nu så var det tydligen dags för en ny då.

Vad ska man tänka på? Alltså kan inte säga att jag gjorde så mycket med min kanin förr, han var ju bara gullig. Men bör de vaccineras och såna saker?

Min förra var ju öronmärkt från tidigare ägare, hade även stamtavla och så för de var välkända uppfödare som ingick i släkten på min lillebrors sida så vi fick ju dom för att ha något att gosa med (vi är jag och syrran fick var sin). Blev visade vad de skulle äta och hur man klipper klor men sen fick vi göra bäst vi ville och det gick väl bra eftersom min levde så länge. Syrrans fick hjärnblödning när han var ungefär 5-6 år.

Men vi hade aldrig vitaminer och sånt i vattnet, nu kom det med för blev ju tvungen att köpa bur och köpte då sånt där startkit och då var det vitaminer med. Vad ska jag tänka på som sagt? Måste de ha vitaminer? Ska den till veterinären för något speciellt mm?

Tacksam för svar Glad

[nataschaj]
0

Vitaminerna kan du ''slänga'' dem behövs inte.

Storleken på din bur?

förästen grattis. =)

Jag hoppas du får tur med din zoo kanin, ibland slutar de inte så bra med dem! har du kollat könet på den? så de verkligen är rätt kön.

Vetrinären kan du ta kaninen 1 gång om året för att kolla tänderna längst bak om du vill, vilket jag tycker är rätt bra å göra för då vet man hur dessa tänder är.

Vacc behövs inte om du inte bor i riks länen samqt om du hänger me andra kaniner, men gör du inte de å din kanin inte kommer träffa nån, så behöver man inte.

I början får man ju låta den vänja den, så de du kan göra ät att prata mycket med den, ha nått gott me dej, som morot elr äpple elr likande. efter hand kan du klappa den när den kommer fram sj och det.

Sen kan du träna på rumsrenhet osv.

plutopellis
0

Ja du storlek, vi köpte marsvinsburen för det dög gott sa dom eftersom vi tänkt ha den mycket lös annars hade det fått bli kaninstorleken. Vet inte riktigt hur stora dom är men finns väl ett standard mått? Då är det bara köra på som jag gjort med förra kaninen då :) tack för utförligt svar :)

johannagudinge
0

Kan ju alltid rekomendera att vaccinera mot gulsot och myxomatos. Det sprider sig som löpvinden när den väl slår till. Det behöver inte ens vara så att kaninen träffar en sjuk kanin, det kan vara flugor som sprider det också. Jag har tagit mig an en omgång av myxomatos med en av mina kaniner. Den var fruktansvärd!! Mådde skitdåligt och grät bara jag såg min lilla vän. Han blev frisk. Men 1-2 år senare blev han sjuk igen. Myxomatosen hade satt sig på lungorna och påverkade andningen. Vi fick avliva honom…

Jag rekomenderar det, sen är det upp till varje kaninägare hur de vill göra. Vaccinationen är billigare än behandlingen av myxomatos. Och den kampen är på frestande.

Lycka till med din nya vän! Glad

Johanna Gudinge

Min blogg

ellinor98
0

hejsan! Skrattande

Grattis till kaninen, du kommer inte ångra dig! Flört

Bara buren är minst 100*50*50 (eller något annat mått som är 0,5 m2) så är den laglig.Lycka till med den nya kaninen!Glad

bambiiii
0

Hejsan! Du är varmt välkommen hit till Kanin i fokus,det finns verkligen många många snälla folk här som kommer att hjälpa dig!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

[Momiji]
0

Som # 1 sa, vitaminerna behövs inte. Hade det första månaden till Momiji men sen slutade jag med det. Fri tillgång till hö och vatten och 0,5 dl pellets/dag. Sen när den blir könsmogen och kommer upp i tonåren kan dom bli lite tvära, då får du bestämma om den ska kastreras eller om ni ska vänta ut det(har själv låtit kastrera båda mina kaniner).

plutopellis
0

Hej momiji :) tack alla för svaren! Mycket bra svar. Nu mätte jag buren, 90*55*55 cm. Så då blir ytan 0,495 och det var tydligen lagligt om de får springa mycket lösa :) eller? Just nu tror jag kan ha den lilla i fickan och den trivs den lilla

bambiiii
0

Ja vitaminerna behövs icke, fritillgång till hö och vatten, pellets tycker jag att den ska fri tiggång tills den blir 7-8 månader, aktivera mycket, kela, gosa leka till och med men kom ihåg att kaniner inte alltid är helt rumsrena så du ska ha mycket tålamod och sen när de har gått upp i tonårs åldern så kan de bli tjuriga och tvära så antigen kastrerar du eller låta bli! jag har en han kanin som kuckade på mig då men jag kastrerade aldrig utan jag hade tålamod men nu är det över, jastrering hjälper inte alltid:)

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

bambiiii
0

kastrering menar jag

plutopellis
0

Ja min förra som blev 14 kastrerades inte utan han var väldigt snäll och lugn hela tiden.. Så vi får se hur hon blir helt enkelt :) nä, övning på rumsrenhet får det ju bli! Min förra la ju sina bajsar överallt men behövde han kissa gick han in i buren.. Tack alla :)

[Luppa]
0

#7 Nej, 0.495 är inte lagligt. Oavsett om kaninen får vara lös mycket. Sedan tycker jag personligen att minimimått är för litet.

plutopellis
0

Konstigt att dom säger så då i djuraffären..

Mannez
0

#12 På djuraffärer så är det oftast så att det är okunniga och ger fel info. 100x50x50 (0,5 m2) är minimåttet för en dvärgkanin.

Grattis föresten och välkommen hit till Kanin.ifokus.se!

Hälsningar Amanda och kaninerna

plutopellis
0

Men 100*50*50 är väl typ samma som 90*55*55? Kan inte förstå vad 5 cm gör för skillnad :( tack! Hoppas ingen tycker jag plågar min kanin som har den i 5 cm för liten bur för den är sprillans ny och har inte råd med ytterligare en!

Saeasco
2

#14 Det beror nog på hur du hanterar situaionen. Många här inne är regeltokar, men det finns andra både bättre och sämre sätt att ta hand om sin kanin.

Om du har honom frigående hela tiden så spelar det i princp ingen roll hur stor buren är, då den ju funkar som toalett. Så har jag det med min tös, och hon är aldrig någonsin instängd i den, och är inte det minsta missnöjd. (Det kan hon verkligen visa när hon vill.)

Så så länge du har honom frigående gör det inte något om buren/toan är lite liten. Men om han inte är det under natten, till exempel, skulle jag tänka om.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

plutopellis
0

#15 Tack Glad