Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2255 ggr
ikea
0

Kaninungar i djuraffär

Jag var i två djuraffärer i går och båda affärerna hade fler stycken jättesöta kaninungar.

Jag tyckte faktiskt lite synd om kaninerna för dom låg längst in i hörnet av buren och alla verkade lika rädda. Antagligen är dom inte vana vid att folk håller på med dom och dom var så små så dom har säkert tagigts ifrån mamman för tidigt. Jag jämför med mina egna kaninungar som nyfikna kommer fram och vill bli klappade så fort man närmar sig.För några år sen köpte jag två kaninungar i en djuraffär och dom var inte vana vid att man höll i dom. Jag la ner mycket tid på att få dom tama men speciellt den ena ville inte komma fram och bli klappad. Den gömde sig varje gång jag kom. Fast jag har en kompis som har haft världens socialaste kanin och den är köpt i en djuaffär. Skulle vara roligt att höra vad ni tycker om kaninförsäljning i djuraffär och om ni har köpt eran kanin i en djuraffär var den rädd när ni köpte den och hur är den idag.

sof-ie
0

Jag har köpt båda mina kaniner i djuraffär. Den ena har alltid varit lite osocial och vill helst vara själv. Vet inte om det har med det att göra, för jag har gjort allt för att han ska bli tam. Sen när jag köpte min andra, så var hon väldigt rädd, men ändå lättare att få tam. Hon vill ibland inte att man ska ta i henne, men andra gånger kan det vara mycket lätt. :), så det beror nog på hur de har blivit behandlade i djuraffären, och hur mycket tid man har spenderat med dem. Och sen kan det också ha att göra med som du sa, att de kanske har tagits ifrån mamman för tidigt.

[Maria-Gerbiler]
0

Jag tipsar er verkligen att gå in och titta i det dolda djurrummet i djuraffären innan ni bestämmer er för att köpa djur därifrån.

Jag praoar på en djuraffär här i Uppsala. När jag ordnade praon trodde jag att jag hade ordnat prao på en jättebra djuraffär eftersom djuren som var till salu hade stora och luftiga burar. Men när jag väl skulle praoa där så tog dom med mig till ett rum bakom disken. Där var det 18 burar staplade på varandra med måtten 22*52*30 cm. I en bur var det 44 möss, det var hemskt att se.

Djuren var jättedåligt behandlade och endå var det dom djuren man skulle avla på, det var därför dom var bakom disken. Men det var inte bara avelsdjur i burarna det var också foderdjur, det var hemsk att se de små liven ha ett så dåligt liv och endå skulle få det värre i en orms mage. Det var inte heller bara möss i burarna, det var också råttor, gerbiler och hamstrar och bebisarna låg och dog i burarna.

Jag är hemma idag för att jag inte vill gå dit igen, så hemskt var det i den djuraffären. Kaninerna i djuraffären var sådana kaniner som ägarna dumpat där för att dom inte ville ha kvar dom. Så räkna inte med friska djur när ni handlar i djuraffärer.

När jag inte längre praoar där längre så ska jag anmäla skiten. Affären ser helt OK ut när man går in i den, men det är bakom disken som det hemska sker.

Om ni vill så kan ni läsa min artikel: http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1361005

Men det finns såklart djuraffärer som inte är lika hemska.

Peppelin
0

#2 Hemskt!!!!

[Niike]
0

#2 USCH! Läste din artikel! Fy faan så hemskt! :(

Horsepower
0

OMG!!!Våran djuraffär behandlar djuren skitbra!Alla är supertama och jag har aldrig ångrat att jag köpte mina djur där!Super trevligt folk e det där oxå,när man köper djur får man allt man behöver och man får jättebra tips?!Jättebra djuraffär :D

Rajamaja
0

Har besökt 2 djuraffärer i olika städer och jag har tyvärr alltid sett rädda och skygga kaniner som springer in i hörnen och gömmer sig direkt när man kommer fram till buren. Men har även varit med om skygga och stökiga kaniner, speciellt 2 st som jag köpte samtidigt direkt från en uppfödare för ca 4 år sedan och blev tyvärr tvungen att sälja dem vidare ganska snabbt, för de var totalt ohanterliga, och var heller inte vana vid inomhusmiljö och bet sönder mina möbler och gav sig på taperter osv. Så jag sålde dem vidare till en familj som ville ha dem som utekaniner, tyckte det verkade vara bättre för dem. Så det kan gå illa oavsett vem man köper dem ifrån tyvärr. Svårt att säga varken bu eller bä.

Men kaninen jag har nu köpte jag också direkt från uppfödare och den kullen blev väldigt bra omhändertagen och när jag kom till dem för att hämta en kanin så märktes det direkt att de var väldigt vana vid människor och sökte sig fram och var nyfikna. Och idag är jag faktiskt väldigt nöjd med min kaninkompis, är så snäll och kelen och har en sån bra personlighet. :) Fast det blir allt lite bus och hyss ibland också…Flört

twinnie
0

Jag tycker djuraffären här behandlar djuren helt okej .. Förutom att de matar kanin & marsvin med gnagarblandning..

Gasoline
0

Mjo, så är det säkert. I djuraffärerna här ochkring så sitter dom i en metallåda med glad som lucka. Kan inte vara mycket luft där inne och det måste vara väldigt varmt.. Är inte det lite djuplågeri?

Nicolina
0

Min lilla Dvärgvädurskille köpte jag i en djuraffär. Hade långt innan bestämt mig för att aldrig mer köpa i djuraffär. Men så fick jag syn på denna lilla kille! Han kommer nere från Vara och har fraktas hit upp till Stockholm. Han var ungefär 10-11 veckor när jag köpte honom och stor, vägde runt ett kilo men hade fortfarande kaninbebisutseendet. Så de hymlade inte om åldern. Rekomederade mig pellets och inte gnagarblandning, han var van vid flera olika sortes grönt också.
I djuraffären fick jag hålla honom och han var alldeles lugn och gosig då! Idag ungefär 3mån senare har jag världens absolut snällaste och gulligaste kanin man bara kan tänka sig! Så himmla underbart gó är han! Aldrig några problem att lyfta honom, aldrig bitit, klippa klor - inga problem! Allt är bara toppen med min lilla kille! Är suuupernöjd!

Men det hade ju lika gärna kunnat gå illa, precis som det hade kunnat gjort från en uppfödare. Men om uppfödaren är seriös kan man ju förhoppningsvis vara säker på att personen inte använt sjuka djur eller dåliga temperement i Avel, det kan man ju aldrig vara säker på när djuret är från djuraffär!

L8sson
0

jag säljer till djur affär eller jag ska .. jag ser ju till att dom är tama redan när dom kommer dit :) sen ifall de inte är någon som fortsätter att hålla på med dom där de kan ju inte jag se till att dom kan göra :/

Gasoline
0

#10 Jag ska oxh sälja till djuraffär, men fiskar =P

KajsaM
0

Hampus är köpt på djuraffär och det var sista gången som en kanin blir köpt från djuraffär.

[Maria-Gerbiler]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu varit på praon och fixat lite bilder på burarna, vissa djurafffärer är hemska.  Nu har jag bevis.

[Maria-Gerbiler]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och i den här buren är det massor av små möss. Stackars.

Martina-b
0

ush stackarna

ciss
0

Fyfan.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

#13 & #14 Men gud! Usch vad hemskt!

- Mvh Emma

huldisen
0

Anmäl snälla du det där kan inte vara lagligt !

[Maria-Gerbiler]
0

Jo jag håller på och skriver upp allt som jag kan komma på som är olagligt med affären. Sedan ska jag anmäla.

Horsepower
0

gör det!!Ta fler bilder oxå!Hur kan man vara så hemsk????

Lollo86
0

#2 fy fan va hemskt! såna människor ska inte få finnas på våran jord. Hur fan kan dom ha hjärta till att göra så med små hjälplösa djur som inte kan säga ifrån? fy fan blir så jävla förbannad!!

KajsaM
0

Gud så hemskt! Blir faktist lite tårögd att se dom stackarna…

Nathalieee
0

kaniner ska  inte behöva vara i Djur affärer !

Jag tycker också synd om dom , Jag vill nästan köpa allihop , och  rädda dom från dom trånga varma  tråkiga burarna.men samtidigt vill jag  inte "stödja" kanin försäljningen i djuraffärer.

Men de är klart att vissa djur affärer är jätte bra  och värkligen bryr  sig om djuren.

Gasoline
0

#12 Jag köpte oxå en kanin ifrån en djuraffär, den började ganska snart att attackera mig när jag kom in i buren med kanden och senare fick den en stor böld under halsen.

#23 Nej, och inga andra djur heller. Det ställs för låga krav på djuraffären. Djuren i affärerna ska få samma utrymme som dom ska få hemma hos en privatperson, och bli ompysslade vore ett krav!

ikea
0

#2,USCH,VAD HEMSKT. Och vilka vidriga bilder. Lova att du gör en anmälan. Stackars dig som behövde vara med om allt det där. Kram!

Jag tror visst att det finns djuräffärer som tar väl hand om sina djur men tyvärr är det nog så att dom flesta ser djuren som produkter som man kan tjäna pengar på. Dom ser ingen skillnad på en kanin eller en dvd-spelare. Jag såg tex två kaninungar i djuraffären som var köpta men inte skulle bli hämtade förens den 29 maj. Och medans dom väntar på att bli hämtade får dom sitta i den där lilla buren dag som natt utan att någon gosar med dom. Kaniner har ju ett naturligt stort behov utav att skutta fritt. Det var också så otroligt varmt i affären och kaniner trivs ju inte i värmen.Jag tror också att många kaniner blir stressade av att det hela tiden kommer nya människor som dom inte känner och tittar på dom.

Gasoline
0

#25 Jo, visst finns det bra djuraffärer, finns en bra i västerås. Men tyvärr så finns det för få av dom

[Eichan]
0

#2 Hemskt :S vad heter afären? jag bor i uppsala, så det är ju rätt bra att veta..

twinnie
0

Jag skulle vilja starta upp en djuraffär, där man tar hand om djuren. Där man får veta mer om djurets bakgrund när man köper den. Där djuren kommer från bra uppfödare.

Gasoline
0

#28 Ja, jag har oxå tänkt på samma sak, fast man har uppfödningen själv, pysslar om dom och så vidare. Och att de anställda inte bara säljer djuren och står i kassan utan även kelar osv med dom så folket får tama, friska och snälla djur ifrån djuraffären.

Clariiz
1

Jag tycker inte man ska sälja djur i affär! Dom är väll för fasiken ingen vara heller! Vill man ha kaninen kan man leta uppfödare. Visst är det lätt att köpa i djuraffär men man vet ingen om dem. Fiskar är väll en sak, men övriga djur. Nej tack!!! Djuren behadlas ju knappast med kärlek i affärer. vadå ska en människa som jobbar i elgiganten på at krama en diskmaskin??!!! De behanlar djuren som varor!

Senast jag var i en djuraffär fans det 2 hermlin beibisar! (MAX 5 veckor gamla) en kvinna skulle klippa knona på dem hon lyfte upp dem i nacker sedan börja hon dem jätte konstigt. typ höll i nack sinnet och ja.. Kaninen var liv rädd. sedan hämtade som saxen och klippte sen slängde dom in den i buren och gjorde lika dant med nästa. Marsvinen låg i huset och man hörde hjärtlsagen ut! :'(. De vågade inte gå och äta eller dricka vatten. En gick utt kutade till vattnet drack sen låg den och trykte..!

I djräffärer ska man sälja saker TILL djuren inte DJUR! Uppfödare kan sälja djur! eler adoptions hem såklart!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Gasoline
0

#30 Men inte om man gör på rät sätt. Så som min idee ovan. Du kan inte jämnföra djuraffärer med elgiganten handlare. Då maskiner ej är levande. Vadför avlar uppfödare djur då? Då säljer dom väl djuren som en vara, ellerhur?
Ja, det är tragiskt när dom är elaka på djuren och helt fel, men alla djuraffärer är inte det..
Och jag vart lite sur "Fiskar är väll en sak, men övriga djur. Nej tack!!! " Är inte fiskar oxå djur? Det tycker jag iaf.

Ta inte detta som kritik utan som ett annat sätt att se saken på.

Clariiz
0

#31; Vi har massor av fiskar. Se det inte som jag inte bryr mig om fiskarna. Jag menar Fiskar behöver ju inte kel eller så. Bara de får mat, fräscht vatten och en väl fungerande pump mår de bra. Kaniner behöver ju kärlek på ett annat sätt.

Visst vissa uppfödare behandlar djur som en vara, men man kan känna sig tryggare som köpare om djuren är hos uppfödare eftersom du kan fråga mer osv. Och djuren blir uppfödda med kärlek (med vissa undantag). djur är inte varaor.

Jag tycker inte NÅGOT djur ska säljas i affär. Fiskar är okem OM de blir väl skötta! (eftersom de inte behöver kärlek på samma sätt) Vi har både damm och hela garagetat fullt med fiskar! Så ta det inte som jag inte gillar fiskar eller så.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Horsepower
0

Djur i våran  djuraffär kommer från jättebra uppfödare,inga bettfel,inga sjukdomar och alla djuren är väl omhändartagna!:D

Clariiz
0

Det är bra :D

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Gasoline
0

#32 Jag har sett djuraffärer som är extremt dåliga med sinna fiskar, grumligt vatten, massor med alger osv.

#33 Vad bra, dom bårde få en medalj =P

jees94
0

Jag köpta Nisse från en djurafär här i västerås. Där tar de hand om djuren jätte bra!! ( har praoat där ) de byter vatten två ggr pär dag o byter i alla burarna en gång om dan. de har jättestora burar somvar 2 meter långa och 1,20 meter bredaFörvånad

Gasoline
0

#36 Är det inte lite onödigt att byta i buren 1 ggr per dag? Dom är ju många iof, men var tredje dag max borde väl räcka?

Horsepower
0

#35 jaa,tycker det med!vattnet i akvarierna är kristall klart och fiskar är friska som fiskar :') Burarna är rätt så stora och det brukar finnas höst 4 kaniner i varje bur,dom i djuraffären brukar gosa med kaninerna varje dag,djuren är väldigt glada i våran djur affär,när man kommerfram till buren kommer alla fram för att nosa ochför att bli klappade genom gallret,dom 'pratar' för fullt oxå,så gulligt!(marsvinen asså)

twinnie
0

#37 Onödigt? :S Det är väl ändå mycket bättre att göra rent varje dag än en gång i månaden. Tycker bara det är bra att de gör rent burarna ofta.

ciss
0

Det är ju bara bra att de gör rent en gång om dagen, visst - kanske lite onödigt, men bra i alla fall.

Djuraffären här tar om sina djur sådär. Man får inte gå in till djurrummet utan att fråga och då följer nästan alltid personalen med. Det är dock väldigt varmt där inne? De brukar inte ha kaniner och marsvin i samma bur vilket är väldigt bra. Tycker att de har lite spån till sina djur ibland, och inte så jättestora burar heller, men djuren har alltid torrfoder och vatten i burarna, men inte så mycket hö.

www.frihetenskaniner.se

Gasoline
0

#38 Så har du oxå varit där?

#39 #40 Mjo, det är väl bra att dom byter. Men djuren vill väl ha sin egen lukt innan man byter och de vill nog inte bädda om sängen varje dag, även fast vi människor ofta gör det. Det är bra att man inte får gå in själv då många kan ha en tendens till att vara elaka mot djuren.
Jätte bra att det har torrfoder, men de behöver oxå färsk föda och såklart hö som du säger ciss.

Viiiktoria
0

Jag tycker ofta att kaniner i djuraffärer ser helt livrädda ut. Jag ahr inte köpt några av mina kaniner i djuraffär men däremot har jag köpt mina två hamstrar där. När dom tog upp dom för att ajg skulle ta med dom hem så var dom inte alls vana vid det och började bitas, det beror ju antagligen på att dom inte är vana vid människoberöring överhuvudtaget. Dessutom i en djuraffär här i stan så har dom sina djur i glasburar vilket jag inte vet om det är bra eller inte, men i en bur hade dom tre ganska stora kanin ungar och ett pyttelitet hus som är till för marsvin så det fanns knappt plats för en kanin där inne och vad jag vet så ska kanin ha ett hus vid alla tillfällen för att kunna skydda sig om dom blir rädda, och det krävs ju framför allt i en djuraffär där folk tittar på dom hela tiden!! Men vissa djuraffärer är ju säkert jättebra på sin sak, det gäller nog att hitta rätt bara:).

Nicolina
0

#41 Jag skulle tro att djuraffären byter varje dag till djuren för att det ska se fräsch och fint ut inför kunderna, inte för djurens skull - men det kan det ju vara också självklart! Dock så tycker jag att det är bra att de byter ofta istället för sällan, de har säkert ingen toa heller och då blir det ju smutsigare! Och ännu smutsigare om det sitter flera individer i samma bur! Hellre byta ofta en nästan aldrig!! Och för det mesta så sitter ju inte små söta gulliga kaninungar i djuraffären så länge!

annaforsgren
0

Måste berätta om en SUPERSÖT! hamster som var i det dolda djurrummer på zooaffären där vi fick gå när vi skulle lämna tillbaka massa gerbilungar efter en oönskad födsel. Då var det en jättesör hamster som var någon speciell ras som kom ifrån amerika eller nåt, den var jättestorsäkert 20ck högeller mer, var värkligen lockad att köpa den^^ men den värkade så ensam och så så gnagde den bara på gallret u buren helatiden.Men vi köpte inte den.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

ciss
0

#44: Var det inte en chinchilla då?

www.frihetenskaniner.se

Clariiz
0

Ska till djuraffärer i morgon och stor shoppa. Ska verjkligen kolla till djuren nu! sedan ska jag minsan skvallra xD

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Gasoline
0

#46 Ja, det tycker jag att du ska göra.

annaforsgren
0

Nej det var ingen chinchilla

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Peppelin
0

Finns en jätte bra djurbutik där fick jag till och med hålla i ett djur. Och så har dom en hund. En gång så var det en kanin som sträkte på sig och man såg den inte. Så det fiinns nog bra djuraffärer okså.

twinnie
0

"Våra" djuraffärer här gillar jag ;) Förutom att en tjej sa Sköldpaddsfärgad om en Japantecknad, Brun om madagaskar, Vitgrå om en Japantecknad, Svartfläckig om en Svartbrokad och grå om en Isabella färgad, när jag frågade om färgerna (för att se vad hon kunde). Jag rättade henne inte, eftersom jag inte är så "modig" xD

Sen trodde hon väl att jag var värsta nybörjaren med kaniner, så hon tog fram en påse gnagarblandning och sa "Det här är det bästa fodret för en kanin".

Gasoline
0

#50 Haha, kundskaperna i skötsel ligger väl iof inte i hur mycket man kan om färgerna? Men kul att du gillar dinna affärer och det vrkade som att hon var villig att hjälpa =)

SagaoAlfred
0

Våra djuraffärer här i Örnsköldsvik är jättebra..
Jag själv har aldrig köpt något djur från dom, men flera vänner har och dom har alltid fått jättefina å snälla djur och personalen har varit superbra!
Jag köper även hö och ibland mat å så hos dem, och ja.. dom är alltid jättebra.
Djuren har det alltid rent och fint, är tama och så.
Så alla djuraffärer är faktiskt inte dåliga, även om många verkar vara det! ^^

SagaoAlfred
0

Just ja, jag skulle tillägga att personalen alltid håller på med djuren så att dom blir tama och sådär när det inte är kunder där, flera gånger har jag kommit in och det har inte varit nån annan där å då har två st utav personalen stått och klappat å hållit på med djuren.. flera gånger.
Chefen eller vad hon är på en utav djuraffärerna har en dotter som ofta brukar vara där å hålla på med djuren och så..

Keligast
0

jag har köpt alla mina kaniner från en djuraffär (3st) och alla blev jätte tama förutom albin som är fortfarnde lite rädd av sig..han gillar inte att bli buren fast idag är han 2år!!

twinnie
0

#51 Har inte sagt något om att det var dålig skötsel? Tycker bara att personalen ska kunna åtminstonde lite om djuren de snackar om, och om de inte kan det, så ska dom inte hitta på egna namn för raser & färger, utan inte säga någonting alls.

Gasoline
0

#55 Nej, det sa jag inte heller. Bara tillade det. Hmm, jag kan int heller "de riktiga" färgnamnen på minna djur. Men om den är mörkbrun så är den, eller vit med svarta prickar osv. Tycker inte att det är så viktigt att veta vad fägen heter på finare språk.

Clariiz
0

Herregud. kollade ju på dem. mössen hade en EBORM vatten flaska. först fick det stackars musen inte ut vatten alls sedan kom en jätte droppe på hela ansiktet :/.

Kaninen låg bara och flämtade och bakom den ett marsvin som låg och tryckte. Gilalr inte att de han smådjur och fåglar tillsammans..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

twinnie
0

#56 Men kan man inte färgerna ska man inte lära ut dem fel. Säger inte att de måste veta vilka färger kaninerna har. Alla är "Specialiserade" på olika djur. Hon verkade vara mer utav en fågelmänniska. Men då kan hon medge det istället för att "låtsas" kunna färgerna och lära ut det som faktist inte är sant.

Gasoline
0

#58 Jo, ganska sant faktiskt.-