svårt med förstor hane??
fick ett mejl idag från en tjej som köpt en kanin av mig i sommras som undra om jag ville ha tillbaka honom
anledningen var att han var för stor så hennes honor hade svårt att födda
han är blandning mellan dvärgvädur/lejonhuvad
tycker det känns lite konstigt även fast honan skulle vara tex hermelin att det är svårt för dom att födda
annpassar sig inte ungarna efter mamman?
det e iallafall det jag lärt mig
tacksam för svar
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
jo oftst gör dem det, men om hon nu har hermelin honor och hanen är den korsningen är det ju inte direkt jättestor skillnad. Skillnad om pappan varit jättekanin och mamman hermelin, då hade jag förstått det mer
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kan tyvärr bli svårt för honorna om hanen är större.
För ungarna anpassar sig efter blandrasen de får och tyvärr inte efter honan.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
vet inte vad hon har för honor men känns som det bara är ett påhitt;)
//Sandra Johansson
Ungarna anpassar sig efter livmodern, så själva dräktigheten brukar inte vara ett problem. Problemet blir sedan när ungsrns föds och diar mamman..
Och med den blandningen som han är så ska de inte vara några problem överhuvudtaget..

Ungarna anpassar sig efter mammans storlek, så det ska inte vara nåt problem, antagligen säger hon så bara för att ha nåt att skylla på.
De är isåfall honorna det är fel på och inte hanen. Parade min lejonhuvade (1,3 kg) med en 3 kg vädurshane (hoppkanin). Och inga problem där inte. Värt att nämna var att honan var 5 år gammal vid den parningen,
Som det skrivits ovan anpassar sig ungarna efter mamman och växer istället som sjutton när de väl kommit ut sen istället.
Fick 2 kullar nu i vintras, tjuvparning mellan pappa Belgisk Jätte 7 kg och mamma lejonhuvad 1,7 kg.
Ena kullen dog men i andra kullen finns 3 friska killar kvar! De var lika små som om pappa också skulle vart dvärg när de föddes.
Nu har jag inte sett dem på 2 v. men kan tänka mig att de är ungefär lika stora som sin mamma, de är nu 6 v gamla.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har haft tjuvparning en gång med en lejonhuvad ddv och en bj, pappan var bj, gick hur bra som helst. Hon vägde ca 2,5 kg och han lite mer än 6 kg. Gick smidigt och bra, honan var då 4-4½ år gammal vid parningen (haft kullar innan, dock ej hos mig).
Jag förstår inte riktigt nu.
Då jag alltid fått höra att hanen ALDRIG ska vara större än honan pga. komplikationer vid födslen. Men alla här skriver att de inte är så.
Därför blev jag lite konfundersam nu :S
-' Malin Hultman
#9: Det kan ev bli problem om honan är av liten ras, då dessa brukar få få ungar. Den risken som är, är då att om det bara är någon enstaka unge att den växer sig för stor. Men den risken finns även vid PARNING av samma ras, vad jag förstått det. Problemet som jag ser det vid användning av större hane, är att risken finns att hans tyngd blir för mycket för honan vid parningen.

Hej det är mig ni diskuterar om.. Min hermelin fick problem vi födseln tog vääääldigt lång tid för henne att föda ungarna och en satt fast i 1h ungefär. 1 unge överlevde och den är väldigt stor nu efter 1 vecka.
Jag vill inte att mina honor dör för att ungarna blir förstora.
Därför ska vi byta hane. Honan var helt slut efter föddseln av alla 4, det tog över 24h att få ut alla. Varav endast 1 överlevde.
JAg vill bara mina honor väl.
Jag trodde också det skulle gå bra med den korsningen de är ju båda dvärg kaniner.
Men uppenbarligen funka det inte.
#10; okej, tack för svaret. Lite klarare i huvudet nu ^^,
-' Malin Hultman
#11 Det hade inte med hanen att göra.
Förmodligen något med honan. Eller så hade du bara otur att någon unge blev stor eller liknande. Komplikationer och stora ungar kan uppkomma inom samma ras med.
T.ex min Alex. Hans mamma var en liten lejonhuvad kanin och pappan en lejonhuvad ddv, 3 döfödda, 1 överlevande MEN hon hade haft problem innan med döfödda ungar och då var hanen av samma ras.
Och min lejonhuvade ddv fick ungar med våran bj, tjuvparning, inga problem
Ren och skär otur. Kan hända likväl med en mindre hane. Tråkigt att din hona fick en så oturlig förlossning. Har aldrig haft en hane mindre än honan, och förlossningen har gått bra.
Vet en korsning dvärghare/dvärgvädur, där pappan vägde 2 kg och mamman 900 gram. Inga problem där heller. Två normalstora ungar, ingen förlossningsproblematik alls.
Så att honan hade problem, beror med större sannolikhet på honan själv. Och inte hanen.

#11 Säger samma sak, att det inte har med hanen att göra, såna komplikationer kan uppkomma ändå ibland.

#13 Okey. Vi får se hur det går för den andra honan hon ska ha ungar om 2-3 veckor ev.
Vi får fundera på om vi ska behålla han eller inte då… Kanske går bättre nästa kull men tycker synd om honan som födde kullen tyckte alla ungarna var väldigt stora. Har haft kullar förr av samma storlek och allt fast med dvv och hon hade inga som helst problem och ungarna var mycket mindre,
#16 mena absolut inget illa mot dig med denna tråden men jag har haft bra mycket större hanar än honor och aldrig haft problem därför jag tyckte det lät konstigt:)
en kompis fick ungar mellan en lejonhuvad och vädur och det var inga problem alls
får hoppas det går bättre med nästa kull :)
//Sandra Johansson

#17 Jo jag tog illa upp.
Varför berätta du inte om det i mejlen då? berättade hur det gick för de kaninerna.
Man vill ju inte att sina kaniner går bort för att ungarna är för stora.
Det var ju ett tag sen man fick kull och jag har aldrig haft en kanin som har haft det så svårt vid födseln. Död födda kullar har jag haft. Så det var ju inte så konstigt.
Men att det var så svårt för henne var väldigt skrämande jag trodde hon skulle gå bort.
#18 Som sagt, kan hände även om så hanen skulle vara mindre än honan att ingarna blir för stora.
skrev ju att jag tyckte det lät konstigt men inte fått någgot svar på det
aldrig heller varit med om någon hona som haft det svårt i födseln o då var jag tvungen att fråga om det stämde att det var pga storleken tänkte om hon jag kände bara haft tur
//Sandra Johansson
Jag tycker att man dock inte ska he iväg sin kanin bara för att den inte passar ihop med sina andra kaninhonor. Då bör man nog tänka efter FÖRE man köper den kaninen!
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Jaja strunt samma nu.
#22 jag hoppas verkligen det ska gå bra med nästa kull då han är väldigt fin och förlåt om du vart sårad av det jag skrivit men denna tråd startades mera för att jag skulle kolla om jag lärt mig rätt att storleken inte spelar någon roll.
vill ju självklart inte lära ut fel till andra kaninköpare(även fast jag inte rekomenderar andra att avla jättestora hanar då det blir jobbigt för honan när dom växer upp) men nu är det ju inte så jättestor skillnad på honom och en hermelin
//Sandra Johansson
Jag tror också mer att det beror på honan. Hade hon fått ungar innan?
Tycker det är oansvarigt att köpa en kanin och sedan vilja lämna bort den för en sådan sak. Det är inga slit och släng trasor vi pratar om!
Jätte tråkigt att din hon fick problem, kanske passar hon inte i Avel?
varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns
Tror definitivt inte att det beror på hanen, så stor skillnad är det inte.
Det är dock inte helt ovanligt att små Hermelinhonor har problem med att föda.
Första kullen för henne? Hur gammal är hon ?
Problem uppstår ibland även med renrasiga kullar, som sagt särskilt med hermelin.