Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1448 ggr
Fridaaaa
0

Få "fart" på kaninen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min älskade Alex är väldigt lugn av sig, alltid varit.
Han är 2½ år gammal och är korsning mellan lejonhuvad kanin och lejonhuvad dvv. Har honom inomhus då jag ej har lämplig bur ute.

Men han vill inte göra något? Har buren öppen hela dagarna, men han vill inte hoppa ut och tar jag ut honom sitter han mest och kollar.
Hur ska jag få honom att bli lite mer alert och kanske hitta på någonting mer?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

Haha ni kan få låna vår katt Edward, han kan jaga honom lite ;) Han älskar att busa rundor med Kricket, även om det får gå lite sakta nu när han är nyoppererad.

Nej, men pröva stoppa något gott i en toarulle som du klipper hål i så kanske han har något att göra som han dessutom får ut något av? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#1 haha det gör min Findus ibland, dock bryr sig inte Alex direkt när Findus slår lite på rumpan på han xD

Han är inte så mycket för godis eller gottigheter, jo morot och broccoli ibland men inte så att han kaster sig över det direkt:P

NaDa...
8

Eller så kanske han bara är en kanin som gillar att ta det lugnt :)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

ullaholger
0

Jag har en  3-årig lejonhuvad dvärgvädur som är precis lika dan. Han är som en sengångare på dagarna. Men på kvällen! Han blir som en helt annan kanin när mörkret faller på och ränner runt som en tok. Blir inte Alex också pigg på kvällen? Jag tror vissa kaniner är mer utpräglade nattdjur än andra och han kanske behöver desto mer att göra på kvällarna och vill ha lugn och ro på dagarna.

svartkanin
0

Min ena kanin är EXAKT sådär… Vet hur jobbigt det kan bli ibland när dom bara sitter och dumstirrar.

Skillnaden är att min äter allt den får tag på Flört (Hon får bara hö, ibland några bitar pellets)

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Fridaaaa
0

#3 Ja antaligen, han är som en levande gosekanin ungefär hehe tillåter typ allt:)
Men tycker, det borde kännas tråkigt att inte göra direkt något hehe :)

#4 JA ALex kan sätta fort på morgonen och kvällen och fara runt i buren men tar man ut honom på golvet då, så tittar han mest på en haha :D
Jo han är mest pigg tidigt på morgonen och på kvällen :)

bambiiii
0

ojdå…då tror jag att du vill ha Bambi! han är aldrig still eller jo bara när jag säger tiill men inte annars han krypaer klättrar pratar förstör saker,pussar och drar i mig! jaja han är som en hundvalp! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#7 Smilla är likadan och Albin hehe :D

ella99bella
0

Är han lite försiktig av sig eller är han bara "slö"?

Mvh/Ellen<3Glad

Fridaaaa
0

#9 Alltså han är orädd av sig för han skuttar fram både till hunden och katterna utan problem. Och nyfiken
Bara allmänt myskanin

AkaiTsuki
2

Han är väl vad man kallar en livsnjutare? :) Lik Ferdinand

//Joanna

ella99bella
0

okej för det kan ju vara så att han inte riktigt vågar?

Har du matta utanför buren?

Mvh/Ellen<3Glad

Fridaaaa
0

#11 Ja känns lite så hehe

#12 Nejnej han är van vid typ allt, och han är nyfiken och framåt, går gärna fram till både hund och katter :)

Ja självklart ;) Annars halkar han mest runt :)

ella99bella
0

#13 okej,min förra kanin ville inte gå ut ur buren när det var en glipa mella buren och mattan :)

Men det är ju ett tecken på att han trivs i buren! ;)

Mvh/Ellen<3Glad

Fridaaaa
0

#14 Haha ja han vill helst vara där, men känns lite trist ;) Vill ju kunna hitta på något med honom ^^,

Ljusta
0

En av mina kaninköpare hade exakt samma problem med sin hane Eddie, också en riktig Ferdinand som bara satt i sin bur fast han kunde hoppa fritt. Hon kastrerade honom och skaffade en lurvig flicka till honom, och nu är det en helt ny kanin! Men du kanske ska använda honom i Avel eller inte vill ha två kaniner inne (blir ju en del extrajobb), då är det alternativet inte speciellt gångbart :)

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#16 Nej jag ska inte ha han till Avel, men har inte möjlighet att ha mer än 1 kanin inne, kan ju inte ha 100% frigående pga katterna och hunden, och vill inte trycka in 2 kaniner i en liten gallerbur även som dem kan skutta fritt på dagarna :)

ella99bella
0

ta matskålen och ställ den utanför buren typ nåra cm bara så tillslut går han ju o äter. sen kan du flytta den längre och längre ut från buren så kanske han kommer igång!

Mvh/Ellen<3Glad

bambiiii
0

Jag tycker att du ska "små reta" honom jag brukar knuffar min fot jätte försiktigt mot hans ansikte och då brukar han hoppa jättehögt och kasta sig på min for för att hålla faast! hahah <3

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#18 Ja det kan jag ju testa ;)

#19 Haha nej sånt hjälper inte på han ;)

[EllenAlicia]
0

ge honom en akriveringsboll med brocoli i eller ngt

Fridaaaa
0

#21 Broccoli trillar inte ur en sådan ;) Blir bara småsmulor kvar hihi :)
Han har nämligen en aktiveringsboll i buren

[EllenAlicia]
0

#22 mena att du skulle hacka den ellr så :)

Fridaaaa
0

#23 Ja men då blir det smuligt ;) För det är bara "kronan" på broccolin han vill ha, och den blir smulig om man hackar den ;) (vet har ju marsvin hehe)

[EllenAlicia]
0

haha okej :)

Fridaaaa
0

Hmm får komma på något att få "igång" honom lite i alla fall ;)

[EllenAlicia]
0

kankse klickerträna?

Fridaaaa
0

#27 Testat, inget som intresserad han.

Funderar på om han hör ordentligt? Han är ju japanbrokad dock allra mest vitt, knappt något brokad alls. Bara en tanke jag har…

AkaiTsuki
0

Du kan ju testa klappa högt från ena hållet och kolla om örat reagerar

//Joanna

Julio2
0

Ja, kanske hör han illa. Jag har en hane på tre år som är väldigt stilla och jag tror att jag kommit på att han är döv.

Fridaaaa
0

#29 Nej har jag inte testat.
Fast han reagerar på dammsugen ibland kommer jag på nu, så döv kanske han inte är ändå… fast kanske nersatt

Chieko
0

Ge all pellets i aktiveringboll, så måste han i alla fall röra sig då. Om du brukar ge den i buren så testa utanför. Om han knuffar den av mattan så lägg en kant runt av kläder/filtar så den inte rullar bort. Hur är han om ni går ut?

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Fridaaaa
0

#32 Ute, utomhus? Där kan han skutta lös, där är han liksom lite mer framåt, men vill inte ta ut i snö och kyla…

[FiaArne]1
0

Så är det precis med mina kaniner också, i buren sitter dom helt stilla och bara myser och gosar med varandra, dom går aldrig ut i hagen som är kopplad till buren. Men när jag släpper ut dom i trädgården blir dom helt till sig och vill inte alls tillbaka till buren haha! Jag tror att många kaniner är såna där slappisar, i alla fall på dagen för att kaniner är ju faktiskt nattdjur, eller kvällsdjur eller vad man ska säga ;)

Fridaaaa
0

#35 Mina andra kaniner är piggast på dagen ;)

Chieko
0

Om det enbart är dagtid din kanin är slö skulle jag inte oroa mig, min 4-månaders pojk sover i sitt hus på dagen men skuttar mer än gärna morgon och kväll!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[FiaArne]1
0

35# okii :)

Fridaaaa
0

#36 Nä jag är inte orolig, vet ju hur han är, tänkte mest att det kanske fanns knep på att sätta fart på dem lite ;) Bli lite busiga hehe

ella99bella
0

när du väl har fått ut honom så kan du ju lägga ut hans favvo mat i rummet så kanske han tycker det är kul! :)

Mvh/Ellen<3Glad

Fridaaaa
0

#39 Brukar ge han godsaker utanför buren :) Inte mycket men lite:)

ella99bella
0

ja det är ju inte så bra att ge hela tiden!;)

Mvh/Ellen<3Glad

Fridaaaa
0

#41 Nej precis ;)
Idag har det faktiskt varit mer "motor" i honom. Han är såna få dagar ;) hehe kanske börjar få vårkänslor? haha

ella99bella
0

Då hoppas vi att det håller i sig! ;)

Mvh/Ellen<3Glad

Fridaaaa
0

#43 Hoppas det ;) hehe det är första vintern jag har honom inne, förra bodde han ute, kanske blir som jag, latar på vintern? Haha