Kanin som morrar och bits.
Jag behöver akut hjälp med min kaninhona Charlie som blir 1år i maj. Charlie har alltid varit den kaninen som ligger lugnt i famnen och som alltid är nyfiken. Alltså en helt underbar kanin.
I början när jag födde upp Charlie fick hon vara tillsammans med en utav mina andra kaniner, en lejonhuvad dvv tjej vid namn Astird. Charlie och Astrid var bra vänner, dom gick jätte bra tillsammans.
Men det var när Charlie börjat va tillsammans med Astrid som hon blev aggresiv. Charlie började morra och attackera om man stack ner någon hand i buren. Jag skilde då på dom, för jag ville inte att Astrid skulle bli biten utav Charlie, då jag redan då blivit biten flera gånger i händerna. Men observera att hon inte var aggresiv eller gjorde något mot Astrid när dom gick tillsammans. Utan det var bara mot andra djur och människor. Jag kan berätta lite som Charlie gjort..
När Astrid och Charlie var ute i deras Hage, gick jag och höll i min kanin Filippa. Astrid och Filippa hade träffat varandra förut, och dom trivdes också bra tillsammans. Filippa är även Charlie mamma, och då hade ungarna nydligen skillt sig ifrån Filippa. Jag bestämde mig då för att bara göra så att kaninerna fick nosa lite på Filippa. Jag tänkte att det vore kul för Filippa att träffa Astrid igen, och Charlie. När jag höll Filippa i famnen, kom självklart kaninerna fram. Astrid nosade och började slicka på Filippas ansikte. Alltså var Filippa godkänd för Astrid. Men när väl Charlie kom, så fick Charlie verkligen utbrott. Hon började morra riktigt högt så jag reste mig självklart upp direkt så att hon inte skulle göra något mot Filippa. Men då hoppade Charlie och bet tag i mina byxor. Jag försökte såklart få bort henne försiktigt men Charlie bet verkligen jätte hårt, så hon hängde i mina byxor ett bra tag. När jag väl fått bort henne, så gick jag ut från hagen. Då tog Charlie sats och sprang mot stängslet, där jag stod på andra sidan. Jag hade aldrig sett Charlie sur innan så jag antar att det var då allt började..
Nu senare, när man är van att Charlie är aggresiv och attackerar och biter en så börjar man faktiskt bli lite rädd för henne. Jag har flera bett på mina händer, alltså riktigt bett, ärr.
Jag behöver verkligen hjälp och tips? på hur jag kan få henne att bli snäll och så att hon absolut inte bits eller attackerar.
Observera att det enbart är i buren som hon är aggresiv! När man väl har henne i famnen, ligger hon som en liten ängel.
Alltså om jag håller henne i famnen, och sedan tar ner henne i buren. Så tar det bara några sekunder innan hon blir aggresiv och börjar morra hela tiden.
Jag behöver verkligen hjälp och uppskattar om ni orkade läsa allt, och kan slänga iväg några tips?!
Oj, det lät verkligen inte kul! :(
Men du säger att hon är aggresiv i buren/hagen? Är hon aggresiv även på platser hon inte varit tidigare, tex i en ny Hage eller andra burar/rum? För annars skulle det kanske vara en ide att flytta på henne så hon får ett nytt ställe att bo, om det nu är buren som är kopplat till att hon blir aggresiv?
Annars vet jag inte, det låter faktiskt lite konstigt det här att hon är en ängel i famnen men en "djävul" i buren.. :(
Hälsningar Emma! :)
Vissa kaniner är väldigt revirhävdande, inget och ingen får komma in på deras revir. Medans de är oerhört snälla i hanteringen i övrigt. Har fortfarande ärr efter en hane jag hade som var ett monster i buren. Men oerhört snäll uppe i famnen och i selen, samt även i transportburen.
#2 Jo jag är tänkt på att hon kanske är revirhävdande. Det är just när hon är i sin bur, dock ville hon säkert skydde Astrid när hon höll på i hagen. Men det konstiga är att vissa dagar kan hon vara lugn i buren också. Som nyss när jag skulle ut och ge dom äpple så fick jag rota runt i buren och klappa henne hur mycket som hälst utan att hon gjorde något.
#1 Jag tror att grunden är att hon är revirhävdad. När hon var tillsammans med Astrid var hon ofta aggresiv, ville säkert skydda sin vän. Jo men det är en aning jobbigt när hon ska hålla på och bitas, inte kul att ha 8 ärr på händerna samt ett på kinden.
Mjo, min hane var likadan, vissa dagar hade han bra dagar.. men det kunde vända på en femöring ^^. För honom hjälpte det markant med att bo själv, i en bur med minimimått (mindre att vakta)!
Kanske ska ta isär honorna om det är där problemet ligger? Att hon vaktar sin kompis och sitt revir? Ta bort kompis och ge henne en annan bur, där hon har god överssikt och kan se allt i och precis utanför buren. Så kanske hon lugnar sig :)
Honorna är skilda sen ett par månader sedan men jag ska börja umgås extra med Charlie så kanske hon blir lite gladare. Göra saker hon tycker är kul när hon inte är sur, och inte beröma henne när hon är sur c: