Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 908 ggr
gaabriellaaa
0

byta foder till ett billigare/ett bättre

Mina två kaniner får just nu fodret Lottie blandat med ett foder som bara heter kanin och marsvins pellets (som jag köper på www.odenkvarn.se) men lottie:n är ju ganska dyr om man jämför med vissa andra foder och den andra pelletsen blir också dyr då jag köper småpåsar hela tiden. (finns inga stora)

Nu är det såhär att min lottiepellets börjar ta slut och jag funderar på att byta pellets till nått man kan köpa i stora säckar på granngården. Viktigt att kaninerna faktiskt äter det (då dom har blivit väldigt kränsa p.g.a lottie-pelletsen haha), att det är hyfsat billigt och har bra innehåll.

Jag tycker det funkar rätt bra med pelletsen jag har nu, fast helt ärligt så har jag inget annat att jämföra  med då jag aldrig haft någon annan pellets så om nån skulle kunna tipsa om ett foder som brukar funka på alla kaniner så vore det jättesnällt.

Jag är galet trött och jag vet att dethär inlägget inte blev speciellt bra eller enkelt att förstå, så fråga på om ni undrar något!

Linnet
0

Stampe finns ju i 10 och 18 kg säckar på Granngården, minns inte pris, men ca 200 för 18 kg skulle jag tippa.

Fridaaaa
1

Finns inget foder som bara heter kanin&marsvin
Antingen heter det Carrier också eller svenska foder.
Men kollade på din länk och dem är återförsäljare av svenska foder så det är förmodligen det du har haft.
Jag har det och fungerar super till mina:) Och den finns i 4,5 kg, 10kg och 25 kg:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

gaabriellaaa
0

Tack för svar! #2 ja jag vet inte, det står iallafall bara "kanin och marsvinspellets" men det kan nog vara det du menar :) dock så är mitt i en 5-kilo säck och det finns inte större säckar där jag köper, så kan man köpa detta foder på granngården i större säckar? Stampe vet jag ju om finns och att det är billigt, men jag är lite skeptiskt till det. Har hört så mycket olika om det, men är det någon här som använder stampe? Funkar det bra?

Fridaaaa
1

#3 Har inte granngården så vet tyvärr inte. Men finns i alla fall i 10kg och 25 kg säck med, för jag har 25 kgs säck ;) Köper min på Börjes i Tingsryd :)

Men gå in på svenska foders hemsida och kolla på återförsäljare så ser du vilka i din hemkommun som säljer det :)

Chieko
0

Jag använder stampe och tycker det fungderar bra. Har aldrig använt annat och har bara en kanin så det kanske inte spelar så stor roll för mig. Men tycker inte att det är något fel på det i alla fall.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

LoveYourRabbit
1

Jag använder Kanin & Marsvin (Svenska foder). Jag köper det på Granngården i en 25 kg säck. Har för mig att den kostar ungefär 189 kr, är inte redigt säker men runt 200 lappen i alla fall! Det är ett riktigt bra foder, mina älskar det Skrattande

♥Somriga hälsningar från Vilma♥

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni ♥

Zvintos
2

Av de pellets som finns på Granngården så föredrar jag Carrier (grön säck), då det är det som funkat bäst på mina.

Bruden-Mbuti
2

har också carrier till våra.

köper mitt på granngården.

har de inte stora säckar så tar de hem det om man frågar snällt Glad

gaabriellaaa
0

tack för svar!

Ja, om jag inte tänker helt galet så betalade jag runt typ 500kr för typ 18 kg (eller om det bara var 15kg) lottiepellets så det är ju en viss skillnad i pris!

Men hur skulle ni göra då? Är det bättre om jag köper nått av dessa foder i en liten säck först och provar? Problemet är att jag inte kommer in till stan så ofta och kan köpa ny pellets då och det kanske inte ens finns små säckar … eller ska jag satsa och köpa en (ca) 18kg säck direkt? Finns det nått foder ens som man brukar säga passar alla kaniner? Glad

[linneasandberg]
0

Jag använder en 10kg grön marsvins & kaninpellets till mina 2kaniner på mitt rum och lottie till min tredje kanin som har lite känsligare mage och de funkar bra. som sagt är lottie dyrt men… det är ju för kaninens bästa! han får diaree av minsta tuggan av frukt/grönsaker :( även annan pellets…

[aammE]
0

Jag köper cuni pro, det finns i 20kg säck och är mycket bättre rent näringsmässigt än alla foder på granngården.

[Jenny84]
0

#2 du har ett kanin och marsvin oxå som heter EDEL Kanin/marsvin

gaabriellaaa
0

#11 var kan man hitta detta? Jag hade tänkt köra på som förut med lottie och "kanin och marsvinspellets" men nu när jag nyss var på granngården och skulle köpa Lottie så hade dom inga stora säckar kvar. Istället köpte jag carrier som jag tänkt blanda med RR som jag skulle köpa på gnagarboden men nu när jag går in på deras sida så står det att RR inte kommer förens vecka 48!! Kan detta verkligen stämma eller har dom glömt uppdatera hemsidan?

Fridaaaa
0

#10 Carrier är det du har du :)

Carrier blev mina kassa i magen av och höll inte vikten, vet fler som har sagt samma sak. Och vissa tycker det är toppen. Man får helt enkelt testa :)

Jag hade hellre tagit svenska foders än carrier om jag hade varit du, TS :)

gaabriellaaa
0

#14 hmm okej, jag köpte en 10 kg säck så det är ju inte sådär farligt mycket jag slänger om det nu inte skulle funka :) hade som sagt gärna haft samma som förut då jag vet att det funkar, men det fanns ju inte. Vad tror ni om att blanda mitt svenska foders jag redan har hemma med carrier? För min Lottie är snart slut.

Fridaaaa
0

#15 Ja går säkert men varför blanda? :)

[aammE]
0

#13 Lite överallt, de flesta djuraffärerna kan ta in det.

Fridaaaa
0

#12 OKej trodde Edel bara hette Edel, men då vet jag att det finns 3 st ^^,

gaabriellaaa
0

#16 vet inte, har fått för mig att det blir bättre då haha. Kanske bättre att köra på ren pellets :) men jag har typ en hel svenska foders säck på 5 kg kvar och känns lite onödigt att slänga den.

gaabriellaaa
0

Någon som vet om det funkar bra att blanda Svenska foders med carrier? Glad Och om det verkligen är sant att gnagarboden inte får in RR förens vecka 48 eller om hemsidan bara inte är uppdaterad?

Fridaaaa
1

#29 Vecka 48 ät ju om 40 veckor, alltså i november, så det borde inte stämma:P

gaabriellaaa
0

#21 ne jag tycker inte det jag heller …. Obestämd

Fridaaaa
0

#22 du får maila och fråga :D