Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3000 ggr
Noa-Nisse
0

Värmeutslag på kanin.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skriva en tråd här angående min kanin Annelie.

Det hela började med att han kliade sig ovanligt mycket. Jag avvakta lite för att se om det gick över av sig själv men det gjorde det inte. Så jag rinde en veterinär för rådgivning. Hon sa att jag skulle prova ta bort höet ifall det var det han reagerade på. Efter ca 4 dagar utan hö och utan förbättring så ringde jag igen hon bad mig då komma in med honom.

Väl hos veterinären så kikade hon på honom och allt verkade bra förutom då att han kliade sig. Så hon rakade bort en bit av hans päls på ryggen och där kunde man se små röda utslag. Hon trodde inte det var skabb eller ohyra men tog ändå prov på det. Det verkade som om det var värmeutslag. Så vi blev hemskickade med order om att klippa ner honom rejält.

Så efter en vecka att vara nedklippt så har hand utslag nästan försvunnit helt. Veterinären sa att jag antagligen kommer få klippa honom resten av hans liv för att undvika dessa utslag.

Tycker det är så synd eftersom han har en sån härlig päls annars :(

Annelie är en dvärgteddy med en jättepäls!! Hur mycket underull som helst. dock är det skönare för honom att vara klippt. Man ser på honom att han har mer energi och är jättepigg :)

Bild på honom som bebis när han var frisk.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ambellah
1

Observera att du blandat han & hon i texten annars söt kanin! :)

Mvh Alice och Morpen :)

Fridaaaa
0

Konstig veterinär, 4 dagar utan hö är inte bra för kaninen :/ Viktigast i hela kosten.

Tur att det "bara" var värmeutslag. 
Alex som jag har inne som har mycket päls håller jag nerklippt just pga att mini-mera risken för värmeustlag mm.

Sockersöt är Annelie :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
2

#1 Vart har jag gjort det? Om du syftar på att jag säger "han" om en som heter Annelie så är det för att han såldes som en "hon" till mig men visade sig senare vara en hane. Han fick behålla namnet ändå. #2 jag tyckte också det var konstigt . Egentligen sa hon prova en vecka utan hö, men det tyckte jag var helt för mycket!! :S märkte ju redan efter 4 dagar att det inte blev någon förbättring liksom… Ja nu får han vara nedklippt, lite ful och lycklig istället för oklippt, fin och olycklig ;-)

Ambellah
0

#3 jaha, då får jag ursäkta! Blev bara lite förvirrad där ;)

Mvh Alice och Morpen :)

zezagena
0

Om Annelie är under 7-8 mån kan nog underullen minska framöver, ofta får de bättre päls när de större tror jag. Kanske kan hon ev bo lite svalare om du har möjl..?

Fridaaaa
0

#3 Ja mycket konstigt menmen Ja Alex ser lite tosig ut hehe men vill inte riskera värmeutslag eller att han ska bli för varm :)

Noa-Nisse
0

Han är nog precis 7 månader…

#6 Ja ellerhur. Nä man vill ju helst att de ska må bra!

Det konstiga är ju att Hercules som också bor här är fullpälsad men mår hur bra som helst. dock har Annelie mer underull. De har liksom två helt olika sorters päls trots att de är samma ras :S men det kan ju vara som ni säger att underullen försvinner mer åldern.

Fridaaaa
0

#7 Ja precis. Har märkt att Alex är piggare med när jag har klippt ner honom :)

Noa-Nisse
3

Bild på honom efter ca 1 vecka och någon dag efter klippning/trimmning.

Noa-Nisse
3

Gömmer sig under Klenod…

Noa-Nisse
0

här ser man bättre. Tyvärr så är det svårt att ta bild på själva utslagen eftersom de är så fina nu :)

Men som ni ser så har jag vantar på mig när jag handskas med honom för han är så agressiv :/ har aldrig träffat en så hemsk kanin som honom… Varje gång jag jag ska ta upp honom så biter han mig, vilket är v äldigt tråkigt… Har aldrig varit rädd för ett djur, men för Annelie är jag rädd :P

atlanta
0

#10 Vilken underbar bild =)

Fridaaaa
0

Naw Klenod är så söt med kaninerna :)

"Är man stor måste man vara snäll" hihi :D

Noa-Nisse
0

#12 hehe tack :D