Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2378 ggr
[EllenAlicia]
1

Nu blir jag trött på henne..

Zira beter sig konstogt det har hon alltid gjort…. fast för ngn vecka sen försvann det men nu är det tillbaka :/ när jag går ner i deras Hage så blir hon rädd fast sen försvinner det. Men när jag ska bära henne eller ngt så just när jag ska börja lyfta henne springer hon iväg och stampar. och sen så låter jag henne va i en minut typ och ska ta upp henne och det är JÄTTE (<-- haha fattar ni?!) svårt att fylfta henne och 23 gånger han hon smitit ur mitt grep då hon hoppat men som tur var han jag ta henne!!! men iallafall så varje gång jag ska sätta ner henne sprattlar hon ochnär hon kommer ner så stampar hon åt mig :( det gör mig faktiskt rik´tigt ledsen :'(

och det smittar av sig, för när hon är rädd/sur på mig så blir Zoingo oxå det fast hon inte var det för ngra minuter sedan… Jag jhar tänkt och sälja henne.. men vilken skulle vilja ha henne?! och så tycker jag synd om Zingo då :(

HJÄLP MIG SNÄLLA!!!

gammal bild på henne:

Lurvboll
1

Jag vet precis hur det känns, min hona har varit precis som du beskriver. Och förstår att du blir trött på henne,  så är/var jag också. Men fortsätta jobba, ge inte upp! Min flicka är cirka ett halvår och äntligen har hon någurlunda börjat acceptera mig! Men detta är vad du anser inte vad jag tycker. Om du vill  sälja henne gör det, men försök lite till! Det går nog! :)

I give you all my love, rabbits...<3

[EllenAlicia]
0

ah :( hon är  8 månader den 26 …

[EllenAlicia]
0

haha det ska stå 3 inte 23 gånger hehehehe

Lurvboll
0

2# Och en till sak, om du skulle sälja henne så vet du ju aldrig om hon får ett bättre liv! Du känner henne bäst av alla!

I give you all my love, rabbits...<3

Fridaaaa
0

Hur gammal är hon? Kanske inne i en "tonårsperiod" eller hormoner som spökar? Tycker inte du ska sälja henne pga detta.
Bättre att jobba på det istället och ge det fler chanser:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EllenAlicia]
0

#5 hon är 8 månader och hon har hållt på sen hon flyttade in till mig

natha-mjau
2

locka henne med nått gott som hon får innan du tar upp henne? eller ge henne nått när hon är i din famn.

tror hon är i tonårsperioden.

Sen behöver du nog jobba ganska mycket med henne och tillbringa mer tid med henne om hon har varit så länge

[EllenAlicia]
0

men när jag tar upp henne så springen hon ändå väg :(  ibland är hon sur på mig tex efter burning och sen ger jag henne godis och då tycker hon om mig?! det är som man köper körlek

Fridaaaa
0

#8 Pyssla med henne ofta eller så får du acceptera henne för den hon är:)

[EllenAlicia]
0

ah ska försöka :( men känner det är hopplöst för jag har hållt på meed henne i 6månader nu………………….

hugoochip
0

Försök att inte hålla på och tvinga henne att bli buren och sånt, håll på och pyssla med henne på marken, ta in henne en stund och mys, ja sånt som inte stressar henne. När du ska ta henne till hagen eller liknande så ta henne i transportbur:) Kan ta ett tag att vinna hennes förtroende, men när du väl gjort det är det värt all slit! Lycka till, kram Felizia!

[_annaH]
0

Jag har hållt på med min kanin i över 1 år. Nu kan man bära henne längre stunder innan hon försöker hoppa ur. Ibland är det lätt att fånga henne, ibland omöjligt. Man får ge det tid, ge inte upp. Sälj henne inte, det är du som känner henne bäst.

AkaiTsuki
4

Och du kan ge henne massa godis och kel när du bär henne om hon beter sig "bra" :)   Funkar på min ninis, han bara… oh nu blir jag buren… blir det spenat nu? eller ska vi ut och gå? Hmmm detta är intressant! :)

Och börja med att bära lite i taget och alltid berömma när hon varit snäll :)

Beröm som i godis, grönsaker eller kel :)

//Joanna

[EllenAlicia]
0

#11 då lär hon sig aldrig at blir buren

[EllenAlicia]
0

#12 okej

#13 ja smartg :) sybnd att hon är sån för jag kan ju aldrig börja selträna henne….

AkaiTsuki
3

Du kan börja med att bära henne ca 20 sekunder och om hon sköter sig då får hon beröm och favvogodis. Då blir det en positiv utveckling och sen du utökar endast tiden du håller henne.

Men tänk på att även om hon inte sköter sig så ska du inte få arg och besviken energi eftersom kaniner av sig det

Om inte 20 sekunder går, prova med 10 sekunder :) Och utveckla i hennes takt :)

Beröm, hennes takt och din inställning är det som gäller, alla är ju inte perfekta :)

//Joanna

[EllenAlicia]
0

okej :)

sowhatever
2

ge inte upp ! sälj henne inte , hon kmr säkert ändra sig om du tränar henne :/

natha-mjau
2

en del kaniner gillar helt enkelt inte att bli burna

AkaiTsuki
1

T.ex väldigt kittliga kaniner och de som mår illa av att färdas :)

//Joanna

Michiis
0

Alla kaniner gillar bara inte å bli bärda och så.
Har en kaninhona som är på 4 år. Hon har nästan nyss slutat springa iväg när man ska ta upp henne från hagen.  
Och dom 2 första åren typ vela hon inte ens bli tagen från buren.
Men det gäller att ha tålamod ! Och lägger man sig verkligen tid, så kommer de å gå till slut. 
Min kaninhona gillar fortfarande inte att bli lyft, hon blir stel som en pinne, Men hon kommer gärna fram å vill bli kliad på huvudet och klappad, hon gillar när man håller på med henne, bästa som finns. Men bli fasthållen, hellst inte.
Och så kan det vara. Man kanske inte ska hålla på å lyfta den så mycket bara, För den kan ju bli väldigt stressad av de och kanske ännu räddare och så tar det ännu längre tid.. Utan bara va med den, ge den "nå gott" från handen. Låt na undersöka dej. Va lugn. Ha tålamod. Ge inte upp ;)

// Michis

Viccan92
0

Min frasse gillar inte att bli buren och då accepterar jag det helt enkelt. Ska han till hagen så tar jag transportburen. Men är det så att klorna ska klippas eller något så får han helt enkelt gilla läget för sånt är viktigt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

dermot
0

#20 Kan kaniner ens må illa? :)

*För att gå OT*

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

AkaiTsuki
0

Hmm joho av skumpiga vägar, och sånt. Hur skulle de inte kunna må illa, de har också öron och balans sinnet. Det är bara att de inte spyr av det :)

//Joanna

bambiiii
0

tånårsåldern! hermoner alltså hunör svängningar! när hon försöker hoppa ner från din famn så t ett hårt grepp(inte så så att det gör ont på kaninen) sen säger du schhhhhhhhhh eller nej! om hon lungnar ner sig klappa henne och beröm sen kan du sitta på gräset och klappa henne och viska försiktigt! hoppas det går bra:) obs: Bambi blir helt galen ute men nu har jag gjort som jag skrev och han är jätte snäll nu!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#25 Kaninen har varit så sedan hon köpte den, alltså är det inte enbart tonåren.

Fast har fundring på det här med tonåren. Har haft ett antal kaniner men bara haft 1 kanin som visat "tonåren" men ingen annan kanin? Finns ingetligen "tonårsbesvären"?

bambiiii
0

26# okej det missade jag!

men ändo om hon är så så ska hon försöka tycker jag! zira förstänar det! :)

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Becca-
0

Hade liknande problem med min kaninhona. Hon hade mycket hormoner då hon precis börjat brunsta, och hon var på allt och alla. Hon gjorde allt hon inte fick göra, och vägrade att bli buren.

Vi bestämde oss för att kastrera henne, och efter det blev hon mycket lugnare att hantera. Hon ville fortfarande inte bli buren, men nu när hon inte var lika besvärlig i allmänhet så hade jag ork för att hantera henne många timmar om dagen, och tillslut fick jag en superkelig hona som är bekväm med att sitta i knäet.

hugoochip
0

14# Nej men eftersom hon uppenberligen inte litar på dig så får du jobba på det först.

fridelfina
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slänger mig in i diskussionen utan att vara medlem här:

Det är ofta lättre att bära vår kanin som en bebis, dvs att han ligger på rygg i famnen. Och det går ännu lättare om man sitter still och inte går omkring med honom i famnen. Hjälpsamt är även att smeka honom långsamt från nos, över ögonen (så de sluts) och ut över öronen. Han verkar slappna av då och kan ibland tom somna en stund. Kanske värt att pröva.

Kelar hon och de andra kaninerna med varandra, pustar pälsen på varann?

Kanske du får börja med att klappa på henne när hon sitter bredvid dig på golvvt, hon kanske inte har lärt sig gilla beröring över huvudtaget?

Hoppas din kanin så småningom kommer att gilla beröring

PrinzeZz
1

Gör inte en stor grej av det, sätt dej ner på huk och prata med henne, lyft henne när du känner att hon är kontrollerbar och res dej först när du känner att du har ett bra grepp om henne och hon sitter lugnt i din famn. Det kommer ta lite tid, en förändring sker inte under en natt, men låt det ta tid

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[EllenAlicia]
0

30 hon gillar att bli kliad på huvet :_)

fridelfina
0

Gör sånt hon gillar och öka beröringen mer och mer i etapper och testa vårt sätt (på rygg, klappa så att ögonen sluts), så kanske hon slappnar av tillräckligt för att våga stanna i din famn om ett tag. Som jag har förstått det är ju kaniner bytesdjur och ska reagera på det sättet du beskriver för att överleva i den vilda naturen. Det behövs då kanske lite mer tålamod med att lära vissa kaniner tillit, om det ens går. Vår kanin tog det lång tid att lära honom att vi inte tänkte "äta upp honom" när vi lyfte upp honom. Fast vi hittade honom när han var ca 2-3 år, så vi vet inte hur han hanterades de första åren.

[EllenAlicia]
0

jag tänkte klickerträna henne idag och vad kan man ge mycket av som är ''nyttigt'' ? inte morot det gillar hon inte :(

fridelfina
0

Vår kanin älskar pumpafrön!

[EllenAlicia]
0

okej :)

Sara B
0

I början så var min sigge inte den mest sociala. Jag gjorde ofta så när han var ute i lägenheten att jag la mig på golvet och läste eller något och lät honom komma till mig.
Då hoppade han ofta upp på min rygg och satte sig eller kom och satte sig o "gosade" vid ansiktet. Det har blivit till en sjukt tam kanin numera. Han kommer när man ropar ställer sig på bakbenen när man säger upp och kör man att man slår med naglarna mot matskålen så är det dax för mat och att hoppa in i buren, då kommer han som ett skott ;D

Men det ligger en hel det lålamod bakom men mest att jag bara varit nära honom väldigt mycket klappa lite bakom öronen och kelat. Sen kom lyftandet efter hand.
Min kanin älskar gurka testa med det det innehåller ju mest vatten, och sen älskar han sånnadär räfflade ärtor(går att hitta i t.ex. djuraffärer).

AkaiTsuki
0

Min kanin gillar spenat och  min förra kanin äääääälskade basilika :)

Det gröna verkar de tycka är det godaste ändå  men vissa gillar också morot, pröva dig fram för kaniner kan ju inte motstå något så gott som deras favvogrönsak ;D

//Joanna

[EllenAlicia]
0

okej tack :)

svartkanin
0

Jag hade en kanin på foder som blev stressad, arg och rädd när man bar han i famnen så jag använde transportbur när jag transoprterade han mellan buren och hagen, då slapp jag bli biten och han slapp stressen.
Det funkade bra så länge man hade tålamod.

Tycker inte att du ska sälja henne bara på grund av hennes beteende, utan försök ist arbeta med henne så hon får ett förtroende för dig.

Jag har en kanin hemma justnu som är snart ett år och vi jobbar fortfarande på att "hitta varandra". Visst det är jobbigt och man blir ledsen, men sen när det går frammåt så blir man ju glad!

Jobba, jobba, jobba! Det finns INGEN lättare utväg än att arbeta. Flört

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[EllenAlicia]
0

#40, jag får inte in Zira i trasnportburen utan att hon blir steraad för hon gåt inte in fast det finns någon sorts godis där inne! hon går bara friviligt in i hagen

svartkanin
0

#41 Förminska utrymmet i hagen och sätt in henne i transporten. Det är inte "omöjligt" att lura en kanin Flört

Ta hennes favoritgodis, eller så lyfter du bara in henne i transporten när du ska bära henne.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[EllenAlicia]
0

men jag menar från buren till hagen hehe :) om jag lyfter in henne får hon damp på mig och blir rätt och springer in i transporten och stampar!

AkaiTsuki
0

Kanske… försöka klickerträna för att få mer positiva minnen än sprattlig och tjurig?

Bara en tanke :)

//Joanna

[EllenAlicia]
0

ah, men jag vet inte om hon fattar klicket och orkar inte klickerträna nu när det är vinter för jag fryser så om fingrarna och sånt :(

Fridaaaa
0

#45 Finns bra vantar och bra kläder ;) 
Men bär ut henne i transporten då? Det gör jag med mina kaniner när jag ska ta ut dem i hagen oftast :)

[EllenAlicia]
0

#46, om jag bär henne så blir hon ju stressad!

Fridaaaa
0

#47 I transporten?

Fridaaaa
0

#47 I transporten?

[EllenAlicia]
0

#48 jaha men jag gör ju det men hon vill/fattar inte att hon ska gå in i den hehe :)

svartkanin
0

#50 Men lyft henne från buren till transporten och så lyfter du transporten till hagen och släpper ut henne där. Sen så gör du samma sak på tillbakavägen Glad

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[EllenAlicia]
0

men hon blir ju stressad när jag bär henne!?

[MiniPim]
0

Om du säljer henne kommer säkert den som köper henne börja klaga på samma sak. ;)

svartkanin
0

#52 Det är ju det som är träningen förstår du Flört
Du mst ju lyfta henne för att träna henne och dessutom så är lyftet mellan transporten och buren inte så långt…

Hlr med #53

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Fridaaaa
0

#52 Det är ju därför du måste träna det ofta.
Men har fortfarande inte fått klarhet om hon blir stressad när du bär henne i transport eller både i transport och famnen? Du svara de aldrig på det

[EllenAlicia]
0

#54 H DU HAR RÄTT!

#55 HON ÄR STRESSAD NÄR JAG BÄR HENNE VANLIGT ASSÅ OCH I TRANSPORTBUREN TROR JAG NOG INTE DET :)

Fridaaaa
1

#56 Du behöver inte skrika ;)

bambiiii
0

56# man får inte skriva ed stora bokstäver då menar man att det är skrik!

[EllenAlicia]
0

#57 oj då råkade nog hehe :)