Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 4856 ggr
[Howard]
0

"Bondkanin"

Som rubriken lyder, Bondkanin.

Som yngre hade jag ett par kaniner utav denna sort men på äldre dagar så ser man knappt till dessa längre. Finns det några kvar eller är detta en blanding eller en hare uppfödd i tamskap kanske rent utav ?

Min kunskap utöver hur man sköter om dem är obefintlig, därav dom många frågorna. Tack på förhand.

[Luppa]
0

Ingen aning vad du menar med bondkanin… Men testa att googla på Gotlandskanin.

Ninjapig
0

Åh, jag har också undrat över vart dom har tagit vägen.. så himla fina kaniner :)

// Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Ninjapig
0

#1 - Det finns en ras som heter Bondkanin :)

// Kram Tilda!

[Luppa]
0

#3 Jaså, där ser man… Jag trodde att det var ett samlingnamn för "hushållskorsningar", typ som bondkatt. :)

dermot
0

Vart finns denna "rasen"? Tungan ute Vi kallade alltid våra blandraskaniner för Bondkaniner när vi var små, precis som vi kallar katterna för bondkatter eftersom de inte är renrasiga.

Nu kallar jag det kort och gott blandras eller korsning Flört

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ninjapig
0

#5 - Har fått hem ett litet häfte från svenska kaninavelsföreningen, där Bondkanin är en riktig kaninras som går att ställa ut osv :)

// Kram Tilda!

dermot
0

#6 Okeeej, kan du visa bild? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ninjapig
0

Japp, men är i skolan just nu :) Kan ta en när jag kommer hem och lägga ut runt klockan 15.. :)

// Kram Tilda!

dermot
0

#8 Okej ^^

// Anka

[Luppa]
1

#6 Nej du, det finns ingen utställningsbar ras som heter bondkanin ;) Var det Vit Lant du tänkte på?

[Howard]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är denna typ jag menar. Påminner väldigt mycket om en hare till utseendet och sättet är den inte den tamaste varianten.

Som liten grabb så födde min morfar upp sådana och han är den enda jag har sett ha sådan och går nu själv i tankar om att skaffa kaniner och vore kul att fortsätta "familjetraditionen".

[Howard]
0

Har nu även läst mig till att denna kanin kan kanske kallas för Gotlandskaning ? Eller är jag helt ute och simmar då ?

Tacksam för svaren som inkommit Glad

Ninjapig
1

Det där såg ut som en Belgisk hare men… hah a:) Vet att det finns just Bondkanin, men tror inte att det där på bilden är det!

// Kram Tilda!

dermot
1

Ser ut som en harkorsning. Jag håller fortfarande fast vid att bondkaniner är blandraser..

// Anka

Fridaaaa
0

Bondkanin har jag alltid lärt mig är blandraskaniner, och då främst när man inte riktigt vet vilka raser som kaninen har i sig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ninjapig
0

Sorry allihop! Jag blandade ihop Bondkanin med Lantkanin!! :)
Haha så fel det kan bli…

// Kram Tilda!

saga97
0

jag har för mig att lantras r samma…Tungan ute

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Ninjapig
0

#17 - Ja jag funderade också på det Tungan ute haha…

// Kram Tilda!

Fridaaaa
0

#17 Nej lantras och bondkanin är inte samma:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hobbymupp
0

#11 Det där ser ut som en belgisk hare tycker jag. Sen vet jag ju inte om den är renrasig eller inte. På kaninmagazinet.se finns en rasspecial om Belgisk Hare, finns på startsidan just nu, en bit ner, men även under rasspecial -> belgisk hare.

Bondkanin finns inte som ras i Nordisk Kaninstandard (de godkända raserna i Norden). "Lantras" finns inte heller i standarden, men det finns en ras som heter Vit Lant, kanske är det den ni som pratar om lantras/bondras tänker på?

Hoppas att bilduppladdnings-grejen är med mig nu, den brukar krångla. Här har ni Belgisk Hare som välter en liten avskiljningsvägg på en Vit Lant.

hobbymupp
0

Här är en bättre bild på Vit Lant

Ninjapig
0

#21 - Exakt det är vit lant jag menar, men trodde den bara hette Lant och kunde vara vit om du fattar… haha ;)

// Kram Tilda!

dermot
0

#21 Oh Det är i Helsingborg ser jag ;D

// Anka

[Howard]
0

Av att dömma på din bild så är det nog nästan säkert en Belgisk hare min morfar hade, eller en blandning utav den möjligtvis.

Stamtavlor på kaninen är inget som intresserar mig eller är ett måste, så jag har inte direkt orken eller engagemanget att sätta mig in i sånt hehe.

Tack för alla svar iaf !

hobbymupp
0

#23 det kanske det är… jag har inte koll på vad Åstorp räknas som xD Det är iaf från Åstorp 5/11.

#24 Ett tips? är att du iaf köper från en uppfödare som säljer med stamtavlor, så kan du ha lite mer koll på föräldrar och sånt :) Sen behöver du ju inte ställa ut o sånt, men kan ju säga att just den rasen vann "SM i kaninutställning" i år. Så.. det finns bra djur!

dermot
0

#25 Jamen gud! Det är ju Åstorp, tänkte helt fel xD Hhaha, jaja nu vet vi det i alla fall ;))

// Anka