Stamtavla/Härstammningsbevis
Är helt ny på det här men tycker det är jättekul och vill lära mig. Det jag undrar är vad det är för skillnad på härstammningsbevis och en stamtavla?
Stamtavla skriv för dem som e reggan uppfödare hos skarf och har uppfödar nr (rätta mig vid fel) och där föräldrar djuren är reggade med poäng.
H.bevis skrivs om man inte har reggat, ställt ut elr om de är en ikke Godkänd färg? på kaninen (behövs så klart inte) kel kaniner m.m har detta.
Men du får ett bättre svar tror ja!
#1: Att använda ordet reggad blir lite fel, eftersom det ofta missuppfattas som att man måste ha registrerat kaningården. Detta är ju inte fallet. Utan enklast är att skriva medlem hos SKAFRf och sen uppfödarnummer.
Man kan skriva stamtavla efter kaniner som inte är stambokförda, men detta bör enbart göras om det är fråga om att det ska ansökas om dispens. Dvs om det är ny/ovanlig pälstyp, färg etc. Gäller det en vanlig ras och färg så tycker jag att föräldrarna ska vara stambokförda innan det skrivs stamtavla på ungar. Detta för att en icke korrekt stamtavla gör att de inte kan stambokföras.
För övrigt finns det artikel om vad skillnaden mellan Stamtavla och Härstamningsbevis är, samt lite info om renrasig Avel och även stambokföring samt dispens.
Stamtavle-block beställes hos Skaf material-lager, då måste man vara medlem med uppf nr. Ungar med Godkänd färg? kan märkas/stamtavla med förälder/föräldrar med högst 2 luckor. Dispens kan sökas vid flera luckor på ovanliga päls/teckn
Ett härstamn bevis/intyg kan se mkt olika ut men där ska stå föräldrar/mor/farföräldrars färg/namn/uppfödare oxå precis som stamtavlan. Vid ej godkända färger/wienteckn el om man inte är medlem Skaf får man om man vill skriva härstamn bevis.