Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 6798 ggr
Mamzan69
5

Fått oväntade kaninungar - vad göra?

Är helt ny här, men hoppas på hjälp, tips? o råd!

Vi var i går o hämtade en kanin som blivit "övergiven" eller rättare sagt ägaren tröttnat..en söt grå silver hermelin hona som hade fram till för att par dagar sedan bott med 2 andra hermeliner i samma bur.

De blev dock osams så de särade på dom dagen innan vi skulle hämta hem henne. Så fick tog hem henne o hennes bur som vi köpte. 
Hon drack o var så törstig men mådde bra, hon hade tydligen bitit barnen i familjen, de sa att den kanininen bits..men vi föll för henne ändå :)

Hon är född i maj-juni..

nu till min stora problem! I dag ser jag att det ligger 4 små ungar i buren!!
Min dotter sa i morse att Glittra har fällt massa hår, men inte tänkte jag på att hon byggt bo!! Sen kikade jag lite för jag blev lite funderas ifall hon hade typ skabb eller så som gjorde att hon tappade päls, men då ser jag att pälshögen rör sig!
Gissa att jag fick en chock!!
Lyfter då försiktigt o ser 4 st små nakna "saker" Tungan ute
Men rörde dom självklart inte!

Men nu är mitt problem hur gör jag nu??
Kan det vara inavel? Stort problem?? Jag har ingen aning!
Ska vi "ta bort" dom? Kan man ta bort 2 o låta 2 vara kvar?
Vilket är bäst för honan?
Tacksam för svar!

Deniseskaniner
0

om det är första kull med inavel gör det inget, för i naturen blir ju det inavel och kaninerna tar det bra, jag tycker att du kan ha kvar ungarna och se hur hon reagerar och så.

skulle gärna vilja se bild på henne och ungarna när dom har fått päls :)

vart finns du nånstans i sverige? :D

Pelzi
0

Tycker inte du ska avliva ungarna men om du ser att det blir bettfel när du ska sälja dom så kan du ju avliva dom då, för det är ganska onödigt om man skulle avliva friska ungar.

Men sätt in en saltsten åt honan och ge henne fritillgång till pellets :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

BusBella
0

Kolla så att alla ungar ser ut att ha runda magar och blir matade ordentligt, ta bort eventuella döda ungar och sen är det bara att hålla koll så att Glittra tar bra hand om dem. Och precis som #1 säger, du behöver inte ta bort dem om det är första kullen med inavel.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Fridaaaa
0

Det är ingen fara, så länge man inte har inavel på dessa ungarna sen när dem blir stora. Men första generationens inavel är ingen fara.

Jag hade inte tagit bort dem. Men känner ni att ni inte har tiden eller var beredda på det så är det ju upp till er.

#2 Honan behöver inte ha saltsten om hon får bra med pellets och hö.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mamzan69
0

Tack snälla ni! 
Då ska vi försöka ta hand om dom på bästa sett o hoppas att Glittra sköter sitt Glad
jag ska läsa mycket om hur vi ska sköta oss o dom..har ju aldrig haft kaninungar förut..så lite skakig är jag..vill ju inte göra fel!

Kaneli
0

Kan vara en bra idé att gnugga lite av honans päls mellan händerna innan man börjar plocka i boet, särskilt eftersom ni inte känner varandra så bra ännu. På så sätt lämnar du inte så mycket människodoft i boet vilket minskar risken för att honan ska överge ungarna. Tycker själv inte att man ska röra i boet överdrivet mycket innan ungarna självmant hoppar ut, men självklart ska man kolla så att det inte ligger någon död unge där för i så fall måste den plockas bort.

Lycka till! Att ha kaninungar är härligt men mycket jobb och ansvar förstås, hoppas allt går bra för er!

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

Kaneli
0

Kan förresten tipsa om att jag skrivit en del på min hemsida om hur en kaninunge blir till, där hittar du förhoppningsvis svar på en del av dina frågor:

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

Mamzan69
0

Jag har nu sett att hon matade ungarna..men eftersom de inte har något bo, utan ligger bara i hörnet på buren så blev jag lite orolig när en låg kvar o de andra tre låg en bit ut i buren..men jag lyckade försiktigt föra ihop dom igen utan att röra dom.

Men hur ska jag sköta honan? Kan vi ta upp henne eller blir hon störd då i sin mammaroll? 
Lika så göra rent i buren, hon har ingen "toa", hade tänkt köpa det ganska så snart, men kan man lära henne att gå på det? Jag vet inte ens vart hon göra sina behöv..vi har bara ägdt henne ett dygn..

usch vilka konstiga frågor jag ställer!

Men ska för säkerhets skull tala om att jag inte är helt nybörjare på kanin, utan har haft det i hela livet i olika perioder, vår senaste, en Löwen, dog i augusti. Men han var ute året om. Så därför hade vi ingen innebur nu, utan fick tag i en billigt utan tillbehör. Köpte i går kväll en vattenflaska när vi åkte hem. Det fanns inget annat o ingen butik var öppen.

-Fuzzy-
0

#4 Har du aldrig saltsten när kaninen har ungar, det var någon som rekomenderade saltsten efter att honan hade fått ungar? Jag blir så förvirrad när olika säger olika. Svårt att vara nybörjare,pffff….

Hjärtliga Hälsningar    Mariëlle och Janine Bos

www.nossanskaningard.weebly.com

Fridaaaa
0

#9 Jag har aldrig haft det nej och dem har klarat sig bra.^
Men det är upp till var och en.
Mina har fått fri tillgång till pellets, och såklart hö & vatten.
Sedan extra grönsaker.

[Luppa]
5

Jag har aldrig haft saltsten till mina honor heller, MEN man ska vara medveten om att en hona med saltbrist kan äta upp sina ungar.
OM man vill ge saltsten så kan man köpa en stor 5kg sten som man har till häst/ko/får, och hacka småbitar av. Betydligt biligare om man har många kaniner.

#1 Det spelar ingen roll om det är 1:a eller 5:e generation med inavel. Om det finns dåliga anlag (bettfel eller liknande) så blir de dubblerade oavsett, och då kan det bli problem.
Finns det inga bettfelsanlag eller liknande så kan man inavla ganska hårt på kanin.

#2 Fri tillgång på pellets? Vart har du hört det, låter som rena katastrofen för en kanins mage att helt plötsligt ge fri tillgång ;)
Jag brukar ge knappt dubbel dos (ca 0,75 dl) åt mina dvärghonor från att kullen föds. När ungarna börjar äta pellets (runt 2-3 veckor) så ökar jag försiktigt. Ger aldrig fri tillgång till hona med kull, om de inte äter dåligt.

Till ts: Det ska nog gå bra. Låt honan vara ifred bara, det är som sagt extra noga eftersom hon inte lärt känna dig än.
Kolla bara boet en gång om dagen/varannan dag så alla ungar lever. En död unge som ligger och ruttnar kan ställa till det för de andra…
Ta ut honan ur buren innan du kollar.
Ge honan god omvårdnad och bra mat, resten fixar hon själv.
Lycka till!

Chieko
2

Exakt samma sak hände mig våren 2010, fast hon skulle egentligen ha åkt samma morgon. Fast jag fick inte 4, jag fick 10! Min hona fick pellets, hö och vatten, hon mådde jättebra och var en duktig mamma. Tror att om ni bara är lugna med honan, kanske låter buren stå öppen så hon kan hoppa ut om hon själv vill så blir det nog bra.

Behåll ungarna om ni vill, avliva dem om ni vill. Behålla 2 eller en eller tre går också. Kolla könen noga när det är dags att sälja (från 8 veckors ålder rekommenderar avelsföreningen, lagen säger 6 veckor) så att inte andra sätter ihop hanar och honor och det blir fler kullar av misstag :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

sanna31
0

Åh! Vad spännande allt det här låter! Och chockerande också förstår jag ju. Men vill iaf hemskt gärna se bilder på de små liven så småningon om du har tid :)

Mamzan69
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack igen för alla som skriver! Skrattande

Jag känner mig lite lugnare..chocken har lagt sig Tungan ute
All 4 lever o honan är jätte duktig!!
Kort kommer!
Se om jag kan få in på min yngsta dotter o Glittra..
jag testar iaf…

Chieko
2

Söta båda två! Det kommer säkert gå jättebra!

/Karin

CorneliaAndersson
0

Nä men oj vilken överraskning ;)

Hände mig med fast hade då haft honan 3år. Honan hade tyvärr mask å ögoninflamation (Upptäckte det på  kvällen så skulle ringa vet. nästa dag). När jag kommer ut nästa dag ligger 5 små korvar i BETSBUREN. Mamma å pappa fick hjälpa mig att flytta in de små med hjälp av plastpåsar, halm å lite ''doft från'' mamman. Då såg vi att mamman hade fått förstoppning, snabbt ringa till vet.! De visste ej vad jag skulle gör >:O.. Efter ett tag fick ingarna ej nån mat så jag försökte lägga mamman på rygg, det gick ett tag. Sen åkte vi till affären å när vi kommer tillbaka så var mamman och 2 av ungarna döda ;(

Vi åkte och köpte mjölkerstättning. samma kväll dog 2 ungar till. Satt uppe 2 DYGN med den sista som var kvar å värmde/matade den. Till sist orkade den ej mer :''( 3dagar och 2nätter gammal blev lille ''Dumle''..

Gud vilken söt mammakanin förresten :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
0

#15 Söta dem är tillsammans :)

Mamzan69
0

Idag var en av ungarna död Gråter

Hoppas bara de övriga klarar sig!

Mamzan69
1

Måste uppdatera lite…
ungarna är nu stora o äter duktigt, går även på "toa"..o givetvis så söta!

Saeasco
0

:) Bilder!

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Mamzan69
0

Syns de inte :((

CorneliaAndersson
0

Awwe GUUUUUD vad sööööta! :''3

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Skogsdalens
0

Guuud vad fina de har blivit!!

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Borgbackens
0

Jättesöta! :) Lycka till med de!

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Mamzan69
0

De är snart 5 veckor gamla och jag har jätte svårt att se om det är Hona eller hane? :(

Några tips??

Men de är hur mysiga som helst, hade lite "fajt" idag :P vi klippte klor..men det gick bra.
Jag blir lite nervös att göra dom illa bara..har ju aldrig hålla på med så här små :)

Ninjapig
0

Du kan söka på "kaninens kön" på google! :)
Kolla på bilder, det hjälpte mig.

Hanen; Har mer som en cylinder (ett rör) med ett hål i mitten.
Honan; Har som en kluven cylinder efter sidan.

// Kram Tilda

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Zvintos
0

Det finns en artikel här på sajten som gäller könsbestämning. Glad

Bruden-Mbuti
0

vilka sötnosar ni fick på köpet.

Smågrå
0

Bland det bästa som finns är att få sköta och pyssla om en kull kaninungar.

Mamzan69
3

Nu kom jag på en sak till som jag skulle vilja ha hjälp med!

Färg? Vad heter färgen på min kaniner :P
Mamman har en helt underbar färgsättning o en av ungarna har samma, medans en är helvit o en är hel "gråblå"

Men efter vad jag förstått så heter färgerna något speciellt…
Kolla gärna mitt album där jag lagt in några fler kort

Blenky
0

Den vitas färg heter vit rödögd och den gråblås färg heter blå Glad
Den som liknar mamman vågar jag inte riktigt uttala mig om, men jag skulle gissa på blå otter eller white blå. Väldigt vacker! Tungan ute

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:
Dvärgvädur; madagaskar och viltgul samt manteltecknat

Chieko
0

Den vitas namn beror ju på ögonfärgen vilken man inte ser på kortet. Antingen vit rödögd eller vit blåögd. Om du lägger upp fler kort är det lättare att avgöra :)

/Karin

Blenky
0

Jag kollade i hennes fotoalbum och jag tyckte att de såg röda ut, men jag kan väl ha sett fel :P

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:

Mamzan69
0

Ska fixa lite fler bilder..men har precis fått en iPhone :P o är inte helt överrens med kameran än..men ska prova lite fler kort.
Den vita har blåögon :)
Ah, så det är blå..vacker färg är det iaf :) 
Haha röda!? :P
Det är de inte iaf, så mycket kan jag ;)

BusBella
0

Jag är säker på att en är blå och den andra vit blåögd, dock är jag inte riktigt säker på om mamman och hennes lilla kopia är otter blåa eller white blåa.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Zvintos
0

I och med att nackkilen är helt vit på mamman så bör hon inte vara otter, utan white och då är den ena ungen det också. White blå + vit rödögd kan inte ge otter blå, dvs achi + aa kan inte ge A.

bambiiii
0

mmen GAAAAHHH sååååååååå sötasaaaaaas

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Mida
0

Underbart söta! :D Komemr ni sälja alla eller behåller ni dom? ^^

Blenky
0

#34: Ok, såg ganska fel då Tungan ute Sorry!

// Rebecka Glad

Trollsländans kaniner:

Mamzan69
0

#38 vi är inte riktigt överrens än Flört skulle helst ha kvar alla men det går inte..är redan trångbodda, har visseligen 2 uteburar, men vill ha dom inne på vintern..vill ha mycket gos Skrattande o det blir ju inte riktigt på samma sätt med att ha dom ute under vintern.
De är så mysiga! O man märker nu att de är helt olika individer men ack så mysiga!

Mamzan69
0

Har lagt in några foton i mitt album Skrattande

[Juliaost]
0

Bedårande!! :D