Kanin iFokus

Kanin

Etikett: utställning
Läst 1032 ggr
hobbymupp
0

Holländare, kolla teckningen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min kompis har en kanin på 5 månader som vi har försökt själva med att bedömma lite. Ingen av oss är Holländarexperter men har gjort så gott vi kunnat med hjälp av standarden.

Skulle dock vilja veta vad mer erfarna holländar-människor tror om hans teckning. Hur bra är den? Bifogar några bilder!

hobbymupp
0

Här ser man han baktassar också…

Lill-killen heter Xommi btw :)

hobbymupp
0

Lite bakifrån…

Lina R
1

Måste ha följande bilder för en korrekt bedömning:

1. Rakt uppifrån
2. Nackkilen rakt bakifrån
3. Huvudet framifrån
4. Huvudet från vänstra sidan
5. Huvudet från högra sidan
6. Baktassarna runt om
7. Magen

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

zezagena
0

Han ser riktigt fin ut tycker jag, standard-ideal-

men säkert smådetaljer som spelar in enl frågor #3 Flört

natha-mjau
0

Teckningen ska vara rakt runt om magen. Där morrhåren är får det inte vara svart.
Såg lite fel tecknat ut i nacken, eller så låg pälsen fel. Detvar lite mycket vitt tyckte ja

hobbymupp
0

Han har ett hack i mellan det vita och det svarta på magen. Lite som ett V. Bifogar lite bilder här och så ska jag se om jag kan få fram fler bilder på honom! Tack!
Vad tror du utifrån det du sett?

natha-mjau
1

jag tycker det ser bra ut!
du kan ju kolla själv hur det ser ut vid morrhåren, enklare än att se på bild.

svårt att få en perfekt teckning. Maja har också som en brytning på teckningen vid magen.

hobbymupp
1

Har kollat morrhåren och det är inget svart vid dem :D

Han ska ställas några gånger i vår! Ska bli så roligt, var med när hon köpte Xommi och hon är en hel del yngre än mig så jag har fått hjälpa henne och hennes kompis med massa saker :) De är så trevliga båda två och jag hoppas verkligen att deras kaniner lyckas bra eftersom att de är så intresserade!

Lina R
0

Viktigt också att det svarta inte rör tårna på baktassarna.

Det ska helt enkelt vara så jämna, raka linjer som möjligt precis överallt. Sen är det lite beroende på domaren hur hårt dom dömer.

Om kroppen är bra, pälsen är bra, vikten är bra och tassarna är rena kan han få mellan 93,5p-95p beroende på domare :). Teckningen är en big deal på holländarna så att säga :P.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

natha-mjau
0

Kan rekomendera galltvål till tassarna och vetegroddsolja (http://webshop.gnagarboden.se/vetegroddsolja-p-136-c-196.aspx) för pälsen.
efter att ha använd oljan på maten ett par veckor så såg jag stor skillnad, pälsen glänste och blev lite mjukare.