Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 449 ggr
Mannez
0

Två frågor om avel

1. Jag har ju inte koll på det här med inavel, men min kompis råkade få en inavelskull då hon köpte två "hanar" ifrån samma kull. Och nu är det så att hon vill spara en unge och ta ungar utav den när den blir äldre. Men då med min kaninhane. Men är det okej att avla med en inavlad kanin?

2. Om en kanin blir 75% lejonhuvad och 25% dvärgvädur, räknas den då som korsning eller som lejonhuvad?

Hälsningar Amanda och kaninerna

Ninjapig
0

Kaniner klarar av inavel rätt bra! Men det beror ju på hur inavlad den är… altså syskon ska man inte avla på, inte förälder och son/dotter heller.. Det GÅR i vissa fall, men man ska inte riskera något.

Det räknas som korsning :)

//Kram Tilda

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Mannez
0

1# Nej nu är det så att den kaninen hon vill spara är inavlad mellan två syskon, men min kompis vill ta en kull på den när den blir äldre. Men då med min hane, men jag kan inte det här med inavel och jag vet inte om det blir någon fara.

Ninjapig
0

Jaja du tänker så…. Altså då finns det ju inavel i släkten, vilket kan orsaka så kallade "muppungar"…. Jag rekommenderar inte att avla mellan dem, men jag är ingen expert heller inom detta med inavel… :/

// Kram Tilda

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

MH1994
3

Kaniner är väldigt tåliga när det gäller inavel. Jag tycker att para syskon eller förälder/barn är ok (förutsatt att man vet vad man gör och har ett syfte med kullen, jag ser ingen mening med att göra det bara för att - jag menar inte att din kompis gjort det men det finns andra som gör så…).
Jag försöker dock att undvika syskon och förälder parningar men det är främst för att jag hela tiden vill spä ut blodet lite, mina holländare är nog inavlade ändå så jag behöver alltid nytt blod… Men jag vet många som med jämna mellanrum tar syskon/föräldra parningar och det är ju faktiskt ett bra sätt att kontrolera om det finns defekter i stammen. Glad

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Mannez
0

#4 Okej :)

Zvintos
0

Instämmer med #4 att inavel i sig, även syskonparningar eller mor/son far/dotter, inte är någon fara förutsatt att man vet vad man håller på med. Just med tanke på att man dubblerar både bra och ev dåliga anlag.