Bytt hö - lös i magen?
Jag har två kaniner, en äldre hane och en hona på ca 12 veckor. Hanen verkar ha en mage av plåt. Han har aldrig reagerat på någon grönsak eller frukt han fått och han har aldrig varit lös i magen. Honan däremot verkar vara väldigt känslig. Även små mängder grönsaker och frukt blir hon lite lös av så jag har faktiskt slutat ge henne det. Hennes diet består uteslutande av pellets och hö och då funkar det bra. MEN, häromdagen bytte jag hö. Det är inget fel på höt, mögligt eller så, bara av annan kvalité, vilket ledde till att båda kaninerna äter betydligt mindre hö än innan. Honan har jag faktiskt inte sett att hon ätit något alls av det nya höet när jag tänker efter. Klart att hon kan äta lite när jag inte ser förstås. Och nu i eftermiddags märkte jag att hon är väldigt lös i magen, så att hon till och med är lite blöt om baken. Kan hon vara så känslig i magen att hon reagerar på att jag byter hösort? Och vad ska jag göra nu. Man brukar ju rekommendera bara hö och vatten till kaniner om är lösa i magen men om det är höt som är problemet då? Eller är det det att hon hövägrar nu som är felet, att hon bara äter pellets. Imorgon ska jag försöka köa en säck av det gamla höet, men hur gör jag nu ikväll?
Byt tillbaka till det gamla höet, hon har mest troligt blivit lös i magen p.g.a. minskad intag av hö, inte det nya höet.
Jag vet inte vad du kan göra ikväll, hon klarar sig nog till imorgon med bara pellets.