Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5460 ggr
badbrain
0

Kanin parar sig med gosedjur

Nu kommer jag med en väldigt märklig fråga haha!

Min kanin (hane) har blivit kär i ett av mina gosedjur och vill para sig med den hela tiden. När jag tar bort gosedjuret blir han galen och springer efter mig :P

Är det fel att ta bort gosedjuret? Det är väl egentligen lika bra att låta honom para sig med det tills han inte har lust mer haha

saga97
0

om det inte värkar sunt kanske du ska kastrera honom han kanske inte slutar men det blir bättre min hund gjorde samma sak men efter var det inget gosedjurSkrattande

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Fridaaaa
2

Jag hade kastrerat honom.
Bara stressigt för honom att hålla på så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

badbrain
0

Jo jag har funderat på att kastrera honom, men det har blivit SÅ mycket mindre med att han inte juckar på saker. Och om 2 månader när han är riktigt vuxen kanske det försvinner helt.

Fridaaaa
0

#3 Det är inte säkert, dem kan hålla på så till & från i flera år.

saga97
0

det kan vara bra att kastrera honom satt han inte har det stressa dom där 2 månaderna endå ..Flört … är du orolig för operationer… eller vill du inte betala…. när man skaffar husdjur ska man tänka att man kan få betala över 10 000 kr en kastrering är inte dyr vart bor du det finns billiga vetrinärer lite här och där gör man inte det bästa för djuret ska man inte ha några

natha-mjau
0

Haha. Har samma problem med min hona. Hon har lugnat ner sig med juckandet nu och bara tvättar gosedjuret och ligger bredvid de. Hon letar efter det hela tiden och tar hand om de… Känns så taskigt att ta bort de :(

[_hsleiufhbtv]
0

Samma här, men gosdjuret har han haft i sin bur i lite mer än ett år nu. Och jag kan säga, att utan det hade vi aldrig kommit dit vi är idag. Det gör honom faktiskt lugn, och det bästa - han känner sig trygg i sin bur. (Vilket han inte gjort innan hos sin förra ägare, då han är omplc.kanin som jag "räddat")
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att ta bort det. Det är hans bästa vän, han juckar bara typ 2ggr/dag och får snygga muskler på köpet ;) Ser ingen anledning till att plocka bort det, då han aldrig bitit på det,  han har något att göra om han har jääääättetråkigt men framför allt all den tryggheten hans banangosedjur ger honom :)

badbrain
0

Hahaha, fint svar där av ''livetskaniner''

Handlar inte om pengar, men vill hålla mina djur så naturliga som möjligt. Känns taskigt att kastrera honom.

Men samtidigt håller jag inte mina djur naturligt i med att dom bor hos mig och inte lever vilt.

Har 2 helt olika syn på det, kan verkligen inte bestämma mig.

Vill bara att han ska må bra.

[_hsleiufhbtv]
0

Haha tack (y Tycker du kan ha kvar den om han inte blir stressad eller tuggar på den :) Kastrering tycker jag du ska vänta lite med..

badbrain
1

Tråkigaste är att det gosedjuret har jag haft sen jag var ett litet spädbarn :P

Får köpa en ny och se om han gillar den med haha

AkaiTsuki
0

Min förra han kanin gjorde också så, men det gick i perioder. Ibland så vare en juck månad enligt honom och sedan var det inget alls  :)

Tror inte det gör så mycket om han juckar på den sålänge den inte är speciell för dig och så länge han inte käkar upp den

//Joanna

Fridaaaa
0

Tror det är mest stressigt för dem om dem håller på så i en längre period

AkaiTsuki
0

Kanske för vissa men min kanin tyckte det var kul :) dock när jag tyckte det va nog fick han inte ha kvar gosedjuret

//Joanna

[_hsleiufhbtv]
0

#12 inte för min Albin iaf. Det gör han däremot lugn och trygg. Han har haft det i över ett år. Dag ut och dag in.

Fridaaaa
0

#13 & #14 Hur kan ni veta att dem inte är stressade?

[_hsleiufhbtv]
0

#15 för man känner sin kanin? Ganska logiskt. Jag och Albin står varandra oerhört nära, och minsta lilla stress märker jag det direkt.

AkaiTsuki
0

#15 Om min kanin hade varit stressad då skulle han kissat på sig…  eller vara hysterisk på vad som helst. Som sagt man känner sin kanin, när den är stressad syns det ofta i ögona och kropps språket också :)

//Joanna

Clariiz
0

Nu har jag aldrig haft en kanin som juckar på gosedjur. Men jag har gjort flera parningar genom åren, och hanarna har alltid varit slutkörda efteråt och verkligen pustat. Ingen fara om det sker så sällan som vid PARNING. Men inte skulle jag vilja att min kanin mådde så 2ggr/dag. Det är inte nyttigt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#17 En kanin behöver inte kissa på sig för att den är stressad.
En stressad kanin andas fortare t.ex

#16 Bara för att man står sin kanin nära, så vet man inte alltid hur sin kanin känner….

#18 Håller med dig…

hjartelyckanskaniner
1

Man ser på en kanin när den är stressad. Stel i kroppen, man kan se på öronen på vissa, de kan springa iväg i full vart och stampa. Känner man sin kanin utantill så ser man det direkt. Jag ser det direkt på mina. Dessutom jagar Suffi Bäret om de blir stressade:) En hona juckade på sin säl till gosedjur dock bara en 2-3 ggr och sen hoppa hon på det och bet insönder det. Hon var inte stressad över djuret utan snarare mer pga hormonerna som bara bubbla ur henne. Kan säga att tom jag kan se på Albin när han är stressad och när han är lugn och jag känner inte ens kaninen. Träffar honom 1-2ggr/mån Kastrering tycker jag inte man ska göra i första taget. Snarare att ta bort gosedjuret om det är det som stör.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

badbrain
0

Men när är det egentligen dags att kastrera sin kanin?

Jag vill bara det bästa för Bamse, innan ville han bara sig med allt och alla men nu händer det inte så ofta mer. Men jag ser ju också som tex igår att han blev stressad när jag tog bort gosedjuret och han springer även efter mina marsvin ibland. För 4-5 månader sen blev han till och med jätte agressiv ibland. Men nu är allting mycket bättre, men som sagt. Det händer lite då och då nu.

Om jag kastrerar honom vill jag verkligen att han ska må bra av det, och jag vet inte riktigt om han kommer att göra det.

hjartelyckanskaniner
0

Jag tycker det är dags när han skvätter något enormt. Alltså sitter och skvätter hela tiden. Hur gammal är han? Han behöver inte bli av med att jucka på gosedjuret för att han är kastrerad. Känner de där hanen blev ännu mer dominant och jobbig när det gäller juckandet.

Mvh Emma

badbrain
0

Hm ok, ja enligt papprena när vi köpte honom blir han 1 år nu.

Men fick reda på igår att vi blivit totalt lurade ac djuraffären när det gäller ras, storlek och ålder. Så jag har ingen aning om hur gammal han är. Under 1 år iaf

[_hsleiufhbtv]
0

#20 precis.. Man känner ju sin kanin, och vet när den är stressad. Min Albin blir lugn och trygg av den, har den som sin kompis och sover intill den, pussar den och tar hand om den som en liten bebis.

[_hsleiufhbtv]
0

#19 jo jag vet det. Med Albin vet jag. Du vet inte vad vi två jobbat oss ihop och vilken kanin han var innan han kom till mig. Tycker inte du ska uttala dig om kaniner du inte vet något om :)

Fridaaaa
0

#25 Har jag inte gjort det. Så kom inte med falska anklagelser tack.
Skrev att man inte kan veta hur ens kanin känner alltid, eftersom man inte är i kaninens kropp. Visst man kan tolka mycket på hur dem beter sig, via vissa beteende.

[_hsleiufhbtv]
0

#26 tolkade det så iaf. Jag vet enormt mycket om Albin, minsta lilla beteendeförändring skulle jag märka direkt. Slutar denna diskussionen då den inte kommer leda någon vart. Men jag har gosedejur till Albin. Han blir lugnare och tryggare. Säg vad ni vill :) Förlåt för lite OT TS!

hjartelyckanskaniner
0

#23 då kan han ha kommit in i tonåren. Vet de som kommit i tonåren när kaninen blev 3-4 år gammal. Eller ja, var i tonåren när han var aggressiv. #24 Ni har kommit långt du och Albin. Ingen skulle någonsin få en kanin så duktig på så kort tid som du fått hon att bli. Jaga honor är nog mer stressande än hans "kompis" :) Ni är som jag och Mio ihop, oslagbara:)

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#28 ja längre kommer vi inte.. Han kommer ju alltid minnas något. Precis, han blir bara trygg av den :) Höhö inte på banan kanske xP fast mio är på banan :O sjukligt duktig :D

hjartelyckanskaniner
0

#29 Han kommer ihåg dig som den goda människan iaf:) Yee Mio, min Mio :D äga ut alla i Småland nu då;) jepp jepp :))

Mvh Emma

[_hsleiufhbtv]
0

#30 precis :') Woho go mio :D Men nu lägger jag av med OT, tillbaka till tråden ;)

Fridaaaa
0

#27 Men det var absolut inte så jag menade :)

saga97
0

det här med naturligt är inte sant kaniner mår bra av att bli kastrerade

Tarkie
5

Måste bara lägga mig i tråden. Folk försvarar kastrering och säger att det är det bästa för snuskiga hanar för dom blir stressade. Vart får ni bevisen att en hane/hona som parar sig och snuskar sig är stressad?

Jag håller med Emma. En stressad kanin är en stel kanin med spända öron och rör sig stelt. Eller en kanin som springer runt i 214312523632 i en cirkel och stampar och har sig.

Sålänge kaninen bara parar så gör ju den det den kan för att ja fortplanta sig. Det är instinkten i kaninens kropp att den ska föra vidare sina gener.

Att kastrera en snuskig hane kan faktiskt slå om helt och hållet och göra honom osäker och rädd och stressad. Jag har själv erfarenhet av detta och många kaninhoppare (som inte finns här) som träffat Hunter kan stärka det.

Jag kastrerade honom för att han inte skulle användas i Avel och det var det värsta jag någonsin gjort i mitt liv. Han blev helt pyskiskt konstig och började se spöken överallt och bara stressade upp sig och sprang runt och runt och han var jätterädd och tappade sitt självförtroende helt och hållet. Det tog nästan ett halv år innan han blev sig själv igen efter kastreringen.

Och jag har sett många fler fall där kastrering av hane gått åt helt fel håll. Så jag skulle faktiskt aldrig kastrera en hane tills hans beteende blivit så jobbigt som tex Emma nämnde, skvätta och skvätta och vara allmän vidrig så man inte kan hantera dem.

badbrain
0

Jo, och det är exakt dom konsekvenserna jag tänkt på. Därför har jag inte kastrerat min

[_hsleiufhbtv]
0

#34 mycket bra skrivet!

[EllenAlicia]
0

#6 hehe Zingo har oxå valt ut sitt gosedjur som hon sitter och slickar på när jag tar in henne eller om jag tar ut den :)

hjartelyckanskaniner
0

Tarkan: Det syntes inte det minsta under Kista han var såå snygg där! Har alltid gillar hans kropp:) har ju inte sett honom innan så kan inte säga att jag gillade hans stil innan, men det gör jag nu efter att jag sett honom:) Det kan ta sin tid innan de blir sig själva och man hittar den där gosiga kaninen:) En kompis som kastrerade sin hane, där kunde hanen sitta på burens tak och sitta och jucka. Klappade man honom så jucka han i marken. Han var aldrig så innan. Man måste tänka extremt noga innan man kastrerar! Inte så att de kan operera tillbaka kulorna igen.. Jag kommer aldrig kastrera igen! Förlorade min lilla bebis i narkosen. Trotts duktiga veterinärer. Han var stressad och de sövde honom och då klarade inte hjärtat det och slutade slå. Hjärtmassage, värmde upp honom, ja, allt. Efter det har jag valt att aldrig mer kastrera.

Mvh Emma