Liten Hare / Sverigehare
Sverigehare är en ny ras som håller på att tas fram. Det är ännu inte en godkänd ras utan arbetet pågår att få fram rastypiska individer efter den standard som skrivits. Tanken är en mellanstor hare, typad som den belgiska men med en idealvikt på 1,8-2,3 kg och godkänd i alla färger.
Precis som de andra hararna ska sverigeharen ha en kort, glänsande päls med lite underull och främst täckhår. Öronen ska vara långa och styva och huvudet långsmalt. Kaninen ska vara slankt byggd, ha en indragen buklinje och långa framben så den ser högrest ut. Halsen ska vara lång, bröstet smalt och ryggen välvd, ungefär som en kvartscirkel. Mycket vikt läggs även på att behålla ett trevligt temperament hos kaninerna och många av djuren som används i aveln är duktiga hoppkaniner.
Intresserad av att hjälpa till att ta fram denna ras? Vi behöver fler engagerade :)
ååå så söööta. vill hjärna hjälpa men är liten och har ingen uppfödning
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Har följt svharen sen dess början och tycker det värkar som ett seriöst projekt men jag vill rädda det raser som redan finns min hjärta klappar för dvärgharen som bara blir färre och färre.
Åh vad vacker! Skulle gärna också hjälpa till men jag uppföder inte kaniner. Men om det finns något annat man kan hjälpa till med så gör jag gärna det!
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika