Det som inte fick hända...
Jag köpte en hankanin, och sedan en honkanin för jag ville att han skulle få en kompis. De fann varandra direkt och ligger alltid och myser, leker utanför buren tillsammans. Tanken var att hon skulle få en kull och sen skulle han kastreras. Kände en kväll att hon nog var dräktig och skulle boka tid för kastration dan efter men när jag kommer hem hade hon fött en kull på 4 ungar. Hanen togs ur buren och blev kastrerad men han hann ju para henne igen så nu har jag en kull på fyra till. Hon visade inga symtom på att boa den här gången heller, även om hon gjort ett jättefint bo den här gången. De små är snart tre veckor och alla verkar trivas bra med varann. Hanen bor fortfarande i egen bur då jag är rädd att han fortfarande kan para efter kastration. Men, vad gör jag av alla ungar? Buren börjar bli rejält trång nu. Kan han bebisar gå med pappan eller ska de och när ska de sättas i egen bur? Har plats i förrådet och håller på att bygga stora burar där, med elementet igång blir det ca 10 grader om det är 10 minus ute. Hur varmt måste det vara för att jag ska kunna flytta ut dem där?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Nej hanbäbisar ska inte gå med pappan, hanar ska man inte alls ha tillsammans, ungar kan ju gå tillsammans tills dom blir könsmogna, men dom kan slåss på liv och död när dom blir könsmogna.
Ungarna ska ju gå med mamman i minst 6 -7 veckor, honorna kan ju fortsätta att vara i samma bur som mamman, men hanarna bör du ju flytta till egna burar så småningom, dom blir väl könsmogna vid tidigast 3 månader.
Är det 10 grader så är det inget problem att flytta dom till förrådet.
Alla ungar går med mamman och de blir 8 veckor nästa vecka. Är de små på snart 3 veckor för små att flytta ut? De är ju fortfarande så små. Men det går inte att ha en hanbebis med en kastrerad hane? Tanken är ju att alla ska bo tillsammans ute. Bebisarna ska ju säljas men innan de gör det tänkte ja

#2 Det kan gå om en eller båda är kastrerad, men det är inte alls säkert det går ändå, du får väl prova under uppsikt. Är det bara en hane i kullarna? Tror inte det är nån fara att flytta ut dom små om det håller 10 grader.
Det kan väl ta en tid att få dom sålda, speciellt den här tiden på året, inte direkt kaninsäsong.
fast hur hade du tänkt dej från början? buren börjar bli trång nu och den skulle blivit lika trång med en planerad kull.
könsmogna fertila hanar och honor ska inte vara i samma bur, ska man para ska man göra det under uppsikt, inte lämna dom ensamma. Hanen kan befrukta honan två gånger under dräktigheten, så honan bär två kullar samtidigt, och sedan para direkt efter födsel.
de på nästan 8 veckor kan flytta ut redan nu, låt dom bara bo ihop (ungarna alltså, inte mamman) tills de blivit 8v, sära på hanar och honor senast vid 10v ålder, honorna kan gå tillsammans några veckor till om det krisar med burar.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Tanken var ju att det skulle bli en kull, och jag vet att många är emot att man har dem ihop men de trivs ju jättebra ihop. Och en kull har jag plats med, har plats för den andra med men det blir ju burar i hela huset känns det som. I den första kulle blev det en hane i den andra vet jag inte könen än. Därför jag undrar om det går att ha hela familjen ihop i en jättekul i förrådet. Alltså mamma kanin alla hennes ungar och den kastrerade hanen? Tills det är dags för dem att säljas. Hur länge kan en hankanin gå med sin mamma och systrar innan han ska sättas i egen bur? Känns som jag får olika råd… Kommer att bli tre burar på 60x190cm. Alt att jag har mor o far med ungarna i förrådet och hanbebisen får stanna kvar inne då han annars får sitta själv. Som sagt behöver alla råd jag kan få…
De är ju inte världens smartaste plan du har haft, och har man okstasterade kaniner tillsammans blir de ju ungar, å på pappret man får av vet står de att de hanen kan para å de blir ungar därav ska han vara sj i minst 2v innan man sätter ihop dem igen, så lite skyll dig sj och de är inte elakt menat.
För honans bästa är de lika bra att du tar bort dem äldre ungarna och sätter dem i en annan bur, sära då på honor och hanar.
Pappa kanin sätter du till honan när alla ungar är sålda, elr om de finns hon kaniner kvar, men inte till andra hanar.
Så du får vänta sådär 3 månader innan du sätter pappa kanin te mamman.
Samt att du redan nu förösker leta hem till dem yngsta kaninerna, de är skit svårt att få kaniner sålda, tycker jag, och sälj dem inte till djur äffar vad du än gör. hellre till omplaceringshem elr kanske till nån naturbruksskola om dem e intresserade vill säga.
Men ja han kaninerna får du senare sätta 1 och 1 i burarna, men honorna kan ju då gå tillsammans i stora burar samt att dem får komma ut ett par timmar om dagen.
Hanen går fortfarande själv efter kastrering. Han har inte fått träffa honen utan genom galler efter det. Och han kastrerades samma dag som kull 1 föddes. Så ja det blev lite olyckligt alltihop, hade läst på tyckte jag om att honorna boar innan osv men hon gjorde inte det alls, inte med någon kull utan fixade allt samma dag som de blev födda. SÅ hade inga förvarningar alls förutom att jag tyckte mej känna något i magen dagen innan men trodde som sagt att det var ett tag kvar.
Men nu är det som det är.
Men tack för tydliga svar. Mamman åker ut i förrådet med sina ungar, hanarna får stanna kvar inne i varsin bur. Så får det bli.
Bara att ge sig ut o snickra klart allt bara. Så hanarna också får en egen bur ute.
#7 Honor går ju dräktiga i ca 28-32 dagar, så det borde du kunnat räkna ut? De kan också ha två kullar samtidigt i magen - vilket resulterar två kullar vid olika födslar.
Har själv hänt mig, dock tjuvparning då hanen smet in till honan efter att han rymt. Det tär en hel del på honan att få två kullar efter en sån kort tid. De förstfödda ungarna kan riskera att få i sig den starkare mjölken som honan producerar till de nya ungarna, vilket kan leda till svår diareé och extrema magsmärtor.
Även om honan boar en tid innan ungarna kommer, betyder inte det att hanen inte parar henne igen.
Men det är bra att du gör det bästa av det som hänt! :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Om det är 10 grader ute skulle jag nog inte sätta ut ungarna på 3 veckor direkt från 20 grader inne. Knappt ens de på 8 veckor. De har inte så mycket fett eller muskler på kroppen. Har du möjlighet att sänka temperaturen i det rummet de bor nu? Om det är ett rum ni inte vistas i så mycket kanske ni kan försöka få ner i etapper så mycket som möjligt så att de hinner vänja sig lite?
Hade det hänt mig hade jag nog flyttat alla ungar på 8 veckor från mamman för att hon ska få det lite lugnare. Hanen hade kanske kunnat gå någon vecka till med honorna men jag hade inte tagit risker i onödan, en till kull skulle ju inte bli kul!
Den kastrerade hanen skulle jag nog avvakta med att sätta ihop med honan, finns en liten risk att han skadar ungarna och stressar honan. Hon borde få det så lugnt som möjligt nu. Kanske vänta ett tag efter att hon blivit av med ungarna så hon verkligen hinner vila sig.
Lycka till oavsett vilket sätt du väljer!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Känns inte som om nån faktiskt läser eller förstår vad jag skriver så ingen ide. Har fått den infon jag behövde. Tack!