Behöver hjälp med förstföderska!
Oväntad kull från förstföderska, har fått dem under natten och fick se nu på morgonen att den låg död. Honan har knappt boat över huvudtaget, de ligger i lite lurv där innei boet . Paniken stiger då hon inte vistas något i boet, bara sitter utanför. Hur länge ska man vänta tills man måste ingripa?
Vad ska ja då ge de små?
tacksam för svar!
Hjälp till boa över dem spec om de bor ute. Kika till dem att alla lever 1 gg om dagen o plocka bort ev flera döda, men undvik annars att rota runt första tiden
Honans instinkt är att hålla sej ifrån boet, de ger mjölk 1-3 gg/dygnet. Du märker nog om nga dagar om de får mjölk el inte.. Hoppas det går bra 
På Chagalls sida finns kortfattad bra info- http://chagallskaniner.weebly.com/ungarna-vaumlxer.html
syns det på dem att de fått mjölk? är mer insat i råttor som får "mjölkmage" att det verkligen är synligt. är det detsamma gällande kaniner?
#2: Det brukar synas om magarna är runda och goa. Man brukar dessutom kunna se på skinnet ifall de får tillräckligt med mjölk eller ej, dvs ifall de ser uttorkade ut eller inte.
Ok. Får hlla stenkoll på henne. Hon har fortfarande inte gjort något. Man blir så nojjig ^^''
de brukar bara ge di två gånger om dan. oftast tidig morgon och sen kväll.
vissa honor vill inte visa att de har kull utan håller sej utanför boet dagtid.
kolla försiktigt hur ungarna ser ut i huden, är den som russin, lite skrynklig får de oftast i sej för lite di.
är de runda om magen så har hon nog diat dom under natten.
ge lite spån, halm,hö el rivet tidningspapper att boa med. hon kanske inte har tillräckligt med lös päls så hon kan bygga bo själv.

Om hon har plockat lite päls så kan du försöka dra loss lite päls från hennes mage och bädda in dom bättre.
Annars finns inte så mycket du kan göra, att stödmata nyfödda kaninungar är i princip omöjligt, men har hon boat lite och fött dom i boet så kommer hon nog att sköta om dom. Det är ytters sällan man ser då honorna är inne och ger ungarna mat, eftersom dom bara är där några minuter, så man ska ha tur om man märker det, men kollar man dom varje dag och ser att dom har runda magar så får dom mat.
Tack så hemskt mycket för era svar
Tack så hemskt mycket för era svar
Du kan ju lägga honan på rygg i din famn, ta en unge i taget å mata den i ca 5 min per gång, ca 2gånger om dan.
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#9 Men så ska man endast göra om man är säker på att ungarna inte får mat. jag är lite skeptisk till att "tvinga" en hona att ta hand om sina ungar. Stressar man de genom att tvångsdia kan det sluta med att honan biter ihjäl ungarna.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå

#10 Precis vad jag också tänkte skriva. Dessutom är det lätt hänt att honan börjar sprattla och kan skada ungen.
#10 Jaja, såklart, men jag menade då om honan ej diar. Man ser ju det om ungarna är smala o,s,v.
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Sex st levande. Tog en och kollade, inte nå rynkig. Såg fin ut. Ville inte störa allt för mycket så tog bara en.

#13 Jag brukar kolla ungarna varje dag, se så att alla verkar ha fått mat och mår bra, att dom ligger tillsammans i boet.