Konstigt öga, hjälp!
Min kanintjej är nu 1,5 år gammal och sedan hon föddes har hennes ena öga sett konstigt ut. Hon är egenuppfödd av mig och ingen av föräldrarna hade något liknande och inga kullsyskon har det heller.
Jag har svårt att avgöra ifall hon kan se på ögat eller om hon är halv blind, finns det något man kan göra för att se det?
Vad kan det bero på och finns det något att göra åt det? 
Kanske är svårt att se på bilden hur det faktiskt ser ut men det är ett svart fält på irisen ovanför pupillen.
Kanske någon form av missbildning i färghinnan? ingen aning vad det kan vara. verkar hon se sämre? /:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Oddeye, dvs ögat har två färger, blått och brunt. Blir så ibland hos wienertecknade kaniner.
Precis som #3 skrev så kallas detta oddeye, och detta är vanligt hos Wienertecknade kaniner. Detta är inget som påverkar synen :)
Men hennes andra öga är också blått och "missbildningen" är helt svart och flyter ihop med pupillen. Kaniner kan väl inte ha helsvarta irisar?
Oddeye är ingen missbildning, utan det är något helt normalt förekommande hos wienerttecknade kaniner. Jag ser inget som ser ovanligt ut på dina bilder.

#5 Det kan ofta vara så att ett öga är blått och det andra är tvåfärgat, blått och mörkt, det är säkert inte svart utan väldigt mörk brunt så att det nästan ser svart ut. Har haft flera wienertecknade ungar som haft så.