Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 379 ggr
Becca-
0

Från ute- till innekaniner?

Jag har 2 underbara små sötnosar som fyller 2 år i sommar, och dem har bott ute sedan dem föddes. Just nu bor vi i ett radhus med en utegård, där dem just nu håller till.

Jag ska dock flytta hemifrån till sommaren, och vill verkligen inte lämna mina älsklingar hos mina föräldrar. Det skulle jag inte klara!

Så, tror ni att det går att vänja in dem att bo i en lägenhet - trots att dem har bott ute hela sitt liv. Jag vet att det inte ska vara stor temperaturskillnad, vilket det heller inte kommer va eftersom det är sommar, men andra tips? tas gärna emot!

Vad ska man tänka på med innekanin?

Dem har fått vara inne i vårat kök vid något tillfälle, men inte vågat ta sig fram på golvet. Går det att vänja dem vid det, eller måste det finnas mattor överallt?

Tack på förhand Skrattande

natha-mjau
0

ska du ha dem frigående?
Tänk på att fixa alla sladdar!!!!! sladdskydd eller gömma dem så de inte kommer åt.
Ha mattor, det är lätt att de glider och skadar sig. Jag har inte mattor överallt, och min kanin klarar av det, men märker att hon glider väldigt lätt när hon springer.
Låt dem gå på mattorna först till och börja med, så de kan ta sig fram. sen kan du ha större springor mellan mattorna, så de måste 'ta sig över' golv biten för att ta sig vidare, om du förstår :) så de lär sig att golvet inte är farligt.

Ha en stor bur, och toalätter i varje rum som de får vara i, så det inte händer nån olycka nånstans.

http://kaninmagazinet.se/2012/january/inne-frigaende-kanin.html

Becca-
0

Ja, planerar att dem ska vara frigående på dagarna när jag är hemma. Sova i buren på natten och vara där när jag inte är hemma.

Sladdarna vet jag redan, ska se till att "bygga in" alla sladdar i den nya lägenheten innan jag flyttar in.

Hur tycker ni att jag ska lösa det med bur? Ska jag köpa en vanlig innebur, eller ska jag använda kompostgaller?

Skulle uppskattas med bilder på hur ni har löst det med buren.

natha-mjau
0

jag har en vanlig 120 bur till min kanin, hon är frigående och inlåst på natten :)

Becca-
0

Okej, men eftersom dem är 2 - och är vana att bo i en väldigt stor bur, så tror jag inte att det räcker om jag ska vara ärlig. Någon annan som har tips? på någon annan lösning?

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag tycker att du ska bygga en bur av kompostgaller om de är två. Det är lätt att det blir för litet annars. Bygger du av kompostgaller så kan du ju ordna den storlek du själv önskar :) Min innekanin glider bara omkring på golvet, så precis som sagt så är det bra med mycket mattor!

Kassy
0

#4 Kolla på jättekanin iFokus, finns några som byggt egna inneburar där ;)

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Becca-
0

Tack för svaren! Kikar in på jättekanin oxå.