Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1417 ggr
tootiis
0

Fler kaniner bättre än en?

Är det bättre om man har 2 kaninkompisar än bara en som är helt ensam? :)

Har läst lite, och enligt de jag läst är de bättre om man har 2 kaniner tsm.. Men ja, vad vet jag? xp

// MT ♥

Fridaaaa
0

Nej det är inte bättre.
Kaniner är kolonidjur, alltså lever inte i flock, så dem har inget behov av en kompis. Jag har t.ex mina 2 hankaniner själva, var en av är inne och har sedan den andra ute i boden plus 3 honor som går i en flock för sig.
Men dem är lika lyckliga vilketsom :)

Och långt ifrån alla kaniner trivs med sällskap.
Ska man ha kaniner  samma bur bör det vara honor som växt upp tillsammans eller kastrerad hane + hona, fast det är inte heller garanti att det ska fungera:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tootiis
1

#1 - Okej :) Bara funderar eftersom min hona är lite ensam..

Har dock en katt som funkar som hennes kompis, fast har hört att kaniner kan bli rädd för katter osv.. Men här är de snarare katten som är rädd xP

Funderar på att behålla en unge från första kullen om dom funkar ihop :>

// MT ♥

Fridaaaa
0

#2 Dock blir det inte samma sak mellan katt &kanin  som mellan kanin&kanin eftersom dem inte talar samma "språk". Och man ska inte heller låta dem vara själva :)

tootiis
0

#3 - Katten vågar bara gå nära kaninen om jag är med så dom är inte själva ;)

Men visst kan man ta t.ex mor & dotter/mor & son? Dock isf kastrera hanen sen.. Just nu funderar jag bara, men skulle vara kul att ha kvar en unge från första kullen.

// MT ♥

Fridaaaa
0

#4 Ja mor och dotter brukar kunna fungera, likaså mor och son, dock måste man sära på dem när hanen är runt 10 veckor (helst tidigare) och vänta med kastrering tills han är 4-6 månader gammal (olika beroende på veterinären).

tootiis
0

#4 - Okej, tack! :D

Får fundera mer innan jag bestämmer mig..

// MT ♥

[Ssiri]
1

visst, kaniner är kolonidjur och har varsin håla och så, men man ska alltid ha MINST 2 kaniner annars kan det faktiskt sluta med att dom dör i depression.

När dom lever i en koloni så är dom många och det är bara när dom "sover" som dom är ensamma i sin håla, kaniner är ALLTID lyckligare när dom är 2 eller helst 3.Cool

[_hsleiufhbtv]
2

#7 Det håller jag inte med om, kaninhanar som inte är kastrerade kan nästan aldrig bo tillsammans då de slåss på liv och död. 
Borde det inte vara fler dödsfall av kaniner då? Dom flesta bor ju faktiskt ensamma, eller hur?

Men jag tycker också, att om det går bra, så ska man ha mer än en :) Tex honor eller hona + kastrerad hane.

Fridaaaa
1

#7 Haha nej det stämmer verkligen inte! Kaniner måste inte bo 2 st. Dem klarar sig utmärkt själva.
Finns ingen lag eller ett måste att kaniner ska gå 2 st.
Och dem dör inte av depression, då skulle inte någon av mina tidigare kaniner blivit 8-10 år gammal…..

[Ssiri]
0

8#

nej jag vet att hanar bråkar men man kan ju ha 2 honor om de växt upp med varann och en hona o en hane om hanen är kastrerad??

9#

jo det finns en lag på det, eller inte lag med straff men regel eller vad man ska säga, jag vet inte vad ni fått höra men i alla mina böcker så står det att man ska ha minst 2.

[_hsleiufhbtv]
0

#10 Precis, och om det funkar att ha dom ihop, tycker jag definitivt man ska ha det, men en kanin blir inte deprimerad om man har den ensam.
Men man kan inte ha 2 okastrerade hanar tillsammans iaf.

[Ssiri]
0

11#

jo dom kan bli deprimerade.. fast det kanske skiljer sig från ras och så men alla kaniner jag har träffat har varit mycket lyckligare med en kompis :) :)

Fridaaaa
2

#10 Nej det finns det inte, sedan får du säga vad du vill.
Står på jordbruksverkets sida bör alltså ingen lag eller regel!

Många kaninböcker visar dessvärre fel. T.ex att man ska ge gnagarblandning, saltsten osv.
Kolla själv på jordbruksverkets sida, där står det bör vilket inte är en lag.
Så det är fel av det att säga att kaniner ska ha en kompis och att dem blir depremerade och dör, för det är helt galet och fel

tootiis
0

Blir lite förvirrad just nu ^^'' Hehe, ehm..

Min hona är en gotlandskanin så..

// MT ♥

Fridaaaa
0

#14 Lyssna inte på Ssri, för det hon har skrivit stämmer inte :)
Knainras spelar ingen roll ;)

tootiis
0

#15 - hehe okej :)

Men kanske har en teddydvv hona, som jag får köpa.. Ska kolla lite mer. Vit med blåa ögon :D awesome!

// MT ♥

Fridaaaa
0

#16 Okej :) SKoj!
Hur gammal är den? :)
Tänk på om du ska ha 2 kaniner ihop, att ha stor bur :)

tootiis
0

#17 - Hon är född 111221 :) Har fler burar här hemma, så tror inte de blir ngt problem..

// MT ♥

Fridaaaa
0

#18 Okej värt att testa, går det inte så kan du ju då ha 2 burar bredvid varandra:) Lycka till! :)

tootiis
0

#19 - Jo precis :) Tack!

// MT ♥

[Ssiri]
0

10#

jag har inte sagt att det är LAG heller!!! och jag har inte sagt att det skiljer sig från rs jag sa KANSKE för jag vet inte!! sluta missförstå mig och om det står BÖR på jordbruksverkets hemsida så betyder väl det BÖR, BORDE. Visst kaniner som får mycket kärlek av sin ägare kan klara sig själva men när man är på jobber/skolan eller vart man nu är så kan dom bli lite gladare av att ha en kompis.

det är vad jag har läst och sett och tror ni andra får tro vad ni vill jag menar inget personligt mot just dig frida, jag vet att du tar bra hand om dina djur. jag vill bara hjälpa trådstartaren <3

Fridaaaa
0

#21 Jag missförstår ingenting, jag läser det du har skrivit, ingenting annat.
Du har skrivit att kaniner ska vara minst 2 st annars blir dem deprimerade och dör. Vilket inget av det är sant :)

Men nu vet du hur det är ^^,

[Ssiri]
0

22#

vissa dör, inte alla, bara dom som är riktigt ensamma.

Nej, jag har inte bytt åsikt jag tycker fortfarande att kaniner borde ha en "artkompis" att prata och gosa med. Men jjag ska nog inte lägga mig i mer eftersom ingen tycker att jag har rätt :(

men lycka till med kaninen/kaninerna tootis Skrattande

tootiis
0

#23 - tack :)

// MT ♥

Suskiv
2

#21 Min ena kanin skulle inte bli lycklig över en kompis, hon vill absolut under inga omständigheter dela sin bur med en annan kanin.

En del kaniner vill ha sällskap, andra inte. Man kan inte utgå från att alla vill ha en kompis.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
1

#23 Fast man kan inte utgå ifrån att alla kaniner vill ha sällskap, vissa kaniner tål inte ens någon annan kanin i samma bur eller i närheten :)

dermot
2

#23 Alla kan inte ha rätt. Alla har rätt till sin åsikt däremot, men faktiskt så finns där ingen lag (som du skrivit längre upp bland kommentarerna) om att kaniner måste gå i par. Det är gnagare som ska gå minst två och två, - med undantag för guldhamster.

Jag anser att om man vill ha flera kaniner så mår de bäst i varsin bur, men så att de kan se och "känna av" varandra. Eller det ultimata vore ju att ha en superstor inhägnad och ha allihopa där så de själva kan gräva gropar och bestämma vid sina revir. (kastrerade hanar + honor)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ljusta
2

Vet att det finns många många människor som fortfarande inte förstår att kaniner i de allra flesta fall trivs med artsällskap, om inte i samma bur så i en bur bredvid med bara galler bredvid (ändå sällskap men de kan inte skada varandra!). I det vilda så lever ingen kanin ensam, och att lagen säger att kaniner bör hållas i par när det är möjligt är inte tagit ur luften. Många kaniner har tyvärr inte fått gå tillsammans med andra kaniner längre än 6-8 veckor och då inte lärt sig kaninspråk, dessa kan det vara väldigt svårt att få att anpassa sig till en kompis. Och kaniner kan visst bli deprimerade. Ofta märker inte människan det utan tänker att det är kaninens personlighet.

Här hos mig så går alla honor tillsammans med sina ungar (honor av naturliga skäl) länge om de inte blir sålda. Just nu har jag en "koloni" där det bor tre vuxna honor, en mamma och två döttrar ur olika kullar. En av honorna har fått ungar som alla hjälps åt att passa. De två som inte är mammor till kullen har ändå hjälpt åt att dra päls. Kommer att fortsätta att starta "kolonier" där honor, döttrar och barnbarn osv får bo. Tycker att det är det absolut naturligaste för kaninerna. Jag ställer ut och vill inte riskera vita hår och skador, men har *peppar peppar* inte haft några problem med det om man är med och tar bort de som är för dominanta (för som sagt, alla passar inte att bo i samma bur som andra kaniner utan vill bossa för mycket).

Så jo, kaniner har behov av sällskap, och kan inte en människa erbjuda det mer än en timme/dag så tycker jag absolut att man ska skaffa en till kanin.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#28 Fast det stämmer ju inte att det är lag/regel att dem måste vara det eller att dem dör av depression om dem är ensamma :) Då hade vissa av mina kaniner jag hade under skoltiden inte blivit gamla ;)

Ljusta
0

#29 Jo, lagen säger att kaniner bör gå i par, inte att de måste ;)

Det står väl ingenstans att kaniner i regel dör av att gå ensamma?

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#30 Nä men en här i tråden skrev det :) trodde du hade läst det.
Fast bör och måste är 2 helt olika saker enligt mig ;)

Ljusta
1

#31 Jag har läst och hon skrev att kaniner kan dö av depression, inte att de alltid gör det.

Bör är ganska starkt enligt mig.

Ljustadalens kaningård

[Ssiri]
0

det jag sa om att dom dör menas så här:

det finns en kaninsjukdom som heter RHD(rabbit haemorrhagic disease)

som orsakas av ensamhet, den kanske inte drabbar alla kaniner (inte "ensamvargarna) men vissa. Den kan dom dö av.

28# jag håller med dig :D :D

[linneasandberg]
4

men isåfall dör dom väl oftast av att den är van att ha en kanin som sällskap som dör eller försvinner så dom slutar äta osv. för att dom blir så ledsna?

[Ssiri]
0

34# aa är inte så säker men kanske, det beror väl på.

tootiis
0

Okej, nu är jag riktigt förvirrad xD ehm….

// MT ♥

Fridaaaa
1

#36 Sammanfattning: Kaniner måste inte vara 2, men står i lagen bör vara 2.
Går likabra att ha ihop (beroende på kaninerna) och vill kaninen inte ha sällskap i buren kan man ha en bur vid sidan om :)

[Ssiri]
0

37# bra sammanfattning :)

tootiis
1

#37 - Okej :) Då tror jag att jag ska ta ett snack med mamma.. Är riktigt sugen på den där teddydvv honan jag pratade om ^^

// MT ♥

Suskiv
0

#33 rabbit hemorrhagic disease beror på ett virus, inte på att kaniner är ensamma.

[Ssiri]
0

40#

jag vet att det är ett smittsamt virus, men det står i min bok så här:

orsaker du själv kan avvärja: kaninen är ensam, saknar en atrfrände, har långtråkigt och sen så står det att den är rhd Glad men vad vet jag jag läser i boken och tror på den :)

saga97
0

min kanin värka vara lyckligare med burkompis det var då hon blev tam ungen bara kom fram till mig som den brukar sen kom gosa tog bort ungen från mitt knä  och satt sig där själv och bums så var hon tam

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Suskiv
1

#41 vad är det för bok du läser egentligen?

[Ssiri]
0

42#

Precis :D visst alla kaniner kanske inte är så men dom flesta :D

[EllenAlicia]
1

Vissa kaniner gillar att bo ensamma och vissa gillar och bo med en kompis :)

tootiis
0

Btw, kanske ska säga att min hona har lite långtråkigt på dagarna när jag är i skolan.. o.o

// MT ♥

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här kan det se ut när dem trivs ihop ;)

Från vänster: Smilla snart 10 måander, Tufsan 6 år och Flizan snart 2 år :)
Flizan & Smilla har samma mamma.

tootiis
0

#47 - aww :')

// MT ♥

[Ssiri]
0

43# den heter

:kaniner,lyckliga och friska av Monica Wegler :D :D

jag kanske hade förstått det fel om sjukdomen men det var ju inte den detta handlade om utan om kaniner ska vara en eller flera ;)

Jonaflax
2

Kaniner HAR glädje av sällskap, även om de inte alltid gillar varann tillräckligt för att bo i samma bur. Somliga trivs som rumskamrater, och andra som grannar.

Kaniner som inte har andra kaniner i sin närhet bör enligt mig få bo inne så de har mkt kontakt med sina människor. Eller ha människor som umgås med dem ute flera timmar om dan.

Kaniner kan också bli kompisar med både katter och hundar, även om de talar olika språk. Så även andra djur kan bidra positivt till kaninens välbefinnande.
Fast man måste ju hålla koll så inte jaktinstinkterna ställer till det.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[Luppa]
0

Jag tycker nog att kaninerna verkar ha glädje av varandra, även om de inte sitter i samma bur.

Suskiv
0

Jag har också den boken, det står mycket felaktigheter i den boken.

bambiiii
0

har inte läst diskotionen här nere men…

i  lagen står det att de bör vara2 inget måste!
hankaniner kan döda varandra när de är tilsammans det blir väl bara jobbigare för en kanin att vakta sin revir väl!

så de bör det men inget måste

jag har en bara en kanin,han mår bra och frisk och glad :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

ullaholger
0

Man ska ha minst två kaniner i den mån det går, men självklart passar inte det alla. I min lägenhet t.ex. finns det inte plats för två st, men det viktiga är att man är medveten om jordbruksverkets riktlinjer, jag menar, det finns ju en anledning till att de finns.

Doggiemeister
0

det här me kompis är helt individuellt. jag behövde en åt min kaninpojke. mest för att man inte fick vara ifred 1 sekund. han kunde liksom sitta utanför toadörren och bara vänta på att man skulle vara med honom. så han behövde verkligen en kompis xD

jahadu
1

Jag skulle aldrig få för mig att hålla en kanin ensam utan varken burkompis eller granne, aldrig…