Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
Läst 4753 ggr
1NS4N3
0

Livrädd för mitt lilla hjärta...!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara över en natt så hände detta. Såg nu i morse att Antons öga var geggigt och … ja, som på bilden. Pälsen är borta runtomkring också. Dessutom har han plockat av sig massa päls som ligger överallt i buren. Inte lite päls heller. Och så kollade jag igenom hela honom, hittade ett litet sår också.
Trodde han var sjuk först, men nu när jag tittade närmare på honom ser det ut som om han hamnat i något slags slagsmål eller liknande.

Är sjukt tacksam om jag får svar! Tänker ringa veterinären, men min stackars far är inte så taggad på det eftersom det kostar skjortan.

Fridaaaa
3

Ser ut som eksem eller ögoninflammation.
Skaffar man djur måste man till veterinär om det behövs.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

1NS4N3
0

Finns bilder på örat och pälstussarna också.

1NS4N3
0

Fridaakesson: Jag hoppas det. Hur behandlar veterinären det? Och vet du hur allvarlig det är?

Fridaaaa
0

#3 Svårt att säga eftersom jag inte är veterinär.
Men om den har på öronen med så kan det vara t.ex Svamp?, ringorm eller liknande med. Åk in till kaninkunnig veterinär.

1NS4N3
0

#4 Det är bara ett litet pyttesår han har på örat. Ska absolut ringa, tack så mycket för hjälpen!

[Highonbluetomorrows]
2

Oj oj. Kan vara skadedjur, allergi, sjukdom eller slagsmål. Var var det andra såret? Att inte hjälpa djur som lider är ett brott mot lagen.

Du kan ringa veterinären utan att boka tid, dvs bara rådgöra. Rengör såren med klorhexidin och tvätta rent runt ögat.

1NS4N3
0

#6 Ja, han är ju utekanin så jag vet inte vad som har hänt. Det lilla såret var på örat. Endast ett litet, men tog med den i texten i alla fall. Skrev ju som sagt att jag skall ringa veteriären, bara att min pappa inte var så himla pigg på att sponsra.

Ja, får göra det. Ska sätta han i innebur också tills vi hälsat på veterinären.

Fridaaaa
2

#7 Bor han ute? I så fall kan du inte bara ta in honom, då kan han få värmeslag.

[Highonbluetomorrows]
1

Har du andra kaniner/djur så håll dem strikt åtskilda från varandra också, om det skulle vara något smittsamt. Var själv noga med att tvätta händerna efter att du rört kaninen.

Hoppas det löser sig!

1NS4N3
0

#8 Herregud, det vet jag (: Ska ha stackarn i garaget. Där är det lika kallt som ute.

#9 Tyvärr dog hans kaninkompis Pink för några veckor sedan. Så han är själv just nu.
Tack!

[Luppa]
6

Köp ögonsalva på Apoteket, typ Noviform. Ser ut som ögoninflammation. Att han har sår på öronen och pälstussar i buren beror förmodligen på att han kliat sig.
Tror inte att han dör om ni avvaktar med veterinär ett tag, men fixa salva! ;)

1NS4N3
0

#11 Åh, tack så jättemycket! Ska jag verkligen prova! Dock är pälstussarna väldigt stora… Säkert att det kan bero på att han bara kliat sig?

EDIT: klippt bilden. Ja, jag hade en smutsig bur. Den är städad nu, ren och fin. Det är dessutom inte den jag är orolig för. Det är min lille kanin. Är fortfarande grymt tacksam för all hjälp! (:

Fridaaaa
0

#12 Du får ursäkta, men vilket skitig bur?! När städade du där senast?

[Luppa]
0

#12 Säker kan jag så klart inte vara. Men om han fått tex ringorm eller liknande så borde det inte gå så snabbt. Det borde inte ligga pälstussar i buren bara från en dag till en annan.
Fäller han? I vissa perioder av fällningen kan det lossna tussar.
Ögat tycker jag verkligen ser ut som ett vanligt rinnigt infekterat öga.

1NS4N3
0

#13 Har precis städat den, så det är inget att oroa sig för! Tog bilderna innan jag städade den.

1NS4N3
0

#14 Han borde väl inte fälla nu? Det är minusgrader ute, så det verkar lite ologiskt. Men vad vet jag? Detta är första vintern jag har honom.. Får försöka ta hand om ögat, kan ringa och fråga veterinären om det med (:

Lina R
3

Jag tycker att både dom djupa pälstussarna och såret på örat tyder på att han varit i slagsmål. Du sa att han bor ensam, men kan något djur tagit sig in i buren? Kan någon ha öppnat buren för en tjuvparning?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
1

#15 det är inte ok att buren blir så skitig.

Iaf så tycker jag du ska ta kaninen till veterinären det är enda säkra sättet att veta vad det är.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

1NS4N3
0

#17 Ja, jag funderar också på det. Men ögat? Kan det vara en inflammation som de andra säger? 

Jag vet inte, har nät överallt och pälstussarna är endast i buren… Tjuvparning har aldrig hänt här, så jag tror inte det är det.

1NS4N3
0

#18. Nej, det säger jag med. Därför städade jag den idag. Varje gång jag tänkte städa den tidigare blev det förhinder. Nu är den ren och fin. Har aldrig varit såhär smutsig innan heller. 
Vet vad folk tycker och tänker om buren. Kan inte mer än hålla med. Men nu var det ju inte det jag var orolig för.

Yes, ska ringa veterinären.

zezagena
0

Kan ju fungera med ögonsalvan men ibland kan antibiotika behövas o äv tandkoll.. Lycka till hos vet

bambiiii
0

håll ögat ten och fin för annars blir den bara sämre när den är blöt! koka vatten och salt och ta en trasa doppa i vattnet/saltet och gnugga ögat försiktigt;)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#20 Ögonen kan rinna pga amoniaken som blir av kisset & bajset. Så hade våran Belgiska jätte när vi fick hem honom, då han hade haft lika skitigt i sitt förra hem

1NS4N3
1

#22 Tack! Ska testa det ikv ((:

#23 Men nu är det ju inte det. Lämna konversationen om du bara ska prata om hur skitigt jag hade det. Tror inte pälsen lossnar osvosv pga det. Dessutom gräver han ute hela tiden, så han är oftast i hålet. (:

Fridaaaa
1

#24 Var inte enbart jag som tog upp det, så säg inte bara till mig :)

1NS4N3
0

Rengjort Antons öga med koksaltlösning (eller vad det nu heter) 2 ggr dagligen. Tycker själv att det verkar blivit lite bättre, men det kanske bara är jag som inbillat mig. 
Men nu tror jag verkligen att han blivit utsatt för något. Alltså, hittat stället där all päls kom ifrån, dvs den som låg i buren. Lite ovanför det skadade ögat. Ont verkar det också göra eftersom han inte gillar att man rör där.
Ska se om jag får kort på det också som jag kan lägga upp här imon. :)