Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1655 ggr
Prizma_o_Kristall
0

Klippa angorapäls på sommaren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en liten fråga!

Min kanin Schneewitchen har jag bara haft ett par månader nu. Hennes mamma är ju en gatukanin från Mallorca som är väldigt långhårig. När min kompis familj hittade henne så var hon mycket mager, hade ett sår och var jagad av en katt. Så dem räddade henne. De var tvungen att klippa hennes långa päls eftersom att hon höll på att få värmeslag i Mallorca av det… Hennes dotter Schneewitchen, som jag fick. Hon har ännu längre päls och tätare päls än sin mamma har…

Ska jag klippa ner hennes päls eller hur gör man?? Och i såfall, när bör jag göra det och hur gör man det?? Med trimsax eller rakapparat??

Har absolut ingen erfarenhet av detta, som om någon kan så är jag väldigt tacksam för svar:)

Bifogar en bild på henne, men tyvärr en ganska dålig bild… Hon är helt kritvit så man ser knappt var huvudet sitter^^ Och när solen lyser på så ser det ut mest som en snöboll, men nu vet ni att det är en kanin;)

[Niike]
0

Haha vilken lysande snöboll^^ Någon annan bild på henne? Tyvärr kan jag inget om det där med att klippa pälsen.

Prizma_o_Kristall
0

Jo, jag har en till bild. Men den är på min mobil, och jag vet för tillfället inte vart den är:) Men får leta! :D

Tina-A
0

Ser inte ut som en angora, men angoror ska man klippa var 3e månad för annars kan de dö. Vi har en artikel om angoran om du vill läsa den - titta bland raser!

Dock måste du nog inte klippa din långhåriga kanin på samma sätt som en angora, och jag har egentligen ingen erfarenhet alls av långhåriga kaniner och jag vet egentligen inte om man måste klippa dom, men jag skulle nog gjort det i alla fall.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Tina. Att en angorakanin dör om man inte klipper pälsen på den var tredje månad låter jättekonstigt??

Så den rasen kan alltså inte existera utan oss människor eller?

Jag trodde kaninerna skötte sånt där själv. Bytte mellan sommar och vinterpäls och så. Tycker inte man ska behöva klippa sin kanin.

Tina-A
0

#4: Angorakaninen blev framavlad av oss människor och rasen uppstod efter en mutation.

Jag vet inte om du läst artikeln, men det är i alla fall det här jag skrivit och det jag läst på flera olika sidor innan jag beslöt mig för att ta med det i artikeln:

"Det man måste tänka på med den här rasen är att man måste klippa pälsen, eller ullen, var tredje månad. Efter 90 dagar ska ullen vara minst 7 cm lång och om man inte klipper den kan kaninen dö. Den börjar må dåligt och kan tappa aptiten om man inte klipper pälsen."

Horsepower
0

asså vad har pälsen med apititen att göra??

[Niike]
0

#2 Haha okej ja det får du göra;)

Tina-A
0

#6: Jag har aldrig haft en angorakanin själv men jag skulle gissa på att det blir alldeles för varm med sådär mycket ullig päls! Och jag tappar själv aptiten när det är ohyggligt varmt, tänk om jag då skulle ha värsta ullen också!

Prizma_o_Kristall
0

Ok, men ska man klippa ned den helt??

(Det är ingen renrasig angora, men har jättelång och tjock päls:)

Tina-A
0

Jag vet inte riktigt.. Om du tittar i artikeln om Angoror så länkar jag till en hemsida där, där jag lånade bilderna. Hon (var det en hon?) har ju anogoror och klipper dom själv, du kanske kunde slänga iväg ett mail till henne om ingen här inne kan svara?