Tips och råd för felutfodrad kanin?
Hej!
Jag har en liten, ca 2 år gammal, kanin sen knappt en månad. Han ser ut som en dvärgvädurslöwen, men ingen vet något om hans härstamning eftersom han från början var en hittekanin.
När han kom hit hade han levt på 2,5 dl "kaninblandning" (med bla solrosfrön, majs, pellets i olika färger och former) per dag. Ganska mycket grönsaker har han också fått. Hö tror jag inte han har orkat äta alls. Pinnar vet jag inte om han haft någonsin. Han drack otroliga mängder vatten. Vägde 2730g, kändes nästan lite tunn över rygg/revben/höftben, har ingen hakpåse men har fettpåsar på sidorna.
Efter en vecka här lärde han sig äta hö och att tugga på grenar. Drickandet har normaliserats. Han får fortfarande pellets, men av en betydligt bättre blandning, och i betydligt mer lämplig mängd. (Ett par "nypor" per dag, gissningsvis ungefär 1-2 msk.) Han har även fått en del morötter och broccoli, vilket jag har tänkt minska rejält på nu när hö- och grenätandet kommit igång ordentligt.
Hans mage mår bra, han är pigg och nyfiken och mer och mer sugen på att utforska huset
Jag tar för givet att han trots allt är överviktig! Min gissning är att han borde väga 2-2,2 kg med tanke på hans storlek. Han har också minskat i vikt sen han flyttade hit. Hur "hårt" kan man banta en kanin? Vet att hundar och ffa katter inte får gå ner för fort, men hur är det med kaniner? Borde jag sluta ge pellets helt under en period? Eller minskar han för fort i vikt då?
Han motionerar betydligt mer nu än vad han kunde i sitt förra hem. Är i Hage när jag är hemma och vaken, och får skutta fritt i huset under uppsikt en stund varje kväll. Tidigare har han mest varit i buren men fått komma ut på golvet någon gång då och då.
Undrar även över äppelgrenar. Jag är lite orolig för hans tänder så för tillfället har han fri tillgång till grenar, och det är äppelträdet jag kan ta grenar av nu. Han gnager av barken på ca 5 stora (1-2 m) grenar varje dag. Bör jag ransonera grenarna med tanke på vikten?
Hur orolig bör jag vara för tänderna? Han äter bra men om man tittar framifrån så är de en aning sned-slitna. När jag tittar från sidan ser det ut som han har ett litet, litet överbett. Underkäkens tänder går upp ungefär i mitten av slitytan på de bakre överkäkständerna. Jag har aldrig tittat så närgånget på kanintänder förut…men ska de inte gå upp "mellan" de främre och de bakre överkäkständerna?
Han blir även lite smutsig runt nosen. Jag ser aldrig att det ser kladdigt ut, han nyser inte, men pälsen på sidorna om nosen blir smutsig, liksom ihoptovat med torkad smuts. Övrig pälsvård sköter han utmärkt på egen tass. Funderar på om noskladdet kan bero på hans pung som är det konstigaste på hela kaninen! Han har otroligt mycket lös punghud och jag har aldrig sett något liknande. Testiklarna ligger normalt, är normalstora och inget konstigt alls. Men huden är verkligen i överflöd. Om jag lägger honom på rygg täcker den lösa huden både könsorganet och analöppningen. Ofta sitter det även någon bajsklutt som fastnat i huden (inte det minsta kladdig avföring). Någon som sett något liknande? Han tvättar sig ganska mycket i det området och det är därför jag funderar på om det kladdiga runt nosen kan komma därifrån.
Jag har tänkt att kastrera honom, ta bort överflödig hud på pungen och samtidigt kolla tänderna ordentligt. Men så länge han äter bra får det vänta ett tag till. Skulle gärna ha honom i lite bättre kondition innan narkos.
Någon som kan säga hur stor sannolikheten är att det kan fungera att ha honom tillsammans med en hona efter kastreringen? Han har haft lite kontakt med marsvin innan, vilket han uppskattat, men han har inte delat bur med någon.
tips?? Råd?
Sorry för det lååånga inlägget
Bilden är från när han fick testa på utelivet i kattrastgården samtidigt som den första snön kom
Jag har för mig att veterinärer brukar ordinera endast hö och vatten till överviktiga kaniner. En kanin får ju dock aldrig INTE ha tillgång till hö då deras tarmar inte får sluta jobba men annars klarar sig ju alla kaninerna på endast denna diet om höt är av bra kvalité. Kanske ska du låta en vet kolla på honom, både vad gäller pungen och hans vikt? På bilden ser han inte spec tjock ut tycker jag. Annars har jag gjort precis samma sak som du. Jag fick hem en tre år gammal hankanin i höstas som var misskött pga okunskap. Efter ett halvår hos mig tyckte jag han var i tillräckligt bra skick för en narkos och kastrering. Nu ha en sällskap av en liten hona och de trivs jättebra ihop.

Tack för ditt svar
Jo jag vet att de kan klara sig på ett bra hö och vatten. Frågan är bara om han går ner i vikt för fort då? Vad är risken för leverförfettning på kanin? Katter är väldigt känsliga för det om de bantar för fort, men de är ju en annan art med en helt annan diet. Kaniner kanske klarar viktminskning bättre?
Han har tidigare i princip varit utan hö. Fått någon tuss emellanåt men inte ätit det då han varit mätt av all pellets
Halm hade han inte heller då.
Han inte ser speciellt tjock ut, men han har fettkuddar på sidorna och jag kan slå vad om att han har en massa fett i buken. Med den "diet" han har stått på kan det nog inte vara annat. Att han gått ner i vikt av att stå på en mer normal kost tyder också på det.
Att han känns tunn över ryggen beror säkert på muskelbrist, både pga felutfodringen och pga att han mest suttit i sin bur (som inte ens hade hylla). Han har nu hylla och betydligt mer rörelsemöjligheter. Hade han inte varit tjock borde han gå upp i vikt av de muskler han bygger. Det är ju inte någon bantardiet han står på, bara en mer normal kanindiet.
Jag har pratat med en kaninintresserad veterinär som jag känner om honom, han höll med om att kaninen säkert är fet invändigt även om det inte sitter så mycket utanpå. Angående huden hade han aldrig sett något liknande min beskrivning. Enligt honom är det inte så mycket att göra förutom att ta bort hud i samband med kastrering. Och det vill jag som sagt helst vänta lite med. Jag glömde fråga om leverförfettning! Kan ju alltid fråga, men tänkte att det är så många här som är duktiga på kaniner så jag börjar här