Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 10529 ggr
stampelover
20

Tjej eller kille?

Hej!

Jag har en dvärgvädur som är 1 år!

Har alltid trott att det var en kille men nu ser inga pungkulor. hur vet man om det är en tjej eller kille???

Tacksam för svar !Flört

Fridaaaa
1

Är den 1 år ser man klart pungkulorna när man vänder kaninen på rygg :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinab
4

Finns en artikel med bra bilder som du kan kolla på här :)

[Cameliont]
1

Han kanske är kastrerad om du köpt honom som vuxen?

Annars är han definitivt en hon! Glad

Kiyona
0

Om kaninen inte blivit kastrerad så kolla artiklen som är länkad där kan du se hur man könsbestämmer en kanin.

Men hur kan du gått miste om vilket kön din kanin har? menar när du köpte den sen är det ju något man ganska lätt kan råka få reda på utan att egentligen titta efter iallafall när den är så gammal som 1år……Att penisen tittar fram på obestämd tid händer ju, eller att kaninen hoppar på nån kudde att "para" sig med eller sprätta lite kiss eller rent ut sagt bara råkat ta på punkulorna när man lyft den eller myst med den borde väl hänt som man varit vittne till om man haft den i ett år….har man inte det är det ju en flicka man har skulle det inte vara så vet jag inte vad man gjort med sin kanin för att inte bevittna någon av skillnarderna……

Hur kommer det sig att du inte vet könet på din kanin? XD

Vad heter den?eller vad har du kallat den för?

Vart har du köpt den?

Bara undrar då jag anser att valet vidare man skall ha en pojke eller flicka är en viktig del där man kollar för/nackdelar respektive kön och därefter se om någon av dem skulle passa bättre än den andra. Om man själv tagigt fram informationen eller om man gått via uppfödare/uppfödaren och fått information att läsa eller bara disskutera fram om könet på djuret skulle spela någon större roll eller ej.

förhoppningsvis håller väl de flesta med mig om att veta könet på sina djur är en självklarhet att veta både innan köpet och defenitivt ett måste när man sitter i bilen hem med sin nya familjemedlem…..

eller?

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Cameliont]
0

#4 Jag tänkte precis som dig när jag läste tråden.

stampelover
0

Jag köpte ju honom precis då!

Fridaaaa
1

#6 Hur menar du nu "köpte ju honom precis då"?

michellekrantze
10

Varför hoppa på en person så här? Meningen är väll att sprida kunskap och erfarenhet vidare?

Jag tog hem en hane som nu en månad senare visat sig vara en hona men det gör väll inte mig till en sämre ägare? Mina kaniner har det väldigt bra hos mig.

För vissa har kön en stor betydelse, man kanske ska avla eller redan har en kanin i hemmet. För andra spelar det absolut ingen roll då man endast vill ha en kanin och den är till kel och lek och är man dessutom ny så klart som fan (ursäkta ordvalet ;)) man litar på vad uppfödaren/säljaren sagt och inte funderar så mycket mer på det :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Fridaaaa
0

#8 Fast en vuxen kanin kan man inte missa om det är hane eller inte :)
Men vart ser du påhopp? Ser bara en möjlig "påhopp" i så fall.

Clariiz
4

#9; Det kan man visst. Kaninen kan vara länghårig och då syns i pungkulorna. Eller så kanske man inte lägger sin kanin på rygg. Det kan också vara så att man absolut inte bryr sig om vilken kön den är, eller vet vart pungkulorna sitter.
Andra djur har dem ju precis bredvid/under svansen. Kaniners sitter ju mer mellan benen upp mot magen.

TS, titta på artikeln som var länkad ovan. Det är väldigt tydliga bilder i den så du bör kunna se vilket kön din kanin har.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#10 Jag menade självklart om man kollar under.
Man ser ju självklart inte bara av att titta på kaninen.

Clariiz
3

#11; Man kanske försöker titta också, men vet man inte vad man ska titta efter är det svårt.

För några år sedan var det en här på sidan som trodde att hennes hona fått en tumör. Vi disskuterade vad det kunde vara, och till salu lyckdes hon lägga upp en bild. Det visade sig då att kaninen var en hane men bara släppt ner ena kulan.

När jag skaffade mina första kaniner när jag var liten antog jag att pungkulorna satt vid svansen som på de flesta andra djur. Så jag hade förmodligen missat det, eftersom många kaniner har mycket päls där omkring.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

michellekrantze
2

Ne, reagerade på ett inlägg som lät som en dumförklaring…

Precis, tittar man inte märker man ej, inte heller om man tittar men inte tittar efter något utmärkande för könen.. Kan inte heller hålla med om att det är varje ägares ansvar att veta sin kanins kön, man kanske helt enkelt inte bryr sig? (om man nu inte har fler kaniner, då blir det en helt annan sak) Min åsikt :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

[Wera]
2

Ser inga påhopp.

Man ser och känner en kanins pungkulor väl när den är 1 år oavsett pälstyp! (Jag har teddys med 8 cm lång päls där nere)
Om inte pungkulorna är inne i buken och då bör den kastreras då detta kan vara farligt. (Vissa hanar tar lång tid på sig innan de lägger kulorna, ibland händer detta aldrig)
Annars kan man trycka vid könet med ett finger och då ska en snopp titta fram, annars är det en hona. Glad

Även om man inte bryr sig kan det vara kul och om inte annat bra att veta i vissa situationer.

Clariiz
5

#14; Vet man inte vad man ska titta efter är det svårt. Mina på mina teddysar syns kulorna absolut om man tittar.
Vet man vad man ska kolla efter är det hur enkelt som helst.
Men min pappa t.ex. eller något av mina syskon skulle aldrig kunna könsbestämma en kanin. Om den så var vuxen eller unge.

Har man haft kaniner länge är det lätt att säga "att man såklart ser skillnad". Men är man nybörjare och aldrig har gjort det är det svårt! Det är inte självklart då.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

stampelover
0

Jag hade ju precis skaffat kaninen av två barn. Och de hade sagt att han var en kille , men vi var lite tveksamma och vi kollade igen och han är en kille.

[MiniPim]
0

Om du inte du ser några pungkulor så är det säkert en tjej. På kilalr ser man ju pungkulorna ordentligt. ;)

Kram - Aynaz ♥