Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1648 ggr
mandyosv
0

Hjälp med tysk jättescheck

Har köpt en tysk jättescheck idag.

Kan jag skaffa en annan jättekanin och ha med honom sen?

Han är en innekanin nu, ett år gammal, jag har planerat att ha honom utomhus då jag har köpt en utebur med rasthage till, men jag måste ju ha honom inomhus nu..

hur ska jag vänja honom vid att vara ute? Jag har inget kallgarage eller liknande, bor i radhus…

Vad skall jag ge honom för mat, knagarblandning? eller räcker det med hö och grönsaker? Hur mycket hö skall jag ge honom per dag? Jag kommer ta hem en hel höbal från stallet.

Kan jag ta med honom på promenad i koppel ute en stund även om han är en innekanin?

Kommer han bli större än vad han är nu när han är 1 år?

Tar emot alla tips? jag kan få!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Zvintos
0

Gnagarblandning ska ingen kanin ha alls, då det rent onyttigt och sällan innehåller något vettigt. Hö och grönsaker brukar väl sällan enbart räcka till en jättekanin, utan det brukar krävas någon form av tillskott i form av pellets eller liknande. Vilken man föredrar är individuellt. Min belgiska jätte fick Carrier och funkade på det, men det kan lika gärna funka illa på nästa kanin.

BusBella
0

Du kan sätta ut honom direkt ut på sommaren utan att vänja honom först. Och gnagarblandning ska du absolut inte ge, köp istället hö och kaninpellets. Hö ska han ha fri tillgång till hela tiden.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Chieko
0

Du får vänta med att flytta ut honom tills det är ungefär samma temperatur ute som inne (även på natten). Men tills dess kan du ta promenader ute, ca 10 min är nog max men man får hålla lite koll och avgöra beroende på väder.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

zezagena
0

Kanske hade varit bra läsa på lite om rasen innan du köpte..

Tror inte han ska bli så mkt större, han bör vara vuxen nu men kan nog "maffa till sej". Du kan absolut gå ut på rastning med honom ute i sele, han håller sej nog varm med den storleken o du märker nog om han gillar snö/kyla.. Har du kallare än -15 kanske ni inte ska gå på långturer Flört Du kan nog börja vänja honom vid uteboende april-maj, ta in honom nattetid framåt juni. Lycka till

mandyosv
0

Tack för alla svaren!!!!!!

Är sååååå nöjd med min älskade kanin, fick en liten schock när han hoppade ut väskan!!! Han är SÅÅÅ stor!!! Har honom i ett eget rum där min hamstrar står på ett högre bord så han kan ju likagärna vara under där eller komma fram därifrån :D Han började med att hoppa runt i vardagsrummet också så han hoppar från rummet til vardagsrummet osv!! Världens härligaste kanin! Fyller 18 idag så har varit ute på krogen och det enda jag tänkte på var att jag ville hem till min fina stora älskade Molle!!! Imorgon ska jag till zoo-affären, lönar det sig att köpa en stor säck med hårda kaninpellets istället för en liten påse på ett kilo? Han hade redan ätit upp halva skålen med maten han fick med när jag kom hem innan + ett äpple! Men han är SÅÅÅ duktig och kissar och bajsar i en liten plastlåda med spån i! (en underdel till hamsterbur). Han har fri tillgång till hö i en Ikea kasse som står i rummet också och han hoppar även omkring i vardagsrummet som sagt! Katten var skräckslagen, men hur tror ni de kommer funka tillsammans? Katten är bara ca ett halvår gammal!

Älskar alla mina djur speciellt min fina nya underbara jättekanin!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

Qepta
0

Köp pellets på granngården. Du får mycket mer för pengarna. Och de har pellets som är lämpligt för kaniner.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Fridaaaa
0

#5 Ja stor säck är bättre, än jätte äter ju ca 2,5-4 dl/dag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mandyosv
0

Okej tack för svaren!!! Är det något annat man ska tänka på? Kan han bli arg eller liknande? Inte för att jag tror det menmen,.

Fridaaaa
0

Alla kaniner kan ju bli arga, precis som andra djur, men ett friskt djur, som mår bra blir inte det :) Visst lite tjuriga kanin honor bli vid brunst :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Clariiz
1

Har du Djur&Natur i närheten tycker jag du ska köpa deras kanin och marsvins pellets. Stor säck och mycket prisvärd.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com