Ensam kanin eller två
Är en 3-årig kanin som bott själv hela livet lycklig även fast hon får sitta ensam i uteburen framtill 16/17 varje dag eller tror ni hon skulle bli glad av en burkompis? På eftermiddagarna/kvällarna samt helgerna får hon väldigt mycket mänskligt sällskap. Men har funderingar om att hon verkar verkar lycklig men är hon verkligen det är när hon knappt får träffa en kanin i hela sitt liv? Vill göra det bästa för henne men vet inte om hon bäst trivs ensam eller med en annan kanin.
Svårt att ge ett svar eftersom kaniner är individer. Vissa vill helst bo själva, andra föredrar sällskap. Man får testa sig fram, men vara beredd på att det inte funkar.
Kaniner är inte flockdjur, dem är kolonidjur. Hon behöver ingen kompis, men hon kanske vill ha det. Alla kaniner är olika, vissa trivs bra ensamma medan andra vill ha sällskap.
Men tänk om hon inte alls trivs med sällskap när jag väl köpt en till kanin, vad gör jag då?
Har man två kaniner så ska man alltid ha två burar, även om de går ihop. Om kaninerna börjar bråka så är det viktigt att kunna sära på dem.
Det är tyvärr inte alltid så lätt att låta en gammal hona få en kaninkompis, i och med att hon aldrig gått med någon (från att hon var liten) och lärt sig "kaninspråk". Men man kan prova, men då måste buren vara stor. Men en kompis i en annan bur med bara galler mellan brukar de allra flesta kaniner uppskatta :) Då har de sällskap men ett eget revir.
Ljustadalens kaningård
Jag har en 3-årig hane utan burkompis.
och förut så var han utan sällskap från 7:30 till 17:30.
Men såklart med Sällskap eftermiddag/kväll och på helgerna, precis som din kanin.
Och det var ingen fara på honom.
Men som sagt alla kaniner är individuella :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Vi kommer köpa en till bur som han kan vara i tills han blivit kastrerad och efter två månader så får vi väl se om de passar ihop, i sådana fall kan vi sätta ihop burarna, så dem kan vara tsm om dem vill men ändå har varsin del. Skulle det inte fungera så får dem helt enkelt vara i olika burar, men visst får dem sällskap av varandra då också?
Jadå, men kanske inte på samma sätt. De kan ju inte ligga och mysa och putsa varandra till exempel. Men en burgranne är bättre än ingen granne alls resonerar jag som. Kaniner är kolonidjur och lever med närhet till andra kaniner i det vilda, så alla gillar sällskap även om det inte alltid funkar i samma bur.
Ljustadalens kaningård
#6 det låter som en bra lösning tycker jag! Hoppas det går bra!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus