Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 22981 ggr
Lollo86
6

hur ser man skillnad på kaniners kön?

Är det någon som har en bra sida om hur man ser skillnad om det är en Hane eller Hona? på kaniner? vi har nyss skaffat två stycken små kaninen som sas vara hanar när vi fick dom. men vi hittar bara en penis på den ena. båda två är syskon och är ungefär 9 veckor.

sitter penisen precis bredvid avföringshålet? för vi hittade bara det hålet när vi kollade på det ena. den andra hittade vi penisen och vi tror det är anföringshålet precis bredvid. eller är vi helt fel ute?

skulle bli jätteglad om någon svarade på detta =) kanske kunde skicka någon bild till mig hur det ska se ut på en hane och en hona.

Mvh Louise

twinnie
3

Har för mig man ska trycka lite lätt "där nere" och på så vis ser man lätt vad för kön det är!

Lollo86
1

jo vi gjorde det men vi såg inte så mycket av en penis på den andra :S men han kanske är för ung än. fast den andra såg vi direkt att de var en kille. Fast när vi köpte båda så visade ägaren hur man skulle kolla och då såg det ut som båda var killar.

när blir kaniner könsmogna? De är dvärgvärdurar båda två, fast den ena har väldigt mycket päls så de är nog en angora.

twinnie
1

Om ägaren visade så är det ju två hanar? En kanin blir könsmogen vid ca 3-8 månader, men det varierar från kanin till kanin.

Lollo86
1

okej tack tack =)

jo men ägaren kanske kan ta fel hehe. me hoppas hon inte gjorde det då :D

Frida-L
0

Vid cirka 6 veckor börjar det vara möjligt att avgöra ungarnas kön. Det är ganska svårt i början, och det är lätt att ta fel. För att se könet måste du trycka lite försiktigt framför könsöppningen så framträder könsorganet. Hanens könsorgan är ett alldeles runt hål, som sticker ut om du trycker framför. Honans könsorgan är en långsmal öppning. Be gärna någon erfaren kaninuppfödare i din närhet om hjälp då du ska könsbestämma dina ungar, det är viktigt att du vet vilket kön de har då du ska sälja och framförallt skriva ut stamtavlor på dina kaninungar. Här kan du se bilder på hur en hane och en hona ser ut.

Frida-L
0

http://hem.passagen.se/follyfoot/kaninavel.htm?k (hemsidan jag tog det i från)

Lollo86
0

#5, tack så mycket =) fast jag ska inte sälja mina kaninungar. jag har själv köpt dom hehe =)

tack jag ska kolla upp det i morgon :D

susanne-s
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har också kopierat lite bilder…
Hane 4 veckor

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
1

Hona 4 veckor

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Lollo86
0

tack så jättemycket! ska kolla det senare ikväll. dom bor hos min mamma hehe

Tina-A
1

Vid ungefär 7,8 veckor så ska man kunna känna pungen! Så det är bara ner och "gräva" så ska du kunna känna en pung på båda. Känn efter försiktigt!

Efter några veckor kan man se snoppen, som på Susanne.B.S's bilder. Man tar med fingret över och pressar lite lätt bakåt. Man kan uppleva att det "ploppar ut" något på både honor och hanar, men man ska kunna se skillnad. På honor delar det sig mer (vi vet nog alla hur tjejer ser ut) och på killar ploppar det ut en mer kompakt sak ^^ Hehe, om man säger så.. Men i alla fall.. Vid ungefär 7,8 veckor ska man tydligt känna pungen om man har problem med att hitta en eventuell snopp..!

Lycka till!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0

Hahaha jag gillar dina förklaringar starkt Tina ;)

[Niike]
0

Haha aa hållder med dig Matilda;)

Tina-A
0

Tack, tack ^^ Hoppas jag ska ta det som en komplimang! Hihi

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Frida-L
0

#7 Nej jag vet, men jag kopierade bara texten från sida XD

KvirrZ
0

Är detta en Hane eller Hona??
Inte så jättebra bild :P

- Mvh Emma

Tribe
0

Hane!

KvirrZ
0

Okej tack! :)

- Mvh Emma

Noa-Nisse
0

bild där man ser pungkulorna ganska bra faktiskt. skalman är ifs ett halvt år på bilden ;P

Medarbetare på Hundar.ifokus