Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2651 ggr
Ammestampe
0

vill ha kanin ungar

Hej jag och min kompis ska ha kanin ungar med våra kaniner men vi måste ha typ tre förts som vill köpa dem så vi undrar om det är någon som är intresserad.Mo ni är det mejla så kan ni få se bilder på honan och hanen

Fridaaaa
1

Hur bra erfarenhet har ni av Avel?
Vad är det för ras & färg på honan och hanen?
Hur gammal är honan?

Finns massa att tänka på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
1

Kan tillägga:

Har ni tid/plats? Kan ju hända att ni får 5ungar, 2-3 blir sålda och har ej plats för fler.

Kan ni mycket om Avel? Så att ni ''blandar'' färger som inte ger deffekter.

Har ni råd med kaninungar? Kaninungar behöver också äta pellets efter en tid och det kostar, samt vaccination och ev. andra vetrinärkostnader.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Wera]
1

Även om ni har tre framtida köpare bör ni tänka på att ni ska ha extra utrymme (fler burar) ifall "köparna" ångrar sig eller om ni får fler ungar än förväntat för hanar bör säras ifrån honorna och när de blir upp mot 3-4 månader bör alla hanar gå ensamma. tips? så där Glad För det räcker inte med att ha några som vill ha ungarna.

Ammestampe
0

Nja kanse inte så deta blir den första kullen son vi haft.honan är 2år jag kan inte lägga upp bilder nu för bilder kommer så du får se på dem

CorneliaAndersson
2

Har du rätt burmått?

Vilka raser är de eventuella föräldrarna??

Att börja föda upp ungar gör man inte bara för att de är gulliga. Man läser på från månader till år innan man börjar para sina kaniner. Har ni råd att vaccinera en kaninunge ca 3 gånger innan den blir lev. klar för ca 500kr st, minst..??

Tror att ni måste läsa på ett tag..

/ Cornelia Andersson,

[Wera]
1

#4 Att tänka på är att ju äldre honan är vid första kullen ju större risker för komplikationer är det. Helst ska honan vara yngre än 1 eller 1.5 år vid första kullen och bra kondis.

Becca-
1

Om vi säger såhär.. Har kanierna stamtavla? Vet ni att dem inte bär på bettfel?

Tänk om ni får 10 kaninungar, och ni har 2 intresserade. Vad gör ni med resten av ungarna? Hanarna måste ju säras på vid 3-4 månader, för att slippa bråk och parningar med syskon o.s.v.

Ammestampe
0

Putt

CorneliaAndersson
1

Du behöver inte putta tråden samma dag som den är skapad och nån minut efter att någon kommenterat ;)

/ Cornelia Andersson,

Ammestampe
0

Vi har bra bur plats och inga bettfel vi har läst på sen isommras

Fridaaaa
1

Har kaninerna stamtavlahärstamningsbevis eftersom ni vet att det inte ligger bettfel i släkten?

Vilka färger har kaninerna? Tänk på att inte para brokad+brokad, mantlad+mantlad eller brokad+mantlad:)

Becca-
1

#10 Vad gör ni om det blir 10 ungar, och ni inte får sålt någon?

Nu förtiden väljer många att vända sig till seriösa uppfödare för att köpa kanin, och just därför finns det flera hundra kaniner ute på blocket just nu. Lust att hjälpa någon av dem kanske? Flört

Ammestampe
0

Kommer lägga upp bilder så ni får

Becca-
1

Svara gärna på min fråga i #12.

"Vad gör ni om det blir 10 ungar, och ni inte får sålt någon?"

Ammestampe
0

Vi kommer behåla typ 3 och vi har hitta folk som vill köpa också kommer vi sätta ut annonser

Becca-
0

Ok, kommer ni ha dem i olika burar eller kastrera några?

Linnet
4

Vi har en granntjej vars båda kaniner fick ungar, den ena fick 4 och den andra fick 7 eller 8 stycken. Vi tog hand om en unge, som senare visade sig bära på anlag för bettfel. Dom andra ungarna höll dom aldrig på att få sålda, inte förrän sent på hösten och två eller tre av ungarna blev kvar. Tror det kan vara ganska svårt att sälja kaninungar om du inte har haft kullar förut och har en uppfödning som folk känner till. Vi får ibland förfrågan om att ta hand om och hjälpa till att sälja ungar, som inte har hittat nya hem och då brukar ägarna vara ganska desperata.

Vi har haft uppfödning i många år många känner till vår uppfödning och har blivit rekommenderade genom andra som köpt kanin här, så för oss är det aldrig svårt att hitta nya hem åt våra kullar, men som ung tjej som tar en enstaka kull så kan det vara ganska svårt. Du ska vara påläst och kunna svara på alla tänkbara frågor som folk kan ställa innan och i samband med köp och även kunna erbjuda hjälp vid eventuella problem som kan uppstå efter köpet med ungarna du säljer.

Är du bara 10 år så bör du ju ha en förälder som är intresserad och kan dela ansvaret och hjälpa till med försäljningen. Som säljare vill jag alltid ha kontakt med förälder vid tingning och köp om det är ett barn som ska ha kaninungen och jag tror att det kan vara likadant vid köp av kaninungar att köparen helst vill prata med en vuxen.

Ammestampe
0

Okej vi vet ju inte ens hur många det blir men får vem läsa på lite mer

Clariiz
2

Är honan 2 år skulle jag inte para henne. Tycker 2 är för gammalt för första gången.
Min dvv korsning (ca 3,5 kg) blev tjuvparad vid 2 års ålder. Hon fick 8 ungar, varav 6 överlevde. Denna kull tog oerhört mycket på henne, och efter att ha vart med om det kommer jag aldrig para en kanin som fyllt 2.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Ammestampe
0

men det är väl inte säkert att det händer så med alla

Fridaaaa
2

#20 Man måste dock ha det i beredskap. Och man parar inte en 2 årig hona som inte fått kull innan, mer risker

CorneliaAndersson
1

#20 Om kaninen är i VÄLDIGT BRA hull och så vidare så kan ju både mamman och ungarna må bra, men jag skulle aldrig utsätta en av mina hona att få sin första kull när hon är 2 eller mer år.

/ Cornelia Andersson,

Ammestampe
0

okej är det faligt för honan?

Zvintos
2

Kan tipsa om att läsa artiklarna "Att para sin kanin" och "Innan du avlar".

CorneliaAndersson
0

#23 Honorna kan till och med dö.. Min hona som var två blev tjuvparad med en väldigt fin hane som fått fina kullar innan. Hon blev så svag att hon ej orkade ta hand om ungarna så vi fick göra det. Efter en månad dog hon OCH ungarna.

/ Cornelia Andersson,

Becca-
0

#23 Kan vara..

nelly123
0

Så vi kan inte para en dem?

CorneliaAndersson
0

JAG hade inte gjort det om jag hade varit rädd om min hona

/ Cornelia Andersson,

Ammestampe
0

okej det är min kopis hona så får hör med henne men påen sida stog det att det inte var farligt att para dem fören 3 års ålder

Zvintos
4

#29: I sådana fall står det fel på den sidan. Har honan inte fått kull innan, så skulle jag aldrig para en hona som är 2 år gammal. Min gräns går strax efter 1 år.

nelly123
0

Va din kanin frisk då?

Ammestampe
0

men då kommer vi alldrig få några

nelly123
0

Nelly är gete frisk

Fridaaaa
5

Om ni nu har läst på sedan i somras borde ni veta att man inte ska para en hona över 2 år om hon inte har fått kull innan, helst ska hon inte vara över 18 månader. 7-12 månaders ålder brukar vara det ulimata.
Så spelar det ingen roll om honan är frisk eller inte vid 2 års ålder, mycket större risker även fast det kan gå bra.
#29 Då har den personen/sidan helt fel.

natha-mjau
5

Vad är tanken bakom en Att ta en kull?
Behövs finnas lite mer än att "bara för att kaninungar är söta", om man säger så.

CorneliaAndersson
5

Ok, ni får ta risken. Det bevisar ju bara hur rädda ni är om era kaniner. Ej för att låta stöddig, men så är det ju

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
4

#32 Men man ska inte ta ungar "bara för att".
Att avla och ta ungar är mycket planering och ansvar.
Så bättre att ni väntar några år och ev ta ungar på någon annan kanin då, med bättre planering, bakgrund på kaninerna osv osv :)

Ammestampe
0

nelly123 får bestama det hennes hona

Ammestampe
0

kan man inte lägga upp bilder i kommentarer ?

Zvintos
0

#39: Man kan lägga upp, men då får man använda "välj fil".

Fridaaaa
0

#39 Jo kan man.

Klicka på "välj fil"

Ammestampe
0

jag laddar upp bilden men det händer inget

Fridaaaa
0

#42  Har du klickat på "välj fil" och sedan "välj fil " igen när rutan kommer upp, klickat på bilden du vill ha, sedan öppna och sedan ladda upp :)

Ammestampe
1

inget händer ska jag göra en ny tråd och tästa där

natha-mjau
0

Nu vet ni iallafall att det är väldigt riskabelt Att ta en kull på en sån gammal hona. Sen vad ni gör är upp till er. Men chanserna är stora att det går fel.

Jag har bestämt mig för att inte ta kull på min hona som inte ens är 1 år för att jag är rädd att nått ska gå fel, skulle aldrig klara av om någonting hände med henne.

Fundera på om det är värt Att ta en kull på en hona som chansen är stor att hon dör/har det mycket jobbigt. Bara för "att".
Ni är ju så unga som om ni verkligen vill ta kullar och så, vänta ett tag och köp en avelshona som redan fått kullar, finns massa honor till salu :)

Fridaaaa
0

#44 Testa igen, något gör du ju fel. Gör som jag skrev så går det. MAn måste låta bilden ladda klart :)

mjuhm
0

Om det är honans första kull & hon är 2 år gammal, är hon väl ändå för gammal för att få ungar första gången?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

nelly123
0

Va din kanin frisk då?

Eriikaa
6

Som de andra säger så tycker inte jag heller att ni ska ta en kull på honan. Det vore oansvarigt som ägare. Kaniner är inga leksaker och man skaffar inte kaninungar bara för att de är söta. ^^ Det innebär mycket ansvar, tid & pengar. Ni är ju bara tio år, vänta några år till. Eftersom ni är så unga så skulle ni nog få ganska svårt att sälja ungarna sen. Jag skulle iallafall inte köpa en kanin av någon i eran ålder. Det är inget illa menat, men jag tror inte att så många skulle göra det. Så mitt råd är att vänta tills ni blir äldre och nöj er med de kaniner som ni har nu. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

mjuhm
3

När jag läste igenom tråden fick jag svar på min fråga.

Personligen tycker jag det är fel Att ta en kull på en så gammal hona. Jag tycker inte det är värt att riskera att nånting händer med henne, bara för att man vill ha bebisar.

Jag tycker till & med 1 år är alldeles för gammalt för första kullen.

Som ägare är det oansvarigt det ni ska göra.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Clariiz
4

#48; Min kanin som fick ungar vid 2 års ålder var i oerhört bra kondition. Jag hoppade med henne 1-2 gånger i veckan och sprang mycket i backar och ute i skogen. Hon var i toppskick kan man säga.
Men ändå hade hon en oerhört svår förlossning. Det var blod överallt, ungarna låg utspridda över hela buren (det var en varm sommardag så de frös som tur var inte ihjäl) och honan låg utmattad intill.

Jag kan säga att jag stod och kramade den kaninen och bara grät av lycka över att hon levde. Det var allt som betydde något för mig. Den klumpen jag hade i magen, ungarna kom rätt sent också. Tror det var dag 32-33 om jag inte minns fel. Och hon var så seg de sista dagarna. Jag var helt säker på att jag skulle förlora henne.

Så att ni frivilligt vill para en kanin i den åldern kan jag inte förstå. Det är inte värt det! Risken finns att honan tar oerhört stor skada eller faktiskt dör.

Vänta tills ni är äldre, har ordentliga avelskaniner och faktiskt får ta en kull.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Suskiv
3

Ta ingen kull, vänta tills ni blir äldre, läs på mer och mer och sen när ni har bra avelsmaterial och verkligen är pålästa och har en avelsplan och inte bara vill ta fram kaninungar för att de är söta då kan ni fundera på Att ta en kull. Riskera inte livet på honan för att ni inte är tillräckligt kunniga.

Blocket kryllar av kaninungar som är framavlade för att de är söta. Det är ingen som köper dem. Tycker ni verkligen att det behövs ännu fler söta kaninungar som ingen kommer köpa?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ammestampe
1

nej tror att vi inte skas göra det tack för alla svar

Ammestampe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

:/

Ammestampe
0

detta är honan

Ammestampe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

detta är hanen

Ammestampe
0

vart kan man köpa eb avels hona då?

tokmaja78
3

Efter att ha läst igenom dessa trådar så tycker jag att ni först och främst ska läsa på mer.. Googla på fakta om kaniner. Följ trådar här inne, köp böcker och så vidare.. De är inte bara och skaffa ungar.. Vad gör ni om de ringer eventuella köpare med frågor? Då bör ni kunna svara på dom. Och tro mig köpare kan fråga allt möjligt.. Och sedan ha sådan kunskap så att ni vet med säkerhet att djuren ni säljer faktiskt är friska. Annars kommer ni få mer problem än nöje de kan jag lova…..

Fridaaaa
0

#57 Gör man hos uppfödare.
Men vänta några år och läsa på mer. Ni är fortfarande unga.
Man ska inte ta ungar "bara för att det är sött" eller "bara för att man vill",

[Jenny84]
0

#58 bara för att man googlar och finner fakta så KAN det ju vara sån fakta som inte stämmer.

Jag skulle söka fakta på tex kaninavelsföreningens hemsida,de om några borde ju veta.

[Luppa]
1

Det finns väldigt många sidor på nätet med ytterst tveksamma "fakta".

Faktum kvarstår:
*Honan är 2 år, vilket jag anser är för gammalt för en första kull. På bilden ser hon dessutom ut att ha hakpåse/dubbelhaka? Vilket kan innebära att hon har fettbildning även runt livmoder och andra organ. Det kan leda till att hon är svår att få dräktig, det kan även bli komplikationer före, under och efter födseln.
*Kaninens dräktighet, förlossning och uppfödning av ungar är oftast komplikationsfri, MEN det kan även gå riktigt illa och då tycker jag att man ska ha kunskap så man vet vad man ska göra. Man ska även ha möjlighet till en snabb avlivning av honan om hon tex skulle få livmoderframfall. Har ni någon som kan fixa det? Det duger INTE att åka till veterinären dagen efter, det vore inte juste mot honan.
*Kaniner ÄR svårsålda. Det finns ett enormt utbud, och det är svårt att nå fram till kunden. De flesta verkar inte ens tänka på att det finns andra ställen att köpa kanin på än djuraffärer.
Jag har mer än en gång blivit sittande med hela kullar kvar, trots frenetiskt annonserande och skrivande i olika forum.
Vad gör ni om det blir så? Har ni plats att spara kanske 7 ungar i olika burar, eller klarar ni att avliva dem?

Det finns mycket att tänka på, först och främst tycker jag faktiskt att ni borde bli lite äldre. Passa på att samla lite kunskap!

Ninjapig
0

Det kan vara farligt att para en 2år gammal hona! Hon kan ha bildat fel sorts fett osv… det bör du läsa på!
Och jag tycker inte ni ska avla när ni är 10år :/
Tror man behöver vara mycket mer erfaren och läsa på i några år till!

Och det är verkligen inte kul om ni får 8 kaniner som ingen är intresserad av!
Har ni 8 burar?
Har ni råd med mat till dem alla?

Får du göra detta för dina föräldrar?

Förstår att du vill ha kaninungar! Men det är verkligen inte lätt.
Du bör vänta med det tycker jag! :)

//Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

marithaj
4

Djur är inte på något sätt några leksaker och man bör noga tänka igenom ett beslut och förstå konsekvenserna av att låta dem "yngla av sig".

Därför tycker jag det är JÄTTEBRA av Ammestampe att vända sig till ett forum där det finns många duktiga och kunniga "kanin"människor, samt att hon igenom hela tråden ställer nya frågor och verkar vilja lära sig mer. Att hon söker kunskap innan några ungar är födda.

I slutändan är det ändå Ammestampes föräldrar som har ansvar att se till att djuren som finns i familjen har det bra. Och nej, det är nog inte så klokt i detta fall att skaffa kaninungar. Men jag tycker inte att budskapet behöver vara så negativt betonat, även om det förstås ska vara tydligt. Jag säger inte att ALLA inlägg har en sån underton (verkligen inte), men det finns ett par som känns ganska nedtryckande att läsa.

Ammestampe brinner för sitt intresse och vill lära sig mer. Hon har inte lika stor erfarenhet som många andra här, men jag tycker hon döms lite för hårt. Alla är vi nybörjare någon gång.

Ett tips? till Ammestampe (förutom att läsa på) kan ju vara att ta kontakt med någon erfaren uppfödare i närheten och be om att få mer tips?, kanske hälsa på..? För att på så vis få större insikt och förståelse om vad det innebär att låta sin kanin få ungar.

Jag vill hänvisa till det inlägg som Clariiz skrev igår, om att vi alla har samma intresse (KANINER) när vi ger råd och kommentarer till varandra.

//Vänliga hälsningar till Ammestampe och alla andra kaninfrälsta!:)

Ammestampe
1

tack marithaj. Ska läsa på mer. Det är inte min kanin hona utan det är nelly123s det är jag som äger hanen. Men vi bestämde i dag att det inte kommer bli något man riskerar ju inte att en kanin dör eller att det händer något.

Ammestampe
0

honan är blindning av dvv och lejonhuvad så hon har en krage

natha-mjau
1

#65 på bilden såg det ut som en hakpåse.
lejonmanar ser inte ut sådär :o

Ammestampe
0

det är inte ens min kanin

[Luppa]
0

#65 Jag föder upp Lejonhuvade själv… Skägget ser INTE ut så där. ;)

Ammestampe
0

kolla på tråd avelshonor

Ammestampe
0

#68 det är min kompis kanin hon köpte den i en djuraffärnär hon var cirka en månad då hade hon ingen krage men det sa att hon skulle få det för alla andra i den kullen fick krage pga att dem är blandning av dvv och lejonhuvade

[Luppa]
0

#70 Kaninungar ska inte säljas innan de är 8 veckor, alltså 2 mån. 6 veckor är ok enligt lag, men inte om man ska se till kaninen.
En kanin som inte har man i 6-8 veckors ålder får det garanterat inte som vuxen heller.
Plus att det syns tydligt på bilden att kaninen är normalpälsad. En "krage" på en lejonhuvad består av lång päls, inte av ett fettfyllt hudveck.
Menar inte att vara elak, men det är genom att lyssna på andra med mer erfarenhet som man lär sig…

Ammestampe
0

okej  visste att men inte ska sälja ungarna före 6-8 veckor

dermot
1

#71 Men "kragar" på dvärgvädurar är en annan sak ;)

Spelar dock ingen roll att där är lejonhuvad i kaninen, men dvv kan också ha "kragar", behöver inte vara överviktga för det. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Linnet
3

#70 En blandraskanin köpt i djuraffär, hur kan du veta att hon inte bär på anlag för bettfel? Att kaninerna själva inte har bettfel betyder inte att dom inte kan bära på anlag för bettfel och ge ungar med bettfel. Har själv råkat ut för detta för länge sen när jag parade kaniner som jag inte visste nåt om.

natha-mjau
1

skulle inte para en djuraffärskanin.

Ammestampe
0

okej men jag sa ju att vi inte skulle det riskerar inte något

Becca-
0

Ammestampe (TS) - Det finns jättemånga här inne som har små, seriösa uppfödningar av iprincip alla raser och färger. Bestäm dig först och främst vad du vill med uppfödningen.

T.ex. utveckla bra hoppkaniner, bevara en ras/färg.. Sedan är det ju mycket att planera, då det är kostnader för vaccination och ev. sjukdommar. Lediga burar måste finnas. Men framförallt, KUNSKAP, du visste tydligen inte att man inte får sälja kaninungarna innan de är 8 veckor.. det är en av de saker man måste veta innan man tar en kull.

Ammestampe
0

det vet jag visst

Becca-
0

#78 Sorry, såg det nu. Läste fel.

Lina R
4

Såna här trådar väcker nog ganska mycket känslor.

Det finns så många som tar kull för att "dom är söta" och sen dyker alla möjliga tråkigheter upp, från livmoderframfall till bettfel till att det blev 8 hanar och ingen blir såld.

Min åsikt är att INGEN ska ta en kull om man inte jobbar för ett eget mål: ex att man försöker få fram en bättre hoppkanin, en snyggare hermelin, en trevligare teddy etc etc. Det är, i mina ögon, FEL Att ta en kull endast för att "dom är så söta" eller för att sälja (kräver dessutom tillstånd).

Jag tycker att ni borde vänta tills ni är runt 14-15 innan ni påbörjar Avel :). Tills dess kan ni umgås och ha skoj med era kaniner och plugga på om olika raser och användningsområden tills ni känner att ni har hittat rätt inriktning för just eran Avel.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Zvintos
0

#80: Jag är enig med dig. Ungarna blir ju inte heller mindre söta för att man har ett mål/syfte, de är precis lika söta för det.

[Jenny84]
0

#80 tror du alla som säljer på blocket tex har tillstånd för försäljning av kaniner??

skulle inte tro det..

dermot
0

Vadå tillstånd?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

CorneliaAndersson
0

Det som #80 skriver är faktiskt sant. Man måste ha tillstånd för att avla för att få in pengar

/ Cornelia Andersson,

dermot
0

#84 Ja, det gäller väl slaktkaniner och omplaceringar? Det har jag lärt mig iaf..

// Anka

[Wera]
0

#85 Nej, all Avel (all handel av djur) med syftet att tjäna pengar kräver tillstånd har jag för mig.

dermot
0

#86 Är det sån där F-skattsedel då eller?

Iof så tjänar man väl inte direkt mycket på Avel, elle ja, det beror ju på vad man avlar till.

// Anka

[Wera]
0

#87 Ingen aning, det kan jag inte svara på tyvärr. Men ja det är väl just det att det inte är särskilt många som tjänar pengar på sin djuravel, oftast går man ju i back eller så har man "tur" kanske man "tjänar" en hundring eller två haha. Glad

dermot
0

#88 Ahja, jag tjänar i alla fall inga pengar, så jag ska väl itne behöva det Flört

// Anka

Zvintos
0

#87: Skulle gissa att det är F-skattesedel som gäller då, ja. Men det behövs som sagt bara om det är i vinstdrivande syfte man säljer kaniner. Hobbyuppfödning undantas.

dermot
0

#90 Okej, vad bra, då har vi rett ut det! :)

// Anka

[Luppa]
0

Tror det är från länsstyrelsen man ska ha tillstånd? Ett specifikt tillstånd just för att få föda upp djur för försäljning

Kassy
0

De flesta som har hopphonor parar inte förrän vid 2 års ålder då dom vill att honan ska klassa upp sig först. Om kaniner oftast dör pga PARNING vid två års ålder hade ju inte alla erfarna tävlingshoppande uppfödare gjort det.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Zvintos
0

#92: Det har du nog rätt i att det krävs ett sådant också.

Om man funderar vad som krävs för att föda upp med vinstdrivande syfte så tror jag det är enklast att kontakta skatteverket samt länsstyrelsen (alt jordbruksverket?), så får man förhoppningsvis ett mer konkret svar.

[Luppa]
0

#93 Hoppkaniner är i betydligt bättre kondition än vad de flesta "vanliga" kaniner är…
Problemet är om honan är gammal i kombination med fetma.

Fridaaaa
0

#95 Tror med mycket sånt som spelar in.
Och TS kanin har ju dessutom hakpåse så :)

Ammestampe
0

okej

Kassy
0

# 95 Finns ju "vanliga" kaniner som har lika bra kondition också, fast "vanliga" kaniner sitter oftast mest i sina burar och släpps endast ut ibland när det är fint väder..

Men jag äger själv en hona som mår toppen även fast hon fick två ungar vid 6 års ålder, men det är inget som jag rekomenderar.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Linnet
0

Har också haft kaniner som fått första kullen vid både 2 och 3 års ålder, utan problem. Ser inte det som nåt stort problem om honorna är i bra kondition, men här handlar det ju om andra saker också, varför det kanske inte är lämpligt Att ta en kull.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.