OT - Hur lösa vildkaninsproblemen?
hur kan man lösa det här med vildkaninerna i stan??
alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år
Man kan beställa hem revia och lägga längs tomtgränserna så går de ej innanför dom. ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
asså jag menar kaninerna som springer runt i stan skulle man inte kunna lägga dem på nån skärgårds ö där dom kan få det bättre och inte vara skadedjur och slippa stryka med i trafiken ..osv..
jahaaaaaa x''D ingen aning faktiskt ;/
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Det skulle vara bra OM man kunde få in alla kaniner. Men jag tror att om man skule kunna få in alla kaniner så skulle man flyttat/avlivat dem för länge sedan.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Om det fanns en enkel lösning, så skulle det inte finnas något problem med dessa vildkaniner.
Tyvärr tror jag inte heller att det finns någon enkel lösning. Särskilt inte som det fortfarande finns folk som släpper ut sina kaniner på dem ställena.
Det är oerhört svårt att utrota kolonier med förvildade tamdjur om man inte lyckas strypa inflödet av nya djur: Man måste 1. Isolera kolonin så att inga nya kan ta sig dit på egen hand och 2. Folk måste sluta ta dit nya djur. Sen kan man avliva alla i kolonin. Att börja skjuta av dom funkar inte alls om man inte stryper införseln av nya djur.
Så länge som det finns idioter som släpper ut sina kaniner så finns det ingen lösning.
Eller mja, 1 lösning finns det ju:
Vargavinter + rovdjur.
Här uppe i norr finns det inga förvildade tamkaniner, de överlever sällan vintern eftersom den är kall, mat är svårt att få tag i, och dom blir otroligt synliga mot snön och blir lätt tagna av rovdjur (om dom inte är vita, och då är dom synliga på sommaren).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Brukar man inte skjuta ner ett antal förvildade tamkaniner varje år o stockholm?
Har för mig att vi disskuterade detta för ett par år sedan här på sajten. Att de sköt ner ca 100 000 kaniner, och gjorde det årligen. Kommer dock inte ihåg exakt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Om man inte vill skjuta så finns ju en metod för katter, TNR tror jag den heter. Det innebär att man fångar in dem, kastrerar och sedan släpper ut igen. På det viset får de en chans att leva sitt liv men utan möjlighet att föröka sig. Men då måste det finnas folk som är villiga att betala.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
det blir nog inte enkelt det kommer nog vara folk som säger låt kaniner vara kaniner kastrera dem inte
jag tycker man ska under maj till augusti fånga in så mycket som det går + sjuta så mycke som det går sätta ut dem på skärgårds ö det tror jag kan funka …………………….lr?
#9 Vildkaniner kasterar man ju självkklart inte eftersom det är ett viltdjur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
dem är ju tamkaniner som rymt
#11 Långt ifrån alla vildkaniner är det :)
Men, man fånger inte in förrymda eller utsläppta tamkaniner och sedan kastrerar och släpper ut igen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 att plantera ut dom på skärgårdsöar = miljökatastrof!
TNR tror jag skulle vara helt ineffektivt på kaniner, det skulle kosta för mycket. Dessutom så är TNR faktiskt inte förenligt med svensk djurskyddslag (man får inte släppa ut tamdjur, man får inte kastrera vilda djur).
Att utrota kaninkolonier är nästan omöjligt. Finns det 1 hane och 1 hona kvar kan man inom ett år ha 100 kaniner om det vill sig riktigt illa. Det krävs en total UTROTNING, och så får det inte komma dit några nya kaniner. Och utrotningar är inte populära i media….
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se