Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 956 ggr
Suskiv
0

Hannar tillsammans

Tvärsäkert säger majoriteten att två okasterade (och kastrerade för den delen) hannar aldrig går att ha ihop och de kommer att slå ihjäl varandra eller försöka kastrera varandra.

Min fråga är, har du personlig erfarenhet av det, eller är det bara nått du hört? För trots allt så finns det ju en hel del som har haft hanar som gått utan problem ihop. Jag tex har personligen aldig varit med om kaninhanar som slagits när de gått ihop men däremot har efarenhet av kaninhanar som gått ihop utan problem. Både vuxna kaninhanar som sattits ihop och ungar som vuxit ihop tillsammans.

Anledningen till att jag frågar är att det skulle ju knappast vara första gången en kunskap inte alls är en kunskap utan bara en tro som fått fäste. Sånna faktioder finns överallt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridborg
1

Vet nada om kaniner, men man ser ju hanar tillsammans i massor i djuraffärer?

jasmina.p
0

¨Jag har ingen aning själv men skulle vara intressant om man kunde få höra ifall någon har haft hanar tillsammans och ålders skilnaden mellan hanarna.. (:

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

[Airo]
1

Det är inte många , men vissa hanar som är från samma kull kan vara ihop , ett tag i alla fall .

Har haft 2 köpare som köpt 2 hanar ifrån mig samtidigt . Den ena köparen hade dom ihop , men inget hände , och när dom märkte att den ena hanen började jucka på den andra , så särade dom på dom . Den andra köparen har haft båda ihop hela tiden - tror jag - ( hade sett fel på ena och trodde det var en hona , visade sig dock något annat - min första kull - men ingenting hände för det ) , men de kastrerade båda efter ett tag och går än idag bra ihop .

Men det är dock ingenting jag skulle rekommendera då man aldrig kan vara riktigt säker .

#1 Varför de har hanar ihop i djuraffärer är antagligen troligast att de är så pass unga . Tror att i de flesta djuraffärer särar de på hanarna när det börjar bli dags .

kanintjejen.blogspot.com
0

Min kompis hade två hanar i samma bur i ca två år! dom kom inte från samma kull men Zickan och putte gillade varandra ändå! men sen dog Zickan (9år) Ztckan var kastrerad men inte Putte!

Suskiv
0

#2 Hos oss var den ena hannen två år och den andra ca året när de satter ihop. Fungerade utmärkt.

Linnet
0

Jag vet flera fall, det ena var två hanar som pga okunskap såldes till samma familj och bodde tillsammans, det slutade med att den dom slogs så att den ena kaninen dog och den andra fick avlivas. En annan granne hade två hanar tillsammans, dom slogs jättemycket när dom blev könsmogna, dock blev ingen skadad, för dom särade på dom. tredje fallet hade dom tre hanar tillsammans, dom slogs så att den ena fick avlivas. Dom två återstående hanarna gick faktiskt att ha tillsammans. Har även hört två andra hanar som gått att ha tillsammans, men då var den ena hanen kastrerad och dom hade jättestor yta att vara på. Så visst kan det gå ibland, men för det mesta fungerar det inte och jag skulle aldrig ens prova pga risken att dom skadar varann så illa.

Vilda kaniner bor ju inte tillsammans, dom lever i flock, men varje kanin har sin egen bohåla, så detta med eget revir är ju viktigt.

proxima
1

Jag har haft hanar som slagits så både nosar och öron blivit helt trasiga och hårtussar rykt hej vilt. Dom har förstås inte fått slagits, men när de kommit lösa av misstag.

Samma när jag hade mina kaniner i kompostgallerhagar och någon kanin var lös, så slogs de genom gallren.

Jag tror att hanar kan vara tillsammans tills de blir könsmogna, säkert längre om de har tillräckligt stort utrymme, dvs helst en stor inhägnad utomhus.

Att sätta ihop två vuxna eller halvvuxna hanar, det är för mig verkligen som att be om slagsmål.

Clariiz
1

De kan gå ihop i en vecka, två veckor eller fem år. Men helt plötsligt kan det smälla, och är man inte där när det händer kommer de döda eller kastrera varandra.

För mig skulle det aldrig vara värt det. För det kan hända, och händer det är det på liv eller död.

Så jag förstår ärligt talat inte ens varför man vill ta den risken?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
2

Hört många dör hanar slagits som attan, både okastrerade och kastrerade.
Så nej tänker inte chansa.
Hanar vaktar ju sina revir i det vilda och bor inte nära hanar alls i det vilda, tror mycket av det sitter i.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lillhems Kaniner
1

Håller med ovanstående varför ta risken?

Jag själv skulle aldrig sätta ihop två hanar över tolv veckor, ang det med djuraffärer så sitter dom ihop när dom är små, sedan säras det på dom.

Visst har du erfaranhet av kaniner, så kanske du vet vad du gör, men det finns många härinne och större delen av folket som har kaniner som inte vet hur det funkar med kaniner, alltså inte kan kaniner överhuvudtaget. Då ser ja ett problem med att säga att det är ok o sätta ihop två hanar.

Angeln--89
0

Min kompis hade 2 okastrerade hanar ihop utan problem (de va tyugna att flytta till hennes kompis pga hennes allergi)
De bor ihop än idag.
Den ena är född 21/11-2010 och är dvärgvädur och
Den andra är född 25-05-2010  och är 50% lejonkanin, 25% Hermelin & 25% Dvärgvädur.

De flyttade ihop när de va knappt 1år

Clariiz
4

#10; Ovasett om man är erfaren eller inte så åker man hemifrån. Har man dessutom utekanin är oddsen oerhört stora att slagsmålet äger rum när man inte ser.
Då är det kört!

Självklart finns det solskenshistorier om hannar som älskat varandra. Det finns fina historier om guldhamstrar som levt tillsammans, trots att de enligt lag ska bo själva.
Det gör det inte rätt eller okej. Oddsen är att det går illa, och oddsen är också att du inte är där när det går illa.

Så varför ens riskera det? Varför? Kan någon förklara det?
Kaniner behöver inte en vän, och vill man att kaninen ska ha en vän ha 2 honor eller kastrerad hane och hona. Varför riskera kaninens välmående?

Jag förstår det verkligen inte..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[ÖstergärdetsKaniner]
0

När jag var mindre så hade vi två hanar ihop, de var köpta i djuraffär, där de varmt rekomenderade att ha hanar ihop. Dessa två gick ihop så länge vi hade dem (5 år) och de bråkade aldrig. NU skulle jag aldrig sätta ihop två hanar! Så fort mina hanar ser varandra genom hagarna så blir de som galna, vill bara bråka. En gång för något år sedan så kom sig två hanar lösa, och innan jag hade fått in dem igen, så hade båda två fått sår över nos, öron och ben. Så nej, jag hade aldrig igen tagit risken att ha hanar ihop. Vill de sig illa så dödar de varandra. De kan fungera i enstaka fall, men man vet ju aldrig, så det är inte värt det!

Mannez
0

Av min erafenhet än så länge så vet jag att två hanar ifrån samma kull fungerar. Men ihopsättning utav hanar har jag ej erfarenhet av. Men jag tror att det fungerar, om de då accepterar varandra :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Zvintos
0

Det stora problemet som jag ser det är att det är få som har den riktigt stora ytan som skulle krävas för att ha två hanar ihop med mindre risk för slagsmål. I de vanliga inneburarna som går att köpa, även de största på ca 160cm, skulle jag aldrig sätta in två okastrerade hanar. Då ska det till ytor på flera kvadratmeter i sådana fall. Alltså är det inte heller något jag rekommenderar, eftersom man aldrig vet vilken yta personen får för sig att ha dessa på.

NaDa...
0

Jag har två kastreade hanar och en hona som går tillsammans. Det funkade jättebra tills vi skaffade en okastrerad hane till.. Då blev ena hanen 'utmobbad' av de andra, så nu får jag sära på dem.

Honan och den 'utmobbade' hanen är föräldrar till den andra hanen..
Vi satte ju ihop dem för flera år sedan, då var jag fortfarande ganska dålig på mycket om kaniner.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

BusBella
0

#6 Dem bor inte i flock, dem bor i kolonier. Vi hade två hanar som var tillsammans utanbför burarna samtidigt, den ena var en hittekanin som var närmast vanskött av en kvinna som hittat honom utomhus och honom köpte vi till våran Blomprins för att han skulle få någon att vara med då han blev helt galen när han såg ett annat djur med päls, han satt till och med och slickade på katten. Vi trodde att Leon var en hane och dem gick ju så bra ihop, men icke, för vi märkte snart att det inte var någon hane. Men bara några dagar efter det låg Blomprins död i sin bur och då fick Leon en flickvän istället. Men det finns ju så mycket risker och ingen direkt anledning att ha två hanar tillsammans, så det skulle jag inte rekommendera.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

CorneliaAndersson
0

Jag ''räddade'' 2 okastrerade hanar som var tillsamman (innan jag direkt kunde något om kaniner) De funkade hur bra som helst. De var ej kullsyskon och den ena var äldre än den andra. Men eftersom jag ej hade vett om kaniner så parade jag en av hanarna med mia honor och efter det kunde inte hanarna gå tillsammans. De hade bott tillsammans i över 3år men det förstod ju inte jag.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Ninjapig
0

Det är absolut inte omöjligt!

Självklart tar man stora risker om man testar själv, så rekommenderar inte det om ni inte köper hanarna tillsammans.

Jag har haft två hanar tillsammans, det gick super!
Jag känner 3 olika personer till som har det varav 2 är uppfödare :)

Men som sagt, i vissa fall kan det sluta med döden…

//Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Linnet
1

#17 Kaniner är kolonidjur, jag vet, skrev alldeles galet där. Men dom bor inte i kolonier, dom lever i kolonier, men varje kanin har sitt eget revir, dvs. sin egen bohåla.

#14 Alla exemplen som jag berättade om (#6) har varit ungar från samma kull, som bott ihop sedan födseln.

Det är ju inte ens säkert att två honor från samma kull samsas, när dom blir könsmogna, även om det oftast funkar bra och det inte blir slagsmål på samma sätt, så att dom skadar varann, så kan dom också ryka ihop och slåss.

Chieko
0

Jag hade en hane när jag var liten (fick honom när jag var 6år) som var så snäll mot de hanar han träffade att när vi tyckte att han verkade ensam tog vi emot en annan hane. Tror de bet varandra någon gång men i övrigt älskade de varandra. Bodde i samma bur och var ute tillsammans osv. Idag vet jag dock inte om jag skulle testa…

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Suskiv
0

Som jag trodde. De absolut flesta hade hört att hanar absolut inte ska gå ihop och de som av en eller annan anledning testat har det oftast gått bra.

#7, 13 Att kaninern som i vanliga fall inte går ihop börjar slåss är inget ovanligt. Vår dvärgvädur blev skitförbannad när vår rex hoppade fram till gallret på hennes bur. Hade båda varit lösa hade de slagits. Båda är honor.

#8 Fast det kan ju gälla alla kaniner som går tillsammans eller i flock. Finns inga garantier att ens kastrerade hanne och okastrerade hona kommer fungera ihop, ändå är det ingen som säger att man inte ska testa.

Clariiz
2

#22; Självklart finns det inga garantier får något kaninpar. Men 2 hanar slåss till döden. Honor eller hona + hane kan slåss. Men det ska mycket till för att de ska ha död på varandra.
Jag har flera gånger släppt ihop vuxna honor och ibland har det vart lite slagsmål, något sår i örat eller pälstussar som flyger. Men det är aldrig farligt. 
Vill man, kan man och har man platsen tycker jag absolut man kan ha 2 honor eller hane+hona tillsammans. Det är urgulligt när det funkar!

Men hane + hane slutar oftast i katastrof, kullsyskon eller inte. Och slåss de är det på liv eller död.
Och med de få % av dygnet man spenderar med kaninerna så är chansen nästan obefintlig att man har sån tur att man är där och hinner sära på dem när det väl smäller.

Jag förstår verkligen inte hur man kan ta den risken. Och är om man nu gör det själv, hur man kan rekommendera det till andra?
Det kan fungera, men oddsen är att det inte gör det. Så varför riskera kaninerns hälsa och liv?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Wera]
1

Jag har erfarenheter av både att de kan gå ihop och inte kan.
Min kompis hade två hermeliner under 1 år gamla, de kastrerades och sattes ihop redan samma dag (dvs. de bettedde sig som okastrerade under ett par månader) - De bråkade aldrig någonsin, de växte upp och levde ihop tills den ena dog, den äldsta "skyddade" den yngsta och dom älskade verkligen varandra, sov tätt intill varandra, tvättade varandra osv.

Sen har jag själv haft två okastrerade dvärgvädurshanar, syskon som bodde ihop tills de blev 5 månader för då small det och dom bråkade så hårt att ena örat på den ena kaninen slets av på mitten (ingen var hemma i det fallet). De särades och kastrerades vid 1 års ålder, ett par månader senare skulle de prövas sättas ihop men icke - de fungerade inte alls, beror kanske på att de redan hade bråkat en gång och den ena kaninen tyckte inte ens om honor.

Nu har jag två vuxna (3 och 4 år) okastrerade hanar här hemma som har rymt in till varandra utan att bråka eller knappt röra varandra vad jag vet, den ena låg och vilade när jag hittade dom två tillsammans. Jag särade dock på dom ut i fall att något skulle kunna hända. Mina 4 hanar har inte ens bråkat med varandra genom galler (vissa ska ju bitas även då). Enbart en hane är intresserad av att kaninerna är intill han men enbart p.g.a. "kåthet", ursäkta ordvalet, men han beteer sig som om alla vore honor.

Så jag säger bara - beror helt på hanarna, dom kan bo ihop, men dom kan även inte bo ihop, precis som med kastrerade hanar och honor - vissa fungerar inte ihop. Dock är chanserna större att det går bättre med en hane och hona än två hanar (eftersom att det har fungerat nästan alla gånger hos mig). Men det jag mest är rädd för när två hanar är med varandra är att det när som helst kan smälla, den ena kanske anser att det plötsligt är hans revir osv. Men oavsett kön på kaninerna ska kaniner som bor tillsammans ha en så stor yta som allra möjligast. För på så sätt lättare kunna vara ifrån varandra, ha eget "space" och ev. eget "revir".

Linnet
3

#22 DU har tydligen inte läst hela tråden då för både jag och flera andra har skrivit om hanar som skadat varann och fått avlivas.

Så säg inte att det oftast går bra för det gör det inte, oftast går det inte alls bra. Även om det går bra jättelänge så kan det bara vara den där utlösande faktorn som behövs, för att det ska sluta i katastrof och man kan aldrig veta när. Tycker det är väldigt oansvarigt att ens vilja ta den risken.

Ninjapig
0

Jag har 2 honor som verkligen inte går ihop! :/
Den ena försöker bita ihjäl den andra… men när vi har ett galler emellan kan de nosa på varandra utan problem!

Linnet
0

#26 Det finns inget som säger att två honor går ihop heller, skulle inte komma på tanken att sätta ihop två vuxna honor heller, det är onaturligt för kaniner att behöva dela sitt revir, det gör dom inte i vilt tillstånd heller. Jag har just nu två honor som går tillsammans, det är mor och dotter, dom får gå tillsammans över vintern, sen när dom har parats så kommer dom inte att gå tillsammans längre, för det brukar sällan funka.

dermot
1

Vi har haft okastrerade hanar ihop ja, och det har funkat bra. Förutom ett fall där de rymde in till varandra och den ene blev av med lite av örat, dock inget värre än så, då vi såg det i tid.

Jag har haft: 2 bondkaniner varav den ena var unge och den andra var runt 2 år när de flyttade ihop, halvbröder (för måånga år sedan), 2 rexar som var kullsyskon. 1 holländare och 1 rex, som flyttade ihop som unga. 4 rexar som flyttade ihop som unghanar, två var syskon, varav bara en behövde flytta. 2 rex/dvärgvädurskorsningar, kullsyskon.

Samtliga var hanar. Så visst kan det gå, men tar ej risker längre.

____

Rent tekniskt sätt, borde ju två kastrerade hanar funka tillsammans? Om de kastreras i tidig ålder, så bör väl inte det här "hanbetéendet" sitta kvar? För annars vore det väl inte särskillt kul för en hona att sitta i samma bur som en kastrerad hane som hela tiden vill paras… eller tänker jag fel?

Svårt att förklara, så det blir rätt…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Ninjapig
0

#28 Håller helt med!

Har också haft hanar tillsammans, det funkade super, (Bröder)
Men har inget behov av att ha hanar tillsammans längre så nu har de varsin bur allihop!
Mina honor går inte ihop… De kan nosa på varandra genom galler och sitta mot varandra bara det är ett galler emellan!

Zvintos
0

#28: Hanbeteendet brukar kunna försvinna, men inte alltid revirbeteende. Var med om att en kastrerad hane kom lös (satt i rasthage) och var på väg att flyga på den okastrerade hanen jag gick med i sele..

dermot
0

#30 Ah, okej. Det är ju klart… Har bara haft en kastrerad hane och han vart fly förbannad på allt :/ förutom andra hanar, då gick det bra ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

#31: Oftast brukar det funka, men som med allt finns inga 100%-iga garantier. Glad

dermot
0

#32 Nej, det är ju som med allt annat. Glad

// Anka

[Wera]
0

Har haft tre kullbröder på 10 veckor som har bråkat med varandra (blev aldrig allvarligt dock, två av dom gick på den tredje, så den särades ifrån dom).