Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3773 ggr
toblerone98
0

Ilsken kanin som "morrar" ?

Hej, jag har en ute kanin, Bonnie, på ganska exakt ett år nu som är hur mysig som helst utanför buren men i buren så är hon jätte knepig.Tidigare så hade vi två kaniner då den ena var jätte social och ett halvår äldre men hon dog för någon vecka sen.. Vi har en bur på två plan och när man kom ut så stampade Bonnie i golvet och sprang ner och satte sig i ett hörn, la öronen bakåt och "morrade" om man kom i närheten av henne men det blev jätte mycket bättre och även Bonnie blev social och kom och mötte än vid gallret. Men nu när Lakrits som den andra kaninen heter har dött så har vi pysslat om Bonnie jätte mycket, hon har ätit pellets ur handen och det har inte varit några problem förutom att hon har sprungit ner till det nedre planet ibland, fram tills imorse när jag gick ut till henne och hon sprang ner i ett hörn och lade öronen bakåt, "morrade" och hoppade fram och attackerade med framtassarna men hon bet inte, hon har gjort liknade förut men bara hotat men inte fullföljt och jag vill verkligen inte ha det såhär så om ni vet vad felet kan va eller några tips? på hur jag ska göra för att det ska bli bättre så skulle jag bli jätte tacksam, tack på förhand :)

Ninjapig
0

Hade precis en likadan kanin! Jag älskade henne över allt annat även fast hon var som hon var… Hon högg med tänderna också så fort man kom nära.

Jag tror att det är mycket för att de skyddar sitt revir. De vill inte ha någon annan i sitt revir. Men det hjälper att hålla på med dem mycket, och få kaninen att lita på dig. :)

//Kram Tilda!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

:holmgreen:
0

Jag tror också att det handlar mycket om revir osv. Jag har bara hanar , men en av dem var ungefär likadan.. Han blev skit sur när jag kom nära buren (vissa dagar) , och rusade fram och varnade / morrade.

Sen i ditt fall så kan det vara så att , sen den andra kaninen försvann så har hon blivit mer osäker och därför mer vakande över sitt revir.

Men det jag tycker att du ska göra är att hålla på mycket med henne nära buren… få henne att lita på dig.

Jag började städa buren när han var i den, han rusade fram och morrade men då puttade jag iväg honom lite lätt , och då insåg han nog att jag får vara där om jag vill, det tog ju såklart ett tag.

Om det inte handlar om revir…så kanske hon har ont någonstans? Som gör att hon blir sur?

-Fuzzy-
0

Våran kaninhonor gör så som du beskriver när dem brunstar.Bara att ta det lugnt,fortsätt som du brukade göra och ha tålamod.Det går över när du visar att du är inte rädd.Våran unghona(5 mnd) gjorde så igår för första gången sedan hon kom till oss.Hon hade byggt bo och jag fick inte komma näraGlad

Bara att ta i henne och såfort hon är utifrån buren säger hon inget.Lycka till

Hjärtliga Hälsningar    Mariëlle och Janine Bos

www.nossanskaningard.weebly.com

Ninjapig
0

Min kaninunge började morra efter att hennes mamma gått bort (det var mamman jag pratade om i förra inlägget #1)

Hon var helt förtvivlad och stampade och sprang fram och tillbaka i buren innan vi såg vad det var… Då var nog jag lika förtvivlad som hon!

Hon har fortsatt att morra och stampa sedan dess, inget före eller så… bara efter den händelsen! Bitas kan hon också göra, och det skulle hon aldrig gjort innan!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

toblerone98
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1/4# - Bonnie bits inte, hon försöker bara skrämma skulle jag tro .. ? Lycka till med din kanin, om det inte redan har blivit bättre :)

3# - Okej, idag när jag skulle ta upp Bonnie ur buren så gjorde hon sama sak igen och då så tog jag in henne och släppte sen ut henne på baksidan så att hon fick skutta runt i snön en stund och då brukar hon sätta sig i ett hörn under soffan så när jag skulle ta in henne så gjorde hon likadant så jag skulle tro att hon ser även det som sitt revir? Men när jag hade gosat med henne en stund och släppte ut henne i buren igen så sprang hon ner och jag gick och hämtade hö, och när jag kom tillbaka så bar jag upp henne för att se om hon skulle markera något men det gjorde hon inte. Så jag hoppas verkligen att det kommer att ordna sig :)

2# - Men Bonnie va såhär innan Lakrits försvann, dom delade nämligen inte bur från början utan har bara gjort det sen i sommras pga att Lakrits vaktade sitt revir. Men sitter nu med Bonnie i famnen på mig medans hon knaprar på en morot :) Men när jag skulle ta upp henne ur buren så gjorde hon likadant som tidigare, alltså hoppade fram, fäktade med tassarna och "morrade" men jag antar att vi får jobba lite på hennes tillit till mig.

Tack så jätte mycket för era tips? :)

:holmgreen:
0

Okej :) Lycka till!